• Midsommarafton 77

Hur tvätta bort mycket röklukt från kläder pga brand?

Jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra för att få bort mycket röklukt från kläder pga brand.

Det är så att det varit brand på mitt jobb och alla arbetskläder fanns i mitt skåp men blev ju rökskadade. Finns det något jag kan göra.

Alla tips mottages tacksamt.

Vi har försökt sedan mars-april 2007.
  • Svar på tråden Hur tvätta bort mycket röklukt från kläder pga brand?
  • Angelx

Räcker det inte att tvätta de som vanligt?

• zegra

Jag har hört att Ättika skall vara efektivt mor röklukt.

• Joonas

Njä, det är inte alltid så enkelt. Vissa material är nästintill omöjliga att få bort röklukten ur. Men ofta så försvinner lukten till slut, men det kan ta upp till två år... Lägga i ättika kan funka, ellér kloinbad. Man kan också ozonbehandla, det kan funka på vissa material. Men egentligen är det inte mycket som går att rädda, tyärr. Jag vet eftersom jag försökt rädda mycket efter att vårt hem totalförstördes i en brand. 

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • gabbe69
    Midsommarafton 77 skrev 2008-06-16 20:17:33 följande:
    Jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra för att få bort mycket röklukt från kläder pga brand.Det är så att det varit brand på mitt jobb och alla arbetskläder fanns i mitt skåp men blev ju rökskadade. Finns det något jag kan göra.Alla tips mottages tacksamt.
    företagets försäkring ska täcka införskaffandes av nya.
  • Midsommarafton 77
    gabbe69 skrev 2008-06-17 08:45:37 följande:
    företagets försäkring ska täcka införskaffandes av nya.

Kommer ju att skaffa nya kläder för företaget har ju försäkring, men tänkte att det kan vara värt att prova att få bort röklukten.

Är det bäst att dra till värdet på kläderna, så att man faktiskt kan köpa nya kläder. är ju rädd att man annars inte får tillräckligt så att man faktiskt kan köpa det som man förlorade i branden.

Vi har försökt sedan mars-april 2007.
  • gabbe69
    Midsommarafton 77 skrev 2008-06-17 11:29:22 följande:
    Kommer ju att skaffa nya kläder för företaget har ju försäkring, men tänkte att det kan vara värt att prova att få bort röklukten.
    Är det bäst att dra till värdet på kläderna, så att man faktiskt kan köpa nya kläder. är ju rädd att man annars inte får tillräckligt så att man faktiskt kan köpa det som man förlorade i branden.
    Faktiskt kostnad, annars är det försäkringsbedrägeri.
  • epe

vi hade en brand i vårt kök och allting i huset fick skickas på sanering. men en del av våra kläder tvättade jag själv i maskin. röklukten gick då bort.

Svar på tråden Hur tvätta bort mycket röklukt från kläder pga brand?