• Lily0

Panikont i svanskotan!

Jag har sedan igår väldigt ont i svanskotan. Det känns inte som foglossning (väntar mitt tredje barn och har haft foglossning förr) utan helt enkelt som om jag slagit mig väldigt hårt på svanskotan. Följden är att jag omöljigt kan sitta ner! Jag går jättelångsamt och då känns det som om det trycker inifrån mot svanskotan. Alvedon hjälper inte! Det enda som känns skönt är att ligga helt stilla på sidan. Så fort jag ska vända mig så skriker jag.
    Jag är i vecka 31 så det känns för tidigt att vara så här handikappad. Till saken hör dock att jag har en mycket svag bäckenbotten, kan bebisen ha vänt sig neråt och tynger därför nedåt bakåt? Isåfall har jag 9 veckor i liggläge framför mig! Någon som varit med om/hört talas om något liknande?

• Svar på tråden Panikont i svanskotan!
  • Pysselgalningen

Jag hade så när jag väntade Lorelai. Det gick över på nån dag men kom och gick som det ville senare i grav.

• Lily0

Ok. Det låter ju som en dröm jämfört med tanken på två månaders sängliggande. Vi hoppas på att det försvinner (även om det kommer tillbaks ibland).

• MammaJe

Jag är i vecka 20 och har kännt av smärta i svanskotan i nån vecka nu. Blir oftast värre om jag har suttit länge. Väntar mitt andra barn o hade inga såna problem med mitt första.

• KullaGullaochTomasTorpare

Jag är i vecka 15+4 och har haft så i ungefär två veckor nu. Känns mest när jag reser mig upp efter att ha suttit eller om jag suttit eller legat ner på något hårt. Gör jätteont!

En vän trodde att det kunde vara en nerv i kläm, men jag tycker inte riktigt att det gör ont så, utan mera som att jag precis har ramlat på svanskotan och för första gången ställer mig upp.

Vore väldigt intressant att veta vad det var. Om man kunde tänka på något särskilt så det gjorde mindre ont eller försvann?

Fast ditt, TS, låter ännu ondare än mitt. Hoppas du får kunna röra på dig och må bra!

• Lily0

Jag ska till MVC i morgon. Då kanske jag kan få besked om vad det beror på. Uppdaterar sen!

• decemberbabe

jag har också så och som jag har fått höra av folk så är det en variant av foglossning. man kan få ont i alla delar runt höftpartiet och även om det är vanligare - och kanske ofta värre - att ha ont på andra ställen så kan det sätta sig i ryggslutet och svanskotan. men det är som sagt inga proffs som har gett mig den förklaringen så jag inväntar med spänning Lily0:s förklaring... :)

• hejsvej

Har också problem med ont i just svanskotan, men ingen annanstans. Har förstått att det väl är någon slags foglossning. I början av graviditeten kunde jag få helt otroligt ont när jag gjorde vissa rörelser, jag bara skrek rakt ut i princip. Nu är jag i v.28 och känner mest av det när jag suttit mkt, som jag gör på jobbet.

• Lily0

Barnmorskan bekräftade att bebisen bytt läge och nu ligger med huvudet neråt. Hon tog fram ett bäcken och visade på att huvudet kan trycka emot svanskotan. Eftersom jag har extra svag bäckenbotten kan ju min bebis ligga extra långt ned och därför kännas extra mycket. För att ta reda på det ska jag träffa en läkare i eftermiddag.
    Det är faktiskt något bättre idag. Kan sitta korta stunder men det gör vansinningt ont när jag reser på mig. Återkommer med läkarens förklaring!

• anna bäcklin

jag har ont i min svanskota oxå. är i v23 nu men har haft det ganska länge.
    har varit hos sjukgymnast och det va väl en del av foglossning. om jag förstog det rätt, eller oxå så hör ju det till ryggslutet och man kan ju få ont i ryggen.
    ibland funderar jag på en sån där kudde med ring som man kan använda:)
    men de känns ju inte så kul.
    man får nog undvika att sitta på hårt underlag, så gott man kan.
    lycka till alla

• Kajak

TS
    Jag har det.. hade det sen våren 2005...
    Väntade min första så kände jag av svanskota då jag var vecka 10 fram tills förlossning startar...
    Med andra hade jag ont hela tiden även idag, 10 mån efter förlossningen.
    Jag känner av den fortfarande, oftate när jag har suttit på golv länge...

Svar på tråden Panikont i svanskotan!