• Poughkeepsie

Fästingbett!!!

Har varit i Blekinge över helgen, ute på Tjurkö och vad upptäcker man på hemvägen???

Jo att lilla tösen hade en fästing bakom örat! Fick plockat bort den och den har som längst suttit sen igår fm. Känner mej helt usel som mamma, som ej upptäckt den tidigare!
    Nån mer som fått fästingbett på sina små? Hur stor är risken för borrelia? Läste inne på growingpeople att om det blir rött stort märka runt om, så kan det va plus att man skulle hålla koll om hon får feber och illamående eller dylikt....

Inte ens jag har själv fått fästingbett en enda gång men hon skulle få såklart innan hon ens fyllt ett........ Ledsen

*Elin 070629*
  • Svar på tråden Fästingbett!!!
  • Fru annmi

Inget trevligt alls
    Jag fick Borrelia & det visade sig som rött runt omkring & gick över i Guklaktigt som blåmärke nästan.
    Håll koll på bettet & ring om det ändrar sig!

• Åsa med 3

Jag har hört att det är väldigt sällan små barn får borrelia, skulle de mot all förmodan få det brukar de inte bli så sjuka. Men visst finns väl risken, så var uppmärksam på så att det inte blir ett rött märke runt. Ring bvc om du är orolig tycker jag. Tycker absolut inte du är en dålig mamma som inte upptäckt det, det är sånt som händer.

Mamma till Mathilda 11år, Anton 6 år & Johannes född 080417
  • Fru annmi

De behöver inte bli sjuka alls,men...Det får inte synas någon förändring heller för då KAN det vara Borrelia
    Då får man Pencilin!

• skogsmor

All info om fästingar o fästingbett finns på www.fasting.nu/
    Där har de bra karta om vart det är mest risk för smitta vid ev fästingbett.

~*¤*~ BF Juni 2008 ~*¤*~
  • Saltlakrits

Min dotter och jag "drar" till oss fästingar.

Hon har sammanlagt haft säkert 100 stycken
    Det går inte att undvika.
    Varje gång hon har varit ute så går jag genom hela henne, men det är alltid någon man missar som biter sig fast.

Hon har aldrig blivit sjuk, *peppar, peppar*, av det..

Jag fick däremot borrelia  i juli förra året.
    Jag hade inga röda ringar utan ett blå-lila stort "blåmärke".
    Det började komma ca 4-5 veckor efter bettet.
    Huvudvärk, trötthet och muskel/ledvärk hade jag också.
    Men efter en antibiotikakur var jag som vanligt igen

Mamma till tre underbara barn!
  • Saltlakrits

Glömde skriva att ett litet rött märke vid bettet är helt normalt.
    Det får jag alltid efter att jag har haft en fästing.
    Ett rött märke som stannar ca 1,5 vecka och som ibland kliar.

Men det ska inte växa...

Mamma till tre underbara barn!
  • Merikarvia

Har genom åren plockat många fästingar på mina barn men dom har aldrig varit sjuka. Därimot har både jag och barnens far haft borelia. Men håll koll på märket.

Svar på tråden Fästingbett!!!