• miliasmamma

Vad äter era katter?

och hur ofta? Vart köper ni maten och hur länge räcker den? :) Försöker hitta ett bra torrfoder för min katt nu och har med hjälp av djurbutiken testat några olika sorter, men leder bara till massa gaser. :( Kanske går över efter ett tag eller?

• Svar på tråden Vad äter era katter?
  • TigerLinn

vi har tre katter. två av dom äter iams (blåa( tror den heter multi cat eller så. de får mat tre gånger om dagen och tror de får ca 50 g per katt och dag men är ej säker jag ger dem bara 2/3 mått per katt.

sedan har vi en kisse som äter nån annan stort eukaduma light (tror de stavas så) hon får 40 g per dag upp delat på 3 ggr per dag. henne försöker vi banta ner lite. de andra så mkt som de ska ha för sin vikt.

vi köper maten på djuraaffären.
    till de två katterna som äter iams brukar vi köpa 3 kg påst eller 15 kg påse beroend epå om vi har råd med det just när maten är slut. du kan ju själv räkna hur länge de räcker ca.

den andra kattens mat eukaduma den har vi just bytt till vi testade den som ny mat då hon går upp av alla andra light mat hon äter... så den vet ja inte hur länge den räcker men fick just höra av sambon att vi måste köpa i morgon.

• Nova Lii

hej!
    Jag har två heliga birmor, och det är katter som är kända för känslig mage.
    Jag hade förut royal canin kitten, men deras bajs luktade inte så jättegott av det precis... Så böt till sorten sensible från samma märke. Det funkar jättebra! Mina små bäbisar har både fått bättre andedräkt och fastare bajs, som inte lutkar lika illa ;)

En påse på 3kg till mina älsklingar räcker lite mer än 2månader, och en sådan påse kostar runt 300kr. Det är kanske inte den billigaste maten, men den är värd pengarna!

När du byter mat ska du tänka på att blanda den gamla och nya maten i början några dagar, så att det blir en mjuk övergång mellan de olika matsorterna, så att magen hinner vänja sej.

Lycka till!

• Joual

Vi har två katter som är korsningar mellan bengal och abessinier.

De har fri tillgång till torrfoder (Royal Canin). Två eller tre gånger om dagen får de dela på en påse 100g "blötmat". Just nu äter de ICA's egen kattmat och gillar den

• plutto

Vi köper Royal Canin "Sterilised", 10 kgs säck. Pris ca 500 kr på den lokala djuraffären.
    Vi har 4 kastrerade katter och maten räcker en dryg månad. (egentligen tror jag att de får mer än de behöver...)

• Anemia

James well belowed käkar mina kissar med god aptit (jag har "äkta" bondkatter!)
    De älskar den här maten! Har försökt med Hills, Iams, Royal Canin men de ratar den. "Vanlig" mat från mataffären går dock ned, men då skiter de så mkt, och det luktar :( Det gör det inte med James... En stor säck 10 kg kostar ca 450 kr och räcker i nästan ett halvår- och då har de fri tillgång till mat under dagen. Den innehåller dessutom tranbärs extrakt, vilket flertalet kvalitetsfoder(inte de från mataffären) innehåller som är bra för njurarna!

• vackrastarflow

Smilla får fri tillgång till Royal Canin Sterilised, men jag ska byta till Iams kyckling när sista RC-påsen tar slut. Gillar RC men Smilla är lite smal och jag tycker inte de har ett bra foder till henne, och det är svårt att hitta i RC-djungeln. Iams har färre alternativ och har hög procent köttinnehåll. Till det får hon några matskedar Mjau Tetra blötmat en gång om dagen.

Köper RC/Iams i djuraffärer, och det räcker länge länge. Blir väl ca 100kr/mån. Däremot är jag rätt dålig när det gäller blötmaten. Borde frysa in så det håller längre, men är lat och kastar ganska mycket av tetran, så det blir dyrt i längden.

• vackrastarflow

totalt äter hon nog för 200kr/mån

• tintilar

Jag har 5 honkatter i åldrarna 1 år, 2 år och 3 år. Två av dem är kastrerade.

De har fri tillgång på Nutro Choise och jag köper en säck på 7kg (eller om det är 7,5?) och den räcker i ca 1-1,5 månad. En sån säck kostar 445:- tror jag, så det blir inte ens 100:-/katt i månaden på foder.

Katter ska kunna ha fri tillgång, de ska erbjudas kvalitetsfoder och man ska undvika foder med mkt spannmål. Nutro och Eukanuba är två foder som innehåller väldigt lite spannmål och är därför bra alternativa foder för katt.

Det är billigare att köpa kvalitetsfoder än att köpa billighetsfoder. Detta för att katten äter mindre av ett foder som tillgodoser alla dess näringsbehov. Dessutom blir det mindre att plocka ur lådan efter som att foder med dåligt näringsinnehåll innebär att katten bara bajsar ut maten istället för att kroppen tar upp det. Och ffa så mår katten oftast mycket bättre om den får en kost som är anpassad att ätas av katt, och som innehåller allt det en katt behöver. Det finns ingen som helst anledning att köpa billighetsfoder på ICA.

• Hallontårta

Har fyra katter och vi brukar köpa 15kg Hills torrfoder. Det räcker ca 2 månader. (tror säcken kostar 649:- eller något sådant)

• Prettyblueeyes

Mina 5 älskade pälsmonster äter Royal Canin Sensible, köper en 10 kg säck och den vara 1½ månad och då får dom mat när skålen är tom, för jag är för vek när dom tittar på mig med ledsna ögon mitt på dagen och skålen är tom fast dom nyss ätit frukost ;)

• Mammanseko

De har fri tillgång till Royal Canin Outdoor och så får de burkmat 1-2 gånger om dagen, oftast Friskies då deras bas redan är bra mat.

Köper 10 kg genom en uppfödare så jag betalar 400 kr för en sådan säck. Räcker 4-6 månader då de även äter blötmat.

Mamma till Albin och Alva
  • miliasmamma

Har nu köpt Royal Canin Outdoor Mature, tror jag den hette, var för katter över 10 år iaf och min katt är ju 12 år så enligt hon i affären skulle detta vara det bästa. Hällde i lite grann tillsammans med den vanliga maten förut och han åt som vanligt så hoppas att det håller i sig. :)

Katten har bott hos min mamma tidigare och där åt han bara blötmat och hade fri tillgång till det så han är ett par storlekar för stor. Har gått ner lite grann redan sedan han kom hit för ett par veckor sedan, fast han är ute mycket mer nu oxå iofs eftersom jag jobbar hela dagarna så kan han inte komma in och äta när han vill. Testade att lämna altandörren lite på glänt, men då smiter alla andra katter i området in här istället.. så kattluckan jag hade tänkt från början lär inte bli av iaf. :)

• Jumjum84

jag köper Mjau's torrfoder till våra katter. De kräks om det är för små bitar då de "vräker" i sig då. och detta är det enda torrfoder som vi tycker funkar. De har alltid torrfoder tillgängligt så det är inte när de får mat... de tuggar helt enkelt inte maten. Har provat bland annat royal canine men det kommer också upp igen.

• södertälje

Mitt kräsna djur äter bar Friskis tonfisk i portionspåsar,vi har testat en halv förmögenhet på annan mat,Royal ratar han ordentligt.
    Men han verkar må bra även om det enl. många ska vara sämmre mat med för hög salthalt.

• Josse85

Jag har kräsna katter och efter en hel del testande av olika torrfoder kom katterna fram till att Iams torrfoder med kycklingsmak var det de ville ha. Så det kör vi på nu.
    Sedan "råkade" vi ge dem Whiskas burkmat och detta gillade de verkligen! Men det får inte vara något annat märke än Whiskas, och det måste vara bitar i sås. Så nu får de lite burkmat varje kväll, dagens höjdpunkt Hade helst velat slippa burkmaten då den luktar sååå illa men vad gör man inte för de små liven.

• mian7373

Royal Canins torrfoder "FELINE CARE Hair & Skin" får min goa Birma. Hon blir såå fin i pälsen och mumsigt är det också...

Som lite gott får hon tonfisk eller whiskas småpåsar med sås...

• Hiker

Våra tre har fri tillgång till Hills torrfoder och får blötmat (oftast mjau) på kvällen.
    En 5-kilos säck torrfoder räcker i ungefär en månad, och en burk blötmat i ca tre dagar. Många katter får lätt magproblem när de byter mat. Prova att byta långsamt, och om det inte funkar finns det ju mat för känsliga magar. En av våra katter hade mycket gaser. Det blev inte bättre med RC's sensitive stomach, men däremot med Hills vanliga mat, så det där är väl individuellt..

Svar på tråden Vad äter era katter?