• ulrica83

Tips på dopprogram

Vi skulle behöva lite tips och idéer kring programmet i kyrkan (gärna efteråt också!).
    Hur gjorde ni? Vilka sånger/psalmer/dikter hade ni?
    Hur såg programbladen ut?

Vad gjorde ni efteråt? Fika/buffé? Lekar? Nåt annat kul?

• Svar på tråden Tips på dopprogram
  • LindaSundberg

Vadå ska man göra program själva? Vet att man får välja psalmer och så själva men visste inte att man skulle trycka upp dopprogram själva :S

• Renoveringsobjekt

Det mesta kommer ge sig när du har mötet med prästen. Innan dess kan du förbereda dig genom att titta på Svenska kyrkans hemsida, där hittar du gudtjänstordningen för dop. Det ska vara 2-3 psalmer. Vi inledde med en sommarpsalm och sedan Tryggare. Dessa två sjöng alla. Sedan hade vi en solist som sjöng en sång och en pslam. I övrigt följde vi dopordningen helt och hållet. Det vi gjorde för att få det mer personligt var att vi involverade så många som möjligt av våra släktingar och vänner i olika "sysslor" som att dela ut programblad, hälla upp vattnet, tända dopljus, läsa evangeliet, läsa bön osv. Jag gjorde egna programblad där jag skrev ut psalmtexten, Vår fader, trosbekännelsen samt ordningen. På så sätt slapp vi använda psalmböcker. Det var uppskattat av gästerna med programblad, de sparade dem som ett minne. Prästen gav mig en förlaga till hur programbladet skulle se ut. Hon gav också råd kring musikvalet. Efteråt var vi hemma hos oss och åt buffé och tårta. Vi hade inga lekar eller så. Det var dock väldigt fint väder så många gäster satt ute i trädgården. Barnen spelade fotboll. Det blev en fin dag. Glömt inte att ta kort, gärna generationskort där barnet har på sig dopklänningen. Lycka till!

• Renoveringsobjekt

Glömde skriva ovan att man inte behöver göra egna programblad, kyrkan har. Vår präst sa dock att det kan vara uppskattat att göra egna som gästerna kan spara. Jag gjorde i Word och sedan gick jag med mitt USB-minne till ett litet copycenter som tryckte upp dem på lite finare papper. De kostade 5 kronor styck.

• Jessica24

Vi gjorde egna dopprogram till både sonens och dotterns dop. Vi skrev av programbladet vi fick från kyrkan och lät sedan ett trycker i fixa det.
    Blev jättefint!

Har bild på sonens dopprogram i mitt Galleri

♥ Victor 14/3-2006 och Emelie 17/1-2008 ♥
Svar på tråden Tips på dopprogram