Vegbiffar, goda att frysa!
Jag söker ett bra recept på vegetariska biffar (äter ägg) som fungerar bra att frysa in. Vi ska snart få barn och jag tänkte bunkra upp lite i frysen.
Har någon något bra recept som ni vill dela med er av?
Jag söker ett bra recept på vegetariska biffar (äter ägg) som fungerar bra att frysa in. Vi ska snart få barn och jag tänkte bunkra upp lite i frysen.
Har någon något bra recept som ni vill dela med er av?
*puff*
Jag vill också gärna ha ett sådant recept :o)
Jag brukar köra lite "Kajsa Warg", m.a.o. ta vad jag har hemma för tillfället. Ofta blir det någon form av bönor eller kikärtor som jag kör i mixern, gärna tillsammans med tofu (ger stadga). Sen brukar jag röra ner quornfärs, något ägg, kryddor ... Formar till biffar och steker. Det som blir över hamnar i frysen, brukar funka bra.
Tack "Tjing". Jag brukar också köra den metoden. Är det ingen annan som har något gott recept?
vi gör iofs veganska biffar, men sak samma=)
Kokar upp lite gröna linser, river ett par morötter, brukar koka lite krossat bovete för extra fiber o nyttigheter, funkar bra som bindemedel om man som vi inte äter ägg, kryddar med nån klyfta vitlök, lite chilisås, salt och peppar+nån liten skvätt pressad citron.
Blir smeten för lös så det blir svårt att steka så kan man ha i lite majsstärkelse... Jag tycker det blir godast om man inte låter linserna koka sönder helt, utan att dom är riktigt mjuka, men inte bara mos. Vill man göra mängder så kan man klicka ut på plåt med oljat bakplåtspapper o steka dom i ugnen istället, brukar köra på 250 C så går det snabbt som tusan.
på vegan.nu finns massa recept som är betygsatta. testa där :)
De här brukar jag forma till tunna biffar på en skärbräda och sen ställa in i frysen. När de är genomfrusna packar jag dem i en plastpåse eller burk. Sen när de ska ätas så steker jag så många jag vill ha. De håller formen lite bättre om man slänger dem direkt från frysen till heta pannan utan att tina dem först
Quornfärsbiffar
* 300 gram quornfärs
* 1 dl röda linser + 2 tsk buljong + 2 dl vatten
* 1 röd lök
* 2 vitlöksklyftor
* 1 dl hackade färska örter
* 1 tsk fransk senap
* 1 ägg
* salt + peppar
* olivolja/smör till stekning
Tina färsen ca 40 minuter. Koka linserna i vatten samt buljong ca 15 minuter.
Hacka lök och vitlök fint och fräs i lite olja på svag värme i stekpanna.
Blanda färsen med den stekta löken/vitlök, örter, senap, ägg, salt o peppar. Mixa ihop ingredienserna med en stavmixer. Forma pannbiffar och stek dem i olivolja samt smör.
Servera med guacamole och potatis.