När klipper man häcken?
Detta är min första sommar i eget hus.
Har en häck som gränsar till grannnen, som bör jag se riktigt yvig ut.
Ska den klippas/beskäras på våren, sommaren eller hösten?
Detta är min första sommar i eget hus.
Har en häck som gränsar till grannnen, som bör jag se riktigt yvig ut.
Ska den klippas/beskäras på våren, sommaren eller hösten?
Väldigt tidigt på våren
häckar mår bäst av att beskäras till sensommarn, september.
oj, det var olika svar??? Vilket ska jag lita på? Fler svar?
Jag klippte min nu i helgen
Vår avenbokshäck klipper vi två ggr om året, till midsommar och på hösten när den slutat växa.
Man brukar ju säga att till midsommar ska den vara klippt
denna helgen har har hela vårt kolloniområde klippt sina häckar och likadant här hemma på gården...
är det olika på olika häckar kanske? Jag vet inte vad min heter, kan inget om trädgårdsskötsel...
oops...
hittade denna texten på en trädgårdssida.
"Häckar klipps till midsommar och mitt i vintern. Däremellan kan man naturligtvis putsa häcken. Om det behövs en radikal nedskärning, bör den göras under senhösten."
vi har bara klippt i augusti, men vill man vara noga så kan man klippa häcken både till midsommar och i slutet av augusti, har min pedantiske granne lärt mej. vi klippte inte häcken i höstas, så vi ska nog göra det nu istället.
oj, många bud här...
en annan sak, om häcken gränsar mellan två trädgårdar - vem klipper och vem bestämmer höjden?
mamma är bäst skrev 2008-06-15 22:02:31 följande:
den står i tomtgränsen
vi flyttade in i vårt hus i november så det är vår första sommar i huset också. vi har häck på båda sidorna av tomten. båda grannarna berättade för ett tag sen att häckarna brukar klippas först vid midsommar o sen i augusti. jag föreslog att de skulle börja o bestämma höjden o så följer vi efter o så blev det. superbra, för jag har ingen aning om hur mkt eller lite man ska klippa.
Du skrev att häcken stod på tomtgränsen, men det brukar ju inte vara mellanrum mellan tomterna så någon av er måste väl "äga" den?
Jag har tidigare fått höra att den som äger häcken bestämmer höjden. Har själv en granne som inte vill klippa sin häck (pga insynsskydd antar jag) och fastän den nu ser för hemsk ut, kan jag inte göra annat än trimma den på min sida... Trist, för den bör egentligen kapas ner till grunden och börja om!
Har själv bara klippt mina häckar på hösten och de har klarat sig förträffligt!
Beror på vilken sorts häck du har.
Avenbok klipps under jas perioden(juli, aug, sept).
Granhäck klipps juni-juli
Måbär, liguster, häggmispel med flera klipps på våren samt en putsning på sensommaren om man vill.