• enny signatur

Arabiska?

Jag vill VERKLIGEN läsa arabiska, men här i Uppsala finns bara utbildningne till hösten, jag behöver plugga under våren (hösten -09 upptas förhoppningsvis av studier i ett program). Eftersom jag bor (och inte kommer flytta) i Uppsala så behöver då utbildningen vara på distans istället, är det möjligt? FInns det någon med arabiska på distans med start på våren?
    Vad krävs för intag?
    känner att de tär rätt kört på så sätt att jag inte har betyg i eng b (och inte kommer få det nu heller).

• Svar på tråden Arabiska?
  • micki

jag har läst arabiska på medborgarskolan.

Där var det inga besvär alls att komma in. Bara att anmäla sig. Då har jag inte läst gymnasiet.
    Läsa distans tycker jag låter väldigt svårt. Jag tyckte det var tillräckligt svårt när man var där.

Vilken typ av arabiska vill du läsa?

Jag vill lära mig egyptisk arabiska men det jag fick lära mig var irakiska. Vilken skillnad på dialekt! För min del var det ingen vits att gå den kursen, det skiljde för mycket.

• enny signatur

jag vill lära mig det allmäna arabiska (vad kallas det?)
    vet att dialekterna skiljer sig enormt, är främst för tunisiska resor jag kommer ha nytta av det, men ävne i allmänhet troligen i yrke med så det behöver fungera rätt universiellt.

medborgarskolan, är inte det typ studiecirklar man betalar själv?

• Tecken

Jag sökte faktiskt Arabiskans Grunder på SU i höstas, och då behövde man ha läst minst 20p inom samma ämne för att komma in (ja, precis så uttryckte de sig). Det var dock ingen distanskurs.

Jag kom in, men valde en annan kurs istället.

• enny signatur

Har inte några poäng innan alls + att det inte fungerar att pendla (har bara möjlighet att plugga "mina" timmar). :(

dalran verkar ha en kurs i vår, men bara 15hp (så halvtid).

• Jambosana
    enny signatur skrev 2008-06-16 19:35:34 följande:
    jag vill lära mig det allmäna arabiska (vad kallas det?) vet att dialekterna skiljer sig enormt, är främst för tunisiska resor jag kommer ha nytta av det,
    Modern standardarabiska (MSA) är det man läser på universitetet, även kallad klassisk arabiska eller fusha. Dialekt (egyptisk) lärde jag mig i Cairo. En libanesisk kille gick i min klass och hade lika mycket problem med grammatiken som vi icke-araber hade (MSA-studier).

Arabiska är ett väldigt! svårt språk, ska man plugga MSA så är det heltid som gäller och de flesta av mina vänner som pratar det bra har ägnat 4-5 år åt språket, varav minst ett år utomlands. Skulle nog inte rekommendera självstudier eller distans, om du inte är extremt språkbegåvad och disciplinerad.

Talspråket är väl "lättare" att lära sig lite passivt, då grammatiken oftast är enklare än MSA och man kan hålla sig på en ganska lätt nivå. Egyptisk arabiska förstås av många andra arabiska länder. Maghréb-länderna har en helt annan arabiska och skiljer sig mycket från Egypten/Libanon eller Irak-hållet. Om du ska vara i Tunisien är det väl bättre att lära sig franska och sedan snappa upp det du behöver på tunisisk dialekt.
  • enny signatur
    Jambosana skrev 2008-06-16 21:03:27 följande:
    Modern standardarabiska (MSA) är det man läser på universitetet, även kallad klassisk arabiska eller fusha. Dialekt (egyptisk) lärde jag mig i Cairo. En libanesisk kille gick i min klass och hade lika mycket problem med grammatiken som vi icke-araber hade (MSA-studier).Arabiska är ett väldigt! svårt språk, ska man plugga MSA så är det heltid som gäller och de flesta av mina vänner som pratar det bra har ägnat 4-5 år åt språket, varav minst ett år utomlands. Skulle nog inte rekommendera självstudier eller distans, om du inte är extremt språkbegåvad och disciplinerad.Talspråket är väl "lättare" att lära sig lite passivt, då grammatiken oftast är enklare än MSA och man kan hålla sig på en ganska lätt nivå. Egyptisk arabiska förstås av många andra arabiska länder. Maghréb-länderna har en helt annan arabiska och skiljer sig mycket från Egypten/Libanon eller Irak-hållet. Om du ska vara i Tunisien är det väl bättre att lära sig franska och sedan snappa upp det du behöver på tunisisk dialekt.
    Tack för all information!

Att lära sig franska och sedan bara lite tunisisk arabiska är inte alls intressant då jag vill lära mig arabiska för kommande jobbs skull också. jag är helt säker på att det skulle göra mitt liv mycket intressantare (och franska är inget jag är vidare intresserad av).

Distans kanske vore en dålig ide, dock får jag erkänna att kraven verkade väldigt lätta på den utbildning jag fann. halvtid under vårterminen (så 15hp). skulle fylla ut så det blir heltid dock, men riskerar väl att "behöva" bli annat med. Är inte alls så spåkbegåvad, men väldigt intresserad vilket jag hoppas hjälper. ev befinner vi oss i tunisien i början en stund, men de tär högst osäkert...
    Nåväl så ser jag många nakdelar med distans, men det är enda alternativet som finns om jag ska studera det nu i vår. kommer inte gå att studera i sthml, den tiden finns vekrligen inte.
  • Ellinora

Har läst MSA (modern standard arabiska) o ESA (egyptisk standard arabiska) i Cairo, Egypten samt läst här hemma på Medborgarskolan.

Oavsett vilken dialekt man vill lära sig, måste man ju börja ngnstand, o Medborgarskolan funkar ju isf utmärkt då Du får grunderna, lär dig alfabetet o lite småord, hälsningsfraser. Sen kan Du ju studera vidare när Du hittat den utbildning/kurs som passar Dig bättre. Vilken dialekt man lär sig på Medborgarskolan beror ju på vilken dialekt läraren har. Jag har läst två olika kurser o fick då både den libanesiska dialekten samt den marockanska!

Ma3 Salama!

• enny signatur
    Ellinora skrev 2008-06-17 09:43:37 följande:
    Har läst MSA (modern standard arabiska) o ESA (egyptisk standard arabiska) i Cairo, Egypten samt läst här hemma på Medborgarskolan.Oavsett vilken dialekt man vill lära sig, måste man ju börja ngnstand, o Medborgarskolan funkar ju isf utmärkt då Du får grunderna, lär dig alfabetet o lite småord, hälsningsfraser. Sen kan Du ju studera vidare när Du hittat den utbildning/kurs som passar Dig bättre. Vilken dialekt man lär sig på Medborgarskolan beror ju på vilken dialekt läraren har. Jag har läst två olika kurser o fick då både den libanesiska dialekten samt den marockanska! Ma3 Salama!
    Fast madborgarskolan är väl inte högskola/universitet?
    Jag studerar ju även för att få pengar så det är helt kört i sådanafall (att dessutom betala för en utbildning är både mot mina principer och framförallt inget som skulle hålla ekonomiskt). Dessutom vill ja g få vackra hp på min förteckning
    Nej, men jag tror mig ha nytta av arabiskan i framtida utbildningar, om den är läst på universitet dvs.

Att ha för mycket närvaro är inte heller så fungerande så det lutar starkt åt distans. Är hemma med dottern (jag och maken) och kommer fortsätta vara det under nästa år så det måste gå att kombinera.
  • Jambosana
    Ellinora skrev 2008-06-17 09:43:37 följande:
    Har läst MSA (modern standard arabiska) o ESA (egyptisk standard arabiska) i Cairo, Egypten.
    Var då????? Jag läste på British Council i Agouza.
  • Ellinora

Vad kul!! Jag läste på ILI (International Language Institute) i Mohandesiin!!! Var mkt nöjd, o hade gärna stannat längre om jag kunnat!! Älskar egyptisk dialekt ;)!! Själv är jag helt såld på Cairo, o Egypten i övrigt. Är dock gift med en egyptier så det kanske har med det att göra :D!!!

Hoppas Du var nöjd!?

Svar på tråden Arabiska?