• affliction

Kläder som legat länge med gula fläckar - vad göra?

Jag har en massa bebis-kläder som legat nedpackade i flera år o nu när jag gick igenom dem så var det gula fläckar på vissa kläder. Har försökt få bort dem med Tabort, men det funkar inte. Är det någon som har något bra tips?

• Svar på tråden Kläder som legat länge med gula fläckar - vad göra?
  • hejlis

Jag gnuggade mina gulfläckiga bebiskläder med galltvål, sedan fick de ligga över natten, och tvättade sen som vanligt. De allra flesta plagg blev fläckfria!

• affliction

hejlis: Tack för tipset! Var köper man galltvål?

• Ulrika74

Galltvål finns på en del ICA Maxi men det ska även finnas på Clas Ohlsson. Kolla in www.galltval.se där du kan söka på "din" ort och får då upp butiker som säljer det. Annars kan man beställa från deras hemisda också.

Jag håller med, Galltvål tar bort det mesta.

Sen undrar jag lite var dessa gula fläckar kommer ifrån, jag har också lyckats få dem på en del undanlagda bebiskläder?

Mamma till 3
  • affliction

Cheshire cat: har du testat Vanish på gula fläckar på "gamla" kläder? Funka det, hur gjorde du?

FruBmed3: Tack för tipset, verkar som galltvål ska gå att köpa i min lokala ICA butik tom! Ska ta mig en tur dit imorgon o se om de har hemma.

• missis

säger som de andra inget är så bra som galltvålen!!!

• Björnmossa

Det har jag iofs inte, men på diverse andra fläckar. Svettfläckar under armarna och så.

Galltvål gillar jag också, den är mildare så det är nog bäst att prova den först egentligen. Tror jag köpte min på Hemtex.

Vanish är super till elaka fläckar, man löser upp lite av pulvret i varmvatten och blötlägger tvätten en timme innan man tvättar som vanligt. Det finns en flytande variant också, och man kan använda pulvret på fler sätt, men jag gillar badet bäst.

• sophialicious

vanish fungerar inte överhuvudtaget

• Fru Indosaurie

jag tror att det är helt beroende på vad man har för maskin och vad man har för hårdhet på vattnet osv. Det finns inget mirakelmedel som hjälper alla.
    Jag tycker att galltvål är totalt värdelöst och att vanish i gelform är det enda som funkar.
    Har aldrig provat på denna typen av fläckar men..

Opinions are like assholes. Everybody has one. www.nakenfis.se
  • affliction

Nu har jag köpt galltvål, 29 kr kostade den, för de säljer ut den på min lokala ICA butik. Funkar det bra, ska jag absolut köpa några till!

• gabbe69
    affliction skrev 2008-06-16 20:34:29 följande:
    Jag har en massa bebis-kläder som legat nedpackade i flera år o nu när jag gick igenom dem så var det gula fläckar på vissa kläder. Har försökt få bort dem med Tabort, men det funkar inte. Är det någon som har något bra tips?
    Släng dom.
Svar på tråden Kläder som legat länge med gula fläckar - vad göra?