• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lag på Civilkurage, vad tycker du?
  • Fru annmi

    Både Ja & Nej,för...Om man ingriper riskerar man ju själv att bli utsatt,men...
    Personligen skulle jag ingripa & strunta i om jag blev illa behandlad!

  • Birgitta2

    NEJ! Det finns så stor risk att man själv råkar illa ut, man kan t o m bli nerknackad med hjärnskador som följd. Vem skulle då ta hand om mina barn? Pappan? Som kanske bara finns i sinnevärlden?

  • snillis

    Helt värdelöst.

    Skall jag tvingas gå emellan när tre HellsAngels-medlemmar misshandlar en person på öppen gata.
    Eller tre män våldtar en kvinna.

    No no.

    Nu skulle jag förmodligen göra det ändå men det går verkligen inte att lagstifta till att tvinga folk att riskera sina egna liv.
    Inte en chans!

  • Smultron ett

    följderna att inte ingripa om något uppenbarligen FARLIGT händer, mot ett fängelsestaff eller vad de nu vill straffa med är BRA MYCKET VÄRRE , kanske tom Döden..

  • Tecken

    Det beror på. Kan man t ex begära att en rullstolsburen går emellan i ett bråk mellan två biffiga killar?

    Men som redan skrivits, man kan ju alltid slå en signal till polisen.

  • Eshka

    Jag röästade på dåligt, men är lite tveksam.. Tycker inte man kan tvinga någon till att ingripa men jag hade personligen gjort det om det hände något (om det inte funnits vapen inblandat då förstås.) Fast det är ju inte så lätt att veta i förväg iofs.

  • E  S

    Jag tycker inte det skall vara lag på det, men det borde vara lite av en oskriven lag! Men framför allt tycker jag att vi borde utbilda mer i skolan om rätt och fel och att våld alltid är fel, om fler hade reagerat och sagt ifrån redan tidigt tror jag det hade blivigt svårare för våldsverkarna!

  • E  S

    Jag tycker inte det skall vara lag på det, men det borde vara lite av en oskriven lag! Men framför allt tycker jag att vi borde utbilda mer i skolan om rätt och fel och att våld alltid är fel, om fler hade reagerat och sagt ifrån redan tidigt tror jag det hade blivigt svårare för våldsverkarna!

Svar på tråden Lag på Civilkurage, vad tycker du?