• Pärla

Ont vid ÄP?

Hej!
    Jag ska snart gå på min första kallelse för IVF försök, och är väldigt nervös inför detta.
    Jag har några frågor som gör mig nervös..Gör ÄP ont? Vad för smärtstillande får man, och gör detta ont? Hur många dagar senare går man tillbaka för att återföra embyron?
    Ska jag ta injektioner innan behandlingen varje dag?
    Skulle vara tacksam om ni svarade på min frågor..
    Tack!

• Svar på tråden Ont vid ÄP?
  • Silverminken

Hej!
    Jag ruvar på mitt 3:e IVF försök. (Öresundskliniken Malmö)
    Vid ÄP får du lugnande i tablettform samt insprutat i armen. De lägger även lokalbedövning inne i slidan (känns inte). Jag upplevde att ÄP var lite smärtsamt men det går väldigt fort. Bara att försöka slappna av. Definitivt inget att vara nervös för. Återförandet skedde 2,5 dagar senare.
    Jo du tar injektioner var dag i ca en vecka innan. Det är en injektionspenna så den är enkel att använda.

Jag tycker inte du ska vara nervös inför ditt IVF, va hoppfull och positiv...dessutom är ni två, så dela din känsla med din kära.

Silverminken

• Pärla

Tack Silverminken för precis dom svaren jag var ute efter
    Jag hoppas det går bra för er, och håller tummar och tår!
    Lycka till vännen.
    Kram.

• Glenda Glad

För mig kändes inte ÄP överhuvudtaget. Jag fick lugnande tablett och sedan någon slags morfinblandning intravenöst. Det höll mig precis nätt och jämnt vaken så jag kunde höra hur labbet räknade äggen som de plockade ut. Det var faktiskt en väldigt intressant upplevelese för mig.
    Det är lite olika det där med smärtan för det är kanske som man är mottaglig för smärtstillande, om man har vissa speciella problem med äggstockar eller så eller något annat.

Vi fick tillbaka vårt embryo efter 3 dagars odling, men det vanligaste är att man har 2 dagars odling. Det kan vara upp till 5 dagar har jag för mig som man odlar embryona.

Jag tog injektioner både under nedregleringen då en del kliniken har spray istället. Sen tog jag sprutor under stimuleringen också. Det var sprutor morgon och kväll för mig. Men det var faktiskt inga problem när man blev lite van. En del ber sin partner om hjälp med sprutorna och det verkar funka bar det också.

Klart att man är lite nervös innan man sätter igång en sån här behandling, men kommunicera med din klinik så du känner att du får den informationen du behöver.

Silverminken är jätteklok när hon säger att du ska dela med din käraste. Ni är två om behandlingen.

Jättestort lycka till!

* Är i v 14 *
  • tuffing

själva ÄP gick bra tyckte jag kommer inte ihåg så mycket av den
    det var efteråt som jag fick ont och mådde jätte dåligt i två dagar

vill absolut inte skrämma dig
    men för mig så var det det värsta jag varit med om

önskar dig lycka till

• michelodeon

jag har gjort ett IVF och hade lyckan att bli gravid på första försöket. själva ÄP va för mig en mycket underlig upplevelse, själva lokalbedövningen i slidan tyckte jag stack till lite men inte alls så farligt. sedan vid själva utplocket fick jag morfin i armen, och jag blev så förvånad att det inte va så farligt att jag faktiskt började gråta av lycka i stolen, och sedan började jag skratta, så läkaren fick be mig ligga still Skrattande

så va inte nervös inför detta... det kommer gå jätte bra!

jag fick tillbaka ett fyrcelligt ägg på fredagen och ÄP va på onsdagen. återförandet känns inte alls!! och du får se på ultraljudet vart dom sätter ägget å så.

jag tog injektioner i 12 dagar har jag för mig, det går oxå lätt, känns inte...

Lycka till med ert första försök

*****gravid i vecka 8*****
  • Pimpinellan

Mitt första ÄP gjorde slidsprutan jätteont,men det gick ju snabbt över och själva plockandet kändes inte alls. Andra gången precis tvärtom-kände inte sprutan och plocket gjorde skitont milt uttryckt! Både grät och skrek,men tror det berodde på fler och större blåsor än sist. Normalt sett gör ÄP inte speciellt ont för de flesta. Värre med svullnaden efteråt-jag såg höggravid ut i två dar innan det gick ner.
    Sprutorna innan ÄP är inga problem-de lär man sig ta. Lycka till!

• Prickigkorv

Hej! Jag har gjort två äggplock och tyvärr måste jag säga att båda gjort ont. Jag har inte fått något lugnande innan utan endast två panodil. Genom en kanyl i armvecket fick jag morfinliknande bedövning som de fyllde på efter halva ingreppet.
    Lokalbedövningen på livmodertappen gjorde jätteont men det går snabbt över. Första plocket gjorde mer ont än det andra fast på det andra låg urinblåsan ivägen och läkaren fick stick igenom blåsan. Inte kul! Även jag har sett gravid ut och haft ont i magen i ca en vecka efter plocket. Givetvis är detta individuellt och du ska se att du kommer att klara detta jättebra!! Tänk vad det kan resultera i så känns det genast lättare. Lycka till!!!

• Pärla

Tack alla rara för era svar, även om vissa har skrämt mig rejält mycket
    Jag är jätte känslig, svimmade även på min äggledarröntgen..Så jag vet inte hur jag ska klara av det här..??
    En av mina vänner gick på privat IVF, och hon fick sövas ner när hon skulle plockas på ägg..Har nån varit med om detta.? Det kanske dom gör på privat..Tror ni att jag kan ta med min läkare att jag vill sövas ner..??
    Kram på er alla! Och lycka till ni med

• Myggan09

Testen av äggledarfunktionen tyckte jag också gjorde extremt ont, och jag mådde jättedåligt under och halva dagen efteråt. Att plocka äggen (har gjort det två gånger) var för min del inte ens i närheten av att vara så jobbigt.

Jag fick, som de flesta här, lugnande och smärtstillande vid äggplockningen. Har inte hört talas om någon som sövts, men kolla direkt med den kliniken som du ska gå hos. Det är klart att det kommer att kännas lite, men jag tror att det kommer gå hur bra som helst för dig! Lycka till med behandlingen!

• Pimpinellan

Vissa kliniker söver-de flesta däremot inte. Det GÅR få mer smärtstillande under tiden om man begär det för man har ju en nål i sig hela tiden. Det kommer gå bra för dig! Det görs tusentals ÄP varje år och de flesta överlever!
    Lycka till och va inte orolig-tänk på målet!

Svar på tråden Ont vid ÄP?