• Anonym (orolig!!)

Knöl i armhålan?!

Jag har fått en knöl i armhålan, ungefär en centimeter stor. Jag vet inte vad det är men blir ju orolig!

Fick den för ungefär en vecka sedan. I början gjorde den ont och jag fick för mig att det bara var en inflamerad hårsäck, men nu gör den inte ett dugg ont längre. Den har dock inte blivit ett dugg mindre!

Jag vet att jag borde gå till läkaren och kolla upp det, men jag drar mig verkligen för att göra det då jag inte tycker om att gå till läkaren.
    Tänkte iaf höra med andra först.
    Någon mer som har eller har haft samma sak? Hur stor är sannolikheten att det är cancer??

• Svar på tråden Knöl i armhålan?!
  • BebbeBubbe

Hej!

Vet inte alls din ålder eller så. Men anledningen till att jag kollade denna tråden var att jag och min sambo var på sjukhuset idag och kontrollerade en bula inne i hennes mun. Uppe i gommen, bakom tandraden...

Doktorn trodde det var en cysta. Det är ju skillnad på cysta och tumör. En cysta sprider sig inte vilket tumör gör.

Min sambo blir 27 i år. Och doktorn sa idag att hon har helt fel ålder, och inget annat stämmer med cancer. Han menade att cystan inte kändes som om den "fastnat", eller "rotat sig".

Men i armhålan tror jag att sannolikheten är stor att det är en inflammerad hårsäck - särskilt nu i det varma vädret och så.
    Jag tycker du ska avvakta i några dagar.

//Bubbe

• Anonym (orolig!!)

Jag är 25, så åldern borde ju inte stämma in med cancer. Däremot finns det ju en och annan ung som får cancer.
    Jag tycker den är för stor för att vara en inflamerad hårsäck, men jag vet inte
    Jag hoppas du har rätt, tack för svaret!

• kristella1

Hade så förra sommaren. Två gånger t.o.m.. Det gick över på ca 2 veckor.

• Southern Belle

Kanske en svullen lymfkörtel? Det får man lätt vid infektioner. De är känsliga för beröring så så länge du är där och klämmer på den går inte svullnaden ner... Låt den vara i ett par veckor och känn sedan om den är kvar. Om den är det, sök för det.

Lycka till!

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • TereseA
    Anonym (orolig!!) skrev 2008-06-16 23:42:30 följande:
    Jag har fått en knöl i armhålan, ungefär en centimeter stor. Jag vet inte vad det är men blir ju orolig! Fick den för ungefär en vecka sedan. I början gjorde den ont och jag fick för mig att det bara var en inflamerad hårsäck, men nu gör den inte ett dugg ont längre. Den har dock inte blivit ett dugg mindre!Jag vet att jag borde gå till läkaren och kolla upp det, men jag drar mig verkligen för att göra det då jag inte tycker om att gå till läkaren.Tänkte iaf höra med andra först. Någon mer som har eller har haft samma sak? Hur stor är sannolikheten att det är cancer??
    kanske är som ovan säger..el någon slags fettknöl.min kusin hade samma..försvann när hon blev gravid o kom tillbaks efter...Hon har inte kollat den..vet inte om den är borta nu..
    Men gå till vårdcentralen!
    Akiim är mitt liv 071004
  • BebbeBubbe

Anonym (orolig!!) skrev 2008-06-16 23:52:59 följande:

Jag är 25, så åldern borde ju inte stämma in med cancer. Däremot finns det ju en och annan ung som får cancer.Jag tycker den är för stor för att vara en inflamerad hårsäck, men jag vet inteJag hoppas du har rätt, tack för svaret!
    Det bästa du kan göra är att försöka låta bli den i ett par dagar. Inte känna, klämma och greja med den. Om det är något inflammerat så lägger det sig fortare om det får vila lite.

Visst kan det vara vad som helst, men försök att inte tänka det värsta direkt. Bolla gärna vidare om du känner att du är orolig för det!

Hoppas du "kryar på dig"...

//Bubbe
  • Anonym (orolig!!)

Tack för era svar!
    Jag ska försöka ge fanken i att känna och klämma på den i några dagar så får jag se om den försvinner.
    Hoppas det

• mimi66

Vill bara säga att det inte är bra om det är nåt tok med lymfkörtlarna.. Gå till läkare eller distrikts sköterska och kolla upp det.. Svullna lymfkörtlar ska man inte ha om man är feisk..

• lollipop25

jag tycker du ska gå till vårdcentralen för att stilla din oro iaf
    och om det nu är något allvarligt så är det viktigt att komma i tid

• Anonym (alltså)

när jg blev sjuk, influensamed feber och allt. Fick jag förstorade lymfkörtlar på halsen.
    Jag blev livrädd, och klämde och kände på dom HELA tiden..
    Det var för 2 år sedan.. Jag känner dom fortfarande.
    Min läkare sa att när man känner på dom hela tiden så svullnar dom upp igen. Och eftersom jag kände så mycket, så har dom nu blivit lite hårda, och kommer typ aldrig att riktigt försvinna..
    Så.. Pilla INTE på dom :P

• Anonym (jag med)

jag har en knöl i armhålan och eftersom den inte försvann efter ett par månader gjordes ett punktionsprov och jag var förståss mycket orolig för just cancer, men det visade sig vara en lymfkörtel som reagerat på mina silikonimplantat..!! och den ska tas bort. har aldrig hört talas om det innan men jag blev väldigt lättad. har inte knölen försvunnit inom ett par veckor tycker jag du ska söka läkare bara för sökert hets skull. men som sagt knölar är oftast annat än cancer.

• maritmedm

Ts, använder du dig av absolut torr? Om man gör det så kan man få typ svettknölar... äckligt men ofarligt!

• Anonym (orolig!!)
    maritmedm skrev 2008-06-17 11:02:51 följande:
    Ts, använder du dig av absolut torr? Om man gör det så kan man få typ svettknölar... äckligt men ofarligt!
    Jag har använt det men det var länge sen nu..
  • Anonym (2ti)

Jag har haft en inflammerad hårsäck som blev jättestor! Så det kan ju vara det

Dock så vill jag också påpeka att du inte borde ta alltför lätt på det.
    Sitter lymfar där och man kan få cancer även om man är ung.
    En kompis till mig cancer när hon var 19, och vanligaste åldern för den sortens cancer var efter 50. Vänta en vecka och se, sök dig annars till vårdcentralen och be dom kolla upp det.

• MammaTillTindra

Jag har haft samma sak i armhålan, men då var det en inflamerad hårsäck.. Fick penicilin och då försvann den..
    Men jag tycker du ska gå och kolla det direkt för säkerhetsskull..

Svar på tråden Knöl i armhålan?!