• mammaE

Ni som har doktorerat, vilken ingångslön hade ni?

Vilken ingångslön hade ni till ert första jobb ni som har disputerat inom naturvetenskap? Tjänsten jag var på intervju på kräver inte att man har disputerat men jag ska väl ändå ta hänsyn till att jag har gjort det i mina lönekrav. Facket hade väldigt lite statistik inom detta område.

• Svar på tråden Ni som har doktorerat, vilken ingångslön hade ni?
  • Indianica

Klart du ska ta hänsyn till en disputation!!

När maken började forska (observera att detta var 10 år sedan) var hans ingångslön 19 000 kr/mån. Enda bakgrunden var läkarutbildning. Därefter höjdes lönen med ca 1000 kr per år.

Lycka till!

• Bussa

Har förvisso fortfarande anställning inom universitetet och ämnet är medicin, men min ingångslön var 28300...

• mammaE

Men visst skiljer det ganska mycket på universitet jämfört med privat? De följer väl en lönestege på universiteten. Jag jobbar idag som lärare och får 26500 vilket är en bra ingångslön men det finns inte så stora möjligheter till utveckling. Tänkte försöka med något högre, men vill inte ta i så jag skrämmer dem även om det inte brukar vara lönekravet som avgör vem de tar. Men jag har ju inte gått vidare än så jag kanske planerar lite för mycket

• Anonym

Kan man disputera inom alla ämnen eller hur fungerar det?

• mammaE

Ja, man kan disputera inom alla ämnen men jag tror att det är vanligast inom naturvetenskap och teknik. Lättast att få pengar till den forskningen antar jag.

• AstraTrillian

Jag har för mig att min man efter postdoc hade typ 28000. Kul efter 4 års studier, 5 år som doktorand och 2 år postdoc. När jag började som doktorand hade jag 14400 i månden, helt sjukt.

• Laurentia

Jag är civilingenjör och disputerar i sommar. När jag har sökt jobb har jag bara letat efter annonser där de nämner doktorsgrad som en lämplig kvalifikation. Detta dels för att vara säker på att arbetsuppgifterna är relevanta, dels för att jag tror att de som nämner det även kan tänkas värdera min utbildning lönemässigt sett.

Vad gäller löneanspråk, så har jag kollat upp lönestatistik för min grundutbildning och lagt på lämplig löneutveckling för de åren jag har doktorerat. Det värderar ju inte utbildningen högre än motsvarande arbetslivserfarenhet, men så ser det tyvärr ut inom mitt område. Å andra sidan lägger jag mig en bit över medel för att kompensera.

Jag är rätt säker på att jag fått nej på grund av mina löneanspråk mer än en gång, men jag hade ändå inte accepterat lönen de hade kunnat erbjuda. Nu har jag visserligen redan fått två positiva besked, så jag har inget att förlora på att lägga mig högt.

Svar på tråden Ni som har doktorerat, vilken ingångslön hade ni?