Jambosana skrev 2008-06-16 21:03:27 följande:
Modern standardarabiska (MSA) är det man läser på universitetet, även kallad klassisk arabiska eller fusha. Dialekt (egyptisk) lärde jag mig i Cairo. En libanesisk kille gick i min klass och hade lika mycket problem med grammatiken som vi icke-araber hade (MSA-studier).Arabiska är ett väldigt! svårt språk, ska man plugga MSA så är det heltid som gäller och de flesta av mina vänner som pratar det bra har ägnat 4-5 år åt språket, varav minst ett år utomlands. Skulle nog inte rekommendera självstudier eller distans, om du inte är extremt språkbegåvad och disciplinerad.Talspråket är väl "lättare" att lära sig lite passivt, då grammatiken oftast är enklare än MSA och man kan hålla sig på en ganska lätt nivå. Egyptisk arabiska förstås av många andra arabiska länder. Maghréb-länderna har en helt annan arabiska och skiljer sig mycket från Egypten/Libanon eller Irak-hållet. Om du ska vara i Tunisien är det väl bättre att lära sig franska och sedan snappa upp det du behöver på tunisisk dialekt.
Tack för all information!
Att lära sig franska och sedan bara lite tunisisk arabiska är inte alls intressant då jag vill lära mig arabiska för kommande jobbs skull också. jag är helt säker på att det skulle göra mitt liv mycket intressantare (och franska är inget jag är vidare intresserad av).
Distans kanske vore en dålig ide, dock får jag erkänna att kraven verkade väldigt lätta på den utbildning jag fann. halvtid under vårterminen (så 15hp). skulle fylla ut så det blir heltid dock, men riskerar väl att "behöva" bli annat med. Är inte alls så spåkbegåvad, men väldigt intresserad vilket jag hoppas hjälper. ev befinner vi oss i tunisien i början en stund, men de tär högst osäkert...
Nåväl så ser jag många nakdelar med distans, men det är enda alternativet som finns om jag ska studera det nu i vår. kommer inte gå att studera i sthml, den tiden finns vekrligen inte.