• slangen

alvedon eller ipren??

hej min dotter 7 månader har blivit jätteförkyld!=( hon har hostat o snörvlat hela natten, har höjt upp sängen och gett koksalt men det har inte hjälpt kan jag ge näsdroppar/nässpray? har även prövat näsfrida men hon skriker bara hon ser den... =(
    tänkte gå till apoteket nu när dom öppnar men vet inte vad jag ska köpa
    alvedon eller ipren? vilken är bäst? suppar eller flytande?

• Svar på tråden alvedon eller ipren??
  • Suri

Fråga på apoteket. Där är de experter på vad man skall ge små bebisar.

• ElinOlsson

Du kan ge nässpray, eller droppar nu. Suppar tycker jag är bra, för de verkar snabbt - skönt mitt i natten, eller om det är besvärligt att få i flytande. Alvedon är väl skonsammare - rätta mej om jag har fel... Ipren tycker jag verkar bättre mot feber, så det kan kanske vara bra at tha hemma i alla fall. Men fråga på apoteket, de är ju utbildade på medicin

• Jesslan

suppar ärvi bäst erfarenhet av den tar febern bäst bäst deet tas upp mycket snabbare i kroppen sen hade jag valt ipren det har

Den tredje söndagen i juli har man sedan 1967 firat den skåneländska flaggans dag.
  • missteddy

du kan blanda de två om barnet har feber så jag köper alltid båda supar kan de bli lösa i magen av men det är lättast på ett så litet barn

• Jenny26

Jag har inte testat Ipren till dottern så det kan jag inte svara på men Alvedon fungerar jättebra på henne iaf. Vi har alltid haft problem med att få i henne flytande Alvedon så vi har alltid fått använda stolpillerna.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • majjssan

Suppar tar ner febern fortare.
    Ipren kan man bara ge var 6 timme och alvedon var 4 timme.
    När min lilla var sjuk senast då sa läkaren att vi kunde ge Alvedon och Ipren omlott så har hon febernedsättnade i kroppen helatiden.
    Ex.Alvedon kl 9 och Ipren kl 11 Alvedon 14 och ipren kl 17

• frugus

Ge Alvedon till så små barn tycker jag. Ipren är inte lika mild som alvedon/panodil, men när barnet har fyllt 6 mnd är det ok att använda även ipren. 

Sen om man vill ha suppar eller flytande spelar inte så stor roll, men suppar kan vara enklare om det är risk att bebisen spottar ut den flytande mixturen.

I want cookies
  • FruGabrielsson

alvedon, panodil har samma "Ämne" i sig
    ipren är en annan värk"tablett"

• Nalle Puh73

Jag skulle köpa hem både och om jag var du. Jag ger panodil i första hand men när inte dom rår på feber tar jag till Ipren som är "kraftigare". Föredrog suppar när sonen var så liten, enklast att ge och då vet man att dom får i sig allt. Det flytande kan lätt spottast och kräkas upp om du bestämt sig för att inte svälja ner det. Dessutom kan man varva panodil/alvedon och Ipren om feber kommer tillbaka för fort mellan doserna så bara därför är det bra att ha båda hemma tycker jag iallafall.
    Ge du henne näsdroppar/spray så hon slipper vara så tätt i näsan. Tycker sprayen var enklare när William hade blivit gammal nog för att få använda den. Minns inte från vilken ålder det var men det kan dom svara på när du handlar på apoteket.
    Hoppas lilltjejen kryar på sig snabbt.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Liten i magen BF 11/06-08♥
  • Emmixen

Du kan kombinera Alvedon och Ipren. Alvedonens verksamma ämne är Paracetamol, Iprenens är Ibuprofen. Det är två helt olika saker och därför kan man ta båda delarna. Det mest effektiva sättet är att ge varannan medicin, var tredje timme. Ex: 12.00 Alvedon, 15.00 Ipren, 18.00 Alvedon, osv.

• ElinOlsson
    Emmixen skrev 2008-06-16 10:42:08 följande:
    Du kan kombinera Alvedon och Ipren. Alvedonens verksamma ämne är Paracetamol, Iprenens är Ibuprofen. Det är två helt olika saker och därför kan man ta båda delarna. Det mest effektiva sättet är att ge varannan medicin, var tredje timme. Ex: 12.00 Alvedon, 15.00 Ipren, 18.00 Alvedon, osv.
    Fast barn upp till 1 år ska bara ha ipren max 3 ggr per dygn. Kollade med min bvc sköterka, som ringde en barnläkare. Hon sa att alvedon ska ges var 6:e timme och ipren var 8:e timme. Då kan medicinerna krocka, men det är ok. Då ger man bägge samtidigt.
  • slangen

hej kom hem från apoteket nu, kunde inte köpa ipren då den är från 8 eller var det 9kg?... hm min dotter väger bara 7kg så dom rekomenderade alvedon på apoteket, dom är från 5 kg, köpte näsdroppar oxå ska ge dom nu så hon får lättare att andas lill skruttan

• ElinOlsson
    slangen skrev 2008-06-16 11:00:28 följande:
    hej kom hem från apoteket nu, kunde inte köpa ipren då den är från 8 eller var det 9kg?... hm min dotter väger bara 7kg så dom rekomenderade alvedon på apoteket, dom är från 5 kg, köpte näsdroppar oxå ska ge dom nu så hon får lättare att andas lill skruttan
    7 kg står det på min flaska...
    Hoppas din lilla stumpa mår bättre nu när hon får lite hjälp av medicinerna.
Svar på tråden alvedon eller ipren??