• FruSundahl

Dra ur kontakter i lägenhet när det åskar??!

Behöver man dra ur kontaker och telefoner och saker när man bor i lägenhet och det åskar?

70% av alla rökare som dör tjatas till döds....
  • Svar på tråden Dra ur kontakter i lägenhet när det åskar??!
  • Fru annmi

Japp,gör vi efter Grannens fick sin Dator paj

• Kristin24

Stänger alltid av datorn, inte kul om blixten slår ut den. Har hänt två ggr när jag bodde hemma.

Go och glad Kexchoklad
  • cid

varför skulle man inte behöva göra det i en lägenhet?

• Hera78
    cid skrev 2008-06-16 19:14:12 följande:
    varför skulle man inte behöva göra det i en lägenhet?
    Oftast finns det åskledare på lägenhetshus.
  • FruSundahl

Med tanke på åskledare...

Jag fortsätter med mitt dragande då. Kröp här i natt vid halv 4 och drog ur kontakter. Usch man hinner ju bli pigg

• septbebis

Jag drar _alltid_ ut kontakten till datorn när det åskar. Om det åskar på natten så drar jag även ut kontakten till TV:n samt antennsladden.

• FruSundahl

Och anledning till det?

Ardilla skrev 2008-06-16 19:19:17 följande:
    givetvis inte
  • norgesessan

JAg drar ut sladdar...specielt till modemet..(men drar ut alla endå)

Emil 03 och Jonathan 05
  • mamma till 3 små

vi drog ur allt när vi bodde i lägenhet fick datorn utslagen 4 ggr å skrivare 1 ggr

Alma 04 & William 06
  • LillaÄrtan

jodå..

-Mina underbaringar, Julie 051215 & Klara 071022-
  • Wren

jag drar ur allt ur väggen om det åskar. jag drar även ut allt ur väggen om jag ska vara borta hemifrån under en tid (typ semester) förutom kyl/frys.

det är ju inte bara en direkt-träff som kan skada apparaterna, även en smäll ner i ett ställverk kan ge höga strömflöden som inte en dator/tv pallar med.

• mamma 03 05

Vi drar alltid ut. Men hinner inte ibland och vårat modem har slagits ut tre gånger, nätverkskortet fyra gånger, datorn pajade en gång och våran förra tv oxå :( så nu försöker vi vara jätte snabba när det blir oväder.

Drar dessutom ut allt innan vi går hemifrån för säkerhets skull

• Grenna

Alltid bra att dra ut så mycket man hinner. Strömspikar är inte ovanligt (dvs plötsliga spänningsförändringar) och de kan slå ut rubbet om man har otur.

• FruSundahl

Var ute på balkongen och kollade och kan inte se en enda åskledare!
    Glad för att jag dragit ut

• mamma 03 05

mamma 03 05 skrev 2008-06-16 19:23:38 följande:

Vi drar alltid ut. Men hinner inte ibland och vårat modem har slagits ut tre gånger, nätverkskortet fyra gånger, datorn pajade en gång och våran förra tv oxå :( så nu försöker vi vara jätte snabba när det blir oväder. Drar dessutom ut allt innan vi går hemifrån för säkerhets skull
    vi bor visserligen i hus
Svar på tråden Dra ur kontakter i lägenhet när det åskar??!