• xxJessikaxx

Alternativ till sallad eller ugnsrostade grönsaker?

Vi skall bjuda på grillat med hasselbackspotatis till midsommar och funderar lite på det här med de tillhörande grönsakerna?...
    Är less på vanlig grönsallad med gurka, tomat och paprika och även ugnrostade wokgrönsaker o liknande. Även grönsaker på grillspett känns lite uttjatat så jag undrar om ngn har andra förslag? Helst då en sallad med kanske lite nya inslag eftersom ugnen kommer att vara upptagen med potatisarna.
    Åt en sallad bestående av haricot vertes, fetaost och jordgubbar i lördags hos gäster och den var god, men ngt fattades lite kändes det som. Tanken på jordgubbar med kombinationen fetaost känns lockande, så om ngn har förslag på vad jag mer kan ha i den som passar?...eller nåt helt annat, alla tips mottages!

• Svar på tråden Alternativ till sallad eller ugnsrostade grönsaker?
  • Razzla

Jag brukar piffa till det mest färgmässigt och då är faktiskt skalad morot riktigt bra.
    Jag skalar den först och sedan forsätter jag med skalaren och "skivar" ner hela moroten så att de blir som band.

Melon är också gott att ha i sallad, nötter, sesamfrön mm..

Anton 19 Dec 2003 och BF 20 Jan 2009
  • Chi

Jag jobbar i en lunchrestaurang och vi brukar göra en sallad med morötter, squash, svamp, äpplen och en marinad med balsamvinäger citronsaft, olja och vatten. Mycket omtyckt av gästerna.

• Kaos i köket

sallad med vattenmelon och fetaost är jättegott!

• xxJessikaxx
    Razzla skrev 2008-06-16 15:37:23 följande:
    Jag brukar piffa till det mest färgmässigt och då är faktiskt skalad morot riktigt bra. Jag skalar den först och sedan forsätter jag med skalaren och "skivar" ner hela moroten så att de blir som band.Melon är också gott att ha i sallad, nötter, sesamfrön mm..
    Ahh, det var ju ett roligt förslag, piffigt med litet orange i salladen också
  • xxJessikaxx
    Chi skrev 2008-06-16 15:38:26 följande:
    Jag jobbar i en lunchrestaurang och vi brukar göra en sallad med morötter, squash, svamp, äpplen och en marinad med balsamvinäger citronsaft, olja och vatten. Mycket omtyckt av gästerna.
    MM, den kombinationen hade jag aldrig kommit på själv, lät spännande. Dock är jag allergisk mot äpplen men man kanske kan utesluta det...
  • Wikan

Min svägerska brukar bjuda på en sallad med hackade valnötter och oliver samt roquefort ost. Jättesmarrig! Hon har även i citronsaft och olivolja.

• Chi

Uteslut äpplen eller byt ut mot päron om du tål det

• Wikan

Förresten, du tror inte det var balsamvinäger som "fattades" i salladen du åt...?

• snabla

det fanns ju ett recept i veckans Coopblad som lät gott m melon, fetaost o oliver. Annars är det gott att ha granatäpple i eller nötter, känner igen mig man blir less på att alltid göra samma.

• xxJessikaxx

Kaos i köket skrev 2008-06-16 15:39:39 följande:

sallad med vattenmelon och fetaost är jättegott!
    Ah, det känner jag på mig att jag ätit tidigare. Det kan också vara ett alternativ. Ett plus är om salladen går att förbereda på morgonen eller till o m kvällen före, vet ej hur det är med melon om den behåller färg och konsistens några timmar?
  • xxJessikaxx
    Wikan skrev 2008-06-16 15:43:56 följande:
    Min svägerska brukar bjuda på en sallad med hackade valnötter och oliver samt roquefort ost. Jättesmarrig! Hon har även i citronsaft och olivolja.
    Alltså jag är en allergisk människa, valnötter tål jag inte heller ;-(
    Men ost och oliver är ju gott, tärnar hon den då eller?
  • xxJessikaxx
    Wikan skrev 2008-06-16 15:48:36 följande:
    Förresten, du tror inte det var balsamvinäger som "fattades" i salladen du åt...?
    Hm, kanske det, men mer ngt mer "grönt" än bara de där bönorna tror jag. Borde ju funka att dryga ut med lite vanlig isbergssallad och kanske rädisor? skall ju helst passa med gubbarna också...har som snöat fast lite på det där med jordgubbarna också eftersom jag tycker det hör midsommaren till och det blir rabarberpaj till efterrätt så,,,
    MEN som sagt, tillbehör som passar till gubbar och grillat
  • xxJessikaxx
    Chi skrev 2008-06-16 15:44:57 följande:
    [citat]
    Uteslut äpplen eller byt ut mot päron om du tål det
    [/citat
    Tål inte päron heller, inga sk "stenfrukter" funkar...
  • Wikan

Hon grovhackar både osten och oliverna.

xxJessikaxx skrev 2008-06-16 15:57:24 följande:
    Alltså jag är en allergisk människa, valnötter tål jag inte heller ;-(Men ost och oliver är ju gott, tärnar hon den då eller?
Svar på tråden Alternativ till sallad eller ugnsrostade grönsaker?