• Sundström

Katrineholm, råd vart det är trevligt att bo.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-16 15:09
    Ska flytta dit i augusti och vi behöver råd om områden som är trevliga att på i med barn. Vi ska bo i lägenhet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-20 19:52
    OBS!! Snälla jag bryr mig inte om era personliga åsikter om Katrineholm i stort. Frågan var vilka områden som är mindre hemska att bo i

• Svar på tråden Katrineholm, råd vart det är trevligt att bo.
  • bluebride

Katrineholm är ju sveriges tråkigaste stad. Men jag skulle nog för era barns skull försöka hålla er till utkanterna. Bor själv 5 mil från katrineholm så jag är inte så haj på områderna.

Längtar efter barn!
  • Sundström

Någon mer som har råd om Katrineholm?

• Hexx

Hmmmm.....hur mkt jag än tänker så kan jag inte komma på något ställ som skulle vara trevligt i den staden....
    Tyvärr.....

• Sundström
    Svar på #3

Vad är det med Katrineholm som är otrevligt?
    Jag förstår inte. Det ser ut att vara en trevlig stad. Alla städer har väll sina sidor och vilka är Katrineholms?

• Hexx

Det är fult och tråkigt där.

• Dessie

TS: Om ni ska bo i HR tipsar jag om Trädgårdsgatan - ligger visserligen centralt i stan men är ändå lugnt.
    Om ni ska ha villa eller radhus tipsar jag om Laggarhult.
    (Min moster har bott 18 år i Katrineholm och trivdes bra )

• GussanGos

Hujeda mej, vad ska du dit att göra människa!?

Skämt åsido, jag är född och uppvuxen där så jag ska försöka tipsa lite. UNDVIK iaf nävertorp! Nuff said.

Bra och trevliga ställen skulle däremot vara, Ett, Värmbol! Det har blivit K-Holm nya gräddhylla enligt min uppfattning. Det byggs och görs väldigt fint, ligger iofs lite i utkanten men man kommer gott in till stan med bil eller cykel för den delen.
    Två, skulle också tycka att talltullen skulle vara bra nog. Otroligt fin natur däromkring, mycket vägar att gå på rätt ut i naturen och där bor det mycket barnfamiljer så det är ett vänligt område.
    Backa skulle jag känna 50/50 inför. Det var barnfamiljsmeckat när jag bodde i K-holm. Finns en massa villor där, men, njae, vet inte så hamnar på kanske listan. Husen där är iaf trevliga och fina och så.

Ops, såg nu att jag alltså ska fokusera på lägenheter. Då skulle jag tyvärr eliminera norr också, min uppfattning var att det bara bodde en massa "pack" där. Haha. Själv bodde jag på öster. Kan halvhjärtat rekommendera det. Men om du ska ha något slags bra lägenhetsområde så skulle jag nog ändå säga öster. Bo i områdena bakom och en bit bakom kullbergska isf =)

Good luck

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Sundström

Varför inte Nävetorp?

Min man ska börja jobba på Duveholmsgymnasiet som lärare. vad har den skolan för rykten?

GussanGos skrev 2008-06-17 19:16:13 följande:
    Hujeda mej, vad ska du dit att göra människa!?Skämt åsido, jag är född och uppvuxen där så jag ska försöka tipsa lite. UNDVIK iaf nävertorp! Nuff said.Bra och trevliga ställen skulle däremot vara, Ett, Värmbol! Det har blivit K-Holm nya gräddhylla enligt min uppfattning. Det byggs och görs väldigt fint, ligger iofs lite i utkanten men man kommer gott in till stan med bil eller cykel för den delen. Två, skulle också tycka att talltullen skulle vara bra nog. Otroligt fin natur däromkring, mycket vägar att gå på rätt ut i naturen och där bor det mycket barnfamiljer så det är ett vänligt område. Backa skulle jag känna 50/50 inför. Det var barnfamiljsmeckat när jag bodde i K-holm. Finns en massa villor där, men, njae, vet inte så hamnar på kanske listan. Husen där är iaf trevliga och fina och så. Ops, såg nu att jag alltså ska fokusera på lägenheter. Då skulle jag tyvärr eliminera norr också, min uppfattning var att det bara bodde en massa "pack" där. Haha. Själv bodde jag på öster. Kan halvhjärtat rekommendera det. Men om du ska ha något slags bra lägenhetsområde så skulle jag nog ändå säga öster. Bo i områdena bakom och en bit bakom kullbergska isf =)Good luck
  • GussanGos

Jamen duve är ju bra...vad den skolan har för rykten numera vet jag tyvärr faktiskt inte. Men det var bra när jag bodde i stan och när jag skulle gå där. Men att det skulle ha skitdåligt rykte har jag däremot svårt att tro...

Nävertorp, ja...där växte jag upp i 12 års tid och jag har hört att det bara blivit sämre och sämre....   Man ska inte vara så fördomsfull som jag är nu kanske....är fult att säga sånna saker, men det bor mycket skumma människor där i nävertorp, i mörkret är ju k-holm en liten "droghåla" och mycket "pack" bor just i nävertorp. Jag fick inte vara och leka på vissa ställen för mamma vet jag, för hon tykte det fanns så mycket skumma människor. Och nu så hade jag INTE gått ensam i mörkret där iaf, detsamma gäller norr _känner jag_. Men speciellt bokvägen och nyhemsgatan...hu...*akta*  HemlisRäcka ut tungan Och på lövängen ska du ALDRIG bo, det är så mycket bråk, mord och pundare som numera äger lövängen så det är det bara att DIREKT se förbi...och det stråket går upp till bjurstorpsgatan. Men som sagt, det är fortfarande nävertorp, om än lite i utkanten, men, I've warned you now... =)

Men ner mot backavallen eller bakom kullbergska på öster, där finns det mycket fint... =)  och kring talltullen också då som sagt =)

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Marre79

Har det alltid varit så på Nyhemsgatan? Har varit mycket där som barn då min farmor hade hus där. Märkte aldrig nåt, eller så kanske jag var var för liten? Men jag kan hålla med om att det är en tråkig stad. Har t.om blivit utsedd som Sveriges tråkigaste stad!

• Asalea

Jag är uppväxt och bor i Katrineholm.
    Håll er borta från Nävertorp. Hela området runt Nyhemsg./Odderg. och ända upp till Vingåkersv. Det händer alldeles för mkt otäcka saker där nere. Jag skulle aldrig låta mina barn växa upp där.

Områden att satsa på är framför allt öster, söder och vissa delar på norr (som faktiskt är riktigt mysiga!)

Att det skulle vara Sveriges tråkigaste stad har bara med alla negativa invånare att göra. K-holm är inte tråkigare än någon annan stad. Det blir vad man gör det till :)

Hoppas ni hittar någon mysig lägenhet!

Ps. Duveholm har bara bra rykten, vad jag vet och hört!

• Sundström

Tack för lite råd. Det är kul att höra vad ni tycker.

Jag tror inte att det kan vara den tråkigaste eller fulaste staden i sverige. Då kan man inte sett mycket av sverige.

Kan ju ge lite ex. Fagersta, Frövi, Hällefors bara några att nämna.

• Corpset

Katrineholm, staden där det står nazister fritt fram att sparka ihjäl folk för att de är homosexuella.

• Sundström
    Corpset skrev 2008-06-20 14:59:14 följande:
    Katrineholm, staden där det står nazister fritt fram att sparka ihjäl folk för att de är homosexuella.
    Ja, det låter inte som att det är speciellt med Katrineholm.
  • Sundström

Ja som sagt råd var det jag ville ha. Inte personliga åsikter. Ingen stad är ju bäst att bo i. Har bott i en del och alla har de sina sidor.

• Asalea

Sundström- Jag tror att ni kommer trivas bra... Om inte annat så GÅR det ju faktiskt att flytta ;)

Förresten undrar jag varför så många bor (kvar!) i Katrineholm om det är såååå himla tråkigt? Det är ju knappast nån som blir tvingad att bo kvar...

Glad Midsommar!

• LeWiMi

Jag tror ni kan komma att trivas bra. Norr har fina mysiga områden. Sedan Gersnäs...och på söder finns det mkt mysigt.
    Jag har bott både på norr och söder. Trivdes bäst på norr då det var så nära till allt. :)
    Dock har vi flyttat till Vingåker nu och ska erkänna att jag saknar K-holm emellanåt...det ÄR en mysig stad. Om man gillar det lilla charmiga dvs.
    Sen som alla säger att det är mkt knark, våld och nazister...
    Det är det ÖVERALLT!
    Jag har då aldrig under mina 9 år behövt träffa på nåt väld av något slag.

Välkommen till Katrineholm!!

• Sundström

Tack för de senaste orden.

Det blev en lägenhet på Gärsnäsgatan. Nu är det bara att börja packa. Vi flyttar 1 augusti.

Tack för oss!!

Svar på tråden Katrineholm, råd vart det är trevligt att bo.