• Trandansen

Nackdelar med namnen Ylva och Rickard

Jag vet att alla namn inte kan behaga alla, men eftersom jag och min sambo kommit överens om Ylva och Rickard kommer vi nog också stå fast vid det valet. Dock skulle jag vilja veta om ni kommer på några brister med just dessa namn. Det kan handla om betydelser, risken för att bli retad eller andra associationer. Detta gäller alltså inte om du personligen ogillar namnen, i så fall skulle jag vilja ha en motivering på varför.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Nackdelar med namnen Ylva och Rickard
  • Mayen

Tycker namnen är fina. Enda nackdelen jag kan komma på är att "Ylva" brukar vara svårt utomlands, både stavning och uttal.

• Alvi

Njääe, det ska väl vara att de inte är särskilt "tidsenliga"... Det är lite... tjaa, vad kan det vara, 60-talist över de namnen.
    Men alla växer ju in i sina namn, så det är ju lugnt.
    Rimma går inte, fula smeknamn kommer jag inte på några!

Ule buku på er!
  • Trandansen

Sisu:

Jo, fast idag verkar det ju nästan vara mer regel än undantag att döpa barn till vad ens föräldrar, far eller morföräldrar heter eller hette. Syftar t.ex. på Einar och Tage som min sambos kollegas barn heter.

Rickard känner jag bara jämnåriga som heter, Ylva har jag inte stött på någon alls.

• Alvi
    Trandansen: Mjoo, du har ju rätt på ett sätt... Jättegamla namn, som just Einar och Tage (eller Eskil som min son heter ) är ju väldigt poppis igen verkar det som... men "dina" namn är inte riktigt lika gamla, och jag tror namn brukar gå i vågor om 70 år...
    Ule buku på er!
  • SilverEmma

Jag har bestämt sedan flera år tillbaka att om jag får en dotter så ska hon heta Ylva i andranamn! Jag har en extramoster (en väninna till mamma som "alltid" funnits där) som heter just Ylva & jag vill ha henne som gudmor till min framtida dotter & vill gärna hedra henne genom att ge mitt barn det namnet! Tycker att det är ett väldigt vackert namn! =)

• Trandansen

Det var roligt att höra :)

• Nintendo

Det som kan vara negativt som jag ser det är väl att Rickard antagligen kommer att bli kallad Ricke eller så av sina kamrater. Jag personligen gillar inte smeknamn, men om ni inte bryr er så gör det ju ingenting. :)

• Twilight
    Nintendo skrev 2008-06-16 16:34:48 följande:
    Det som kan vara negativt som jag ser det är väl att Rickard antagligen kommer att bli kallad Ricke eller så av sina kamrater. Jag personligen gillar inte smeknamn, men om ni inte bryr er så gör det ju ingenting. :)
    Känner massor av Rickard:ar och ingen kallas för Ricke
    ♥Familjen♥
  • Trandansen

Nintendo:

Tror smeknamnet snarare blir Rick i så fall, vilket jag kan tycka är ganska gulligt även om jag inte har så mycket övers för smeknamn annars. Den som lever får se. De få Rickard jag träffat i mitt liv kallades faktiskt för sitt riktiga namn. Under eventuell lumpen eller fotbollskarriär blir det nog snarare efternamnet man får höra...

• Nintendo
    Twilight skrev 2008-06-16 16:38:00 följande:
    Känner massor av Rickard:ar och ingen kallas för Ricke
    Ja det är väl lite olika antar jag, dem flesta Rickard jag känner har fått smeknamn som Rick eller Ricke. :)
  • SallyK

Ylva kan som tidigare nämnt vara svårt utomlands. Men å andra sidan: vill man lära sig ett uttal så kan man. Jag skulle inte välja bort ett namn på grund av utlandsresor!

Rickard är ett av mina favoritnamn, väldigt snyggt!

• lillpuckot

Min "gubbe" heter Richard =D Tycker de e helfint!!
    Osså hade ja en klasskompis som hette Ylva.. (Eller hon heter de säkert fortfarande), men jag vet inte om ja kan säga att namnen är särskillt 60-talistiska.. Eller nån annan tidsform heller för den delen..
    Tycker de e bra namn som passar på både barn och vuxna.. Kan ju gämföra med t.ex Novalie och Saga eller sånna namn som är urgulliga på små barn, men som ja har lite svårare o tänka mig i "vuxen" form.

• Trandansen

lillpuckot:

Jag tycker också de är tidsenliga och passar människor oavsett ålder. Dessutom är jag positiv till namnens betydelse:

Ylva = Varginna, vem vill inte ha en tuff och stark tjej
    Dessutom heter min sambo Ulf, som ju betyder just varg

Rickard = Mäktig, hård kämpe, det symboliserar också något fint tycker jag

Är väldigt förtjust i nordiska och tyska namn överlag.

• lillpuckot

Trandansen:
    Var nånstans hittar du vad namnen betyder??
    Skulle ju va skojj o kolla vad namnen man har i åtanke betyder =)

Svar på tråden Nackdelar med namnen Ylva och Rickard