• Velour

Pratar osammanhängande - om allt möjligt på en samma gång!

Min son blir 4 i september. Hans språkutveckling är väl rätt normal, duktig på ord och att lära sig osv.

Men när han pratar under en längre stund så blir allt han säger så osammanhängande. Det kan låta såhär:

"Den röda bollen som studsade högt. Kalle Anka åkte bil och farmor som lagade mat. Vi åt köttbullar med Anneli på dagis, sen åkte vi till Toys 'R Us och pappa köpte en leksak och på dagis skulle vi till skogen. *Ja, gör så. *Nej, vi ska inte sparka boll nu. *Den röda handduken är din. (*upprepar alltså meningar som andra sagt till honom).

Visst låter det konstigt? Det är som en person som har så mycket han vill säga att han inte vet vart han ska börja och sluta. Allt bara väller ut. Sen att han upprepar saker andra har pratat om osv.

Har ni nånsin mött nåt sådant fenomen?

• Svar på tråden Pratar osammanhängande - om allt möjligt på en samma gång!
  • fruis

Det låter ju lite märkligt i mina öron men jag har ju bara erfarenhet av mina barn samt mina syskonbarn i princip.

Vad händer när ni ställer följdfrågor på t.ex. den första meningen. Kan han uppfatta frågan och berätta vidare om just det eller svarar han "goddag yxskaft" genom att säga något helt annat? Pratar han osammanhängande bara när han pratar högt för sig själv eller i all konversation? Klarar han att ta in och följa instruktioner?

• danitra

Det är en kille på gården som låter ungifär likadant - han är sju år och verkar fullt normal. Det är bara väldigt mycket i huvudet på honom plus att han har en väldigt livlig fantasi.

• Velour

Ställer man följfrågor så svarar han ibland på det och ibland kör han på vidare. Han brukar prata osammanhängande när han pratar för sig själv. Det händer ju att t.ex. jag startar en konversation med honom, men när det tar fart brukar även det oftast sluta i osammanhängande prat. Han byter alltså ämne hela tiden.
    Jo, han klarar instruktioner och allt, så inga problem där.

fruis skrev 2008-06-17 01:22:07 följande:
    Det låter ju lite märkligt i mina öron men jag har ju bara erfarenhet av mina barn samt mina syskonbarn i princip.Vad händer när ni ställer följdfrågor på t.ex. den första meningen. Kan han uppfatta frågan och berätta vidare om just det eller svarar han "goddag yxskaft" genom att säga något helt annat? Pratar han osammanhängande bara när han pratar högt för sig själv eller i all konversation? Klarar han att ta in och följa instruktioner?
  • Velour

Jobbar du som förskolepersonal?

Tja, det är väl olika bedömningar för olika människor. På hans dagis tycker de att det är ett problem. Framställer honom som lite onormal och det gör mig rätt ledsen. Man vill ju inte att ens barn ska ses som onormal. Samtidigt har det fått mig att fundera på om det verkligen står till med nåt hos honom

danitra skrev 2008-06-17 01:25:38 följande:
    Det är en kille på gården som låter ungifär likadant - han är sju år och verkar fullt normal. Det är bara väldigt mycket i huvudet på honom plus att han har en väldigt livlig fantasi.
  • Velour

Vi (jag och pappan) ska på möte idag med förskolepersonalen och rektorn för att prata om min sons utveckling osv.

• danitra
    Velour skrev 2008-06-17 10:42:49 följande:
    Jobbar du som förskolepersonal?Tja, det är väl olika bedömningar för olika människor. På hans dagis tycker de att det är ett problem. Framställer honom som lite onormal och det gör mig rätt ledsen. Man vill ju inte att ens barn ska ses som onormal. Samtidigt har det fått mig att fundera på om det verkligen står till med nåt hos honom
    Åh denna normalitetshets!

Jag jobbar inte som fsk-personal än men har jobbat med barn i andra sammanhang och har mött ett par som pratat som du beskriver. Men jag har inte uppfattat dessa som onormala på något sätt utan verkar bara vara i en väldigt intensiv fas. Men jag är absolut inte någon expert.

Uppfattar ni honom som annorlunda? Misstänker ni att det kan ligga något bakom?
  • Nhelia

Hej!

Det du beskriver låter lite som något som kallas för "topic drift" och "topic shift". Det är när barnet byter samtalsämne helt plötsligt mitt i en mening eller "driver iväg" när han/hon pratar. Nu kan be att få komma till en logoped som kan bedömma och hjälpa barn med dessa så kallade pragmatiska svårigheter. Men kom ihåg att fundera över vems problem detta är! Är det bara förskolan som upplever detta som ett problem eller ni själva också? Ni känner ändå erat barn bäst.

Lycka till!

• fruis
    Velour skrev 2008-06-17 10:41:07 följande:
    Ställer man följfrågor så svarar han ibland på det och ibland kör han på vidare. Han brukar prata osammanhängande när han pratar för sig själv. Det händer ju att t.ex. jag startar en konversation med honom, men när det tar fart brukar även det oftast sluta i osammanhängande prat. Han byter alltså ämne hela tiden. Jo, han klarar instruktioner och allt, så inga problem där.
    Jag vet att det var bland annat sådant de tittade på när ett av våra barn blev utredd av logoped för språkförsening. Som någon annan skrev, vem är det som oroar sig och hur viktigt är det för er att kolla upp? Att träffa en logoped som gör en professionell bedömning är ju inte en nackdel. Säger logopeden att det är grönt så vet ni ju säkert och vill logopeden arbeta med det så får ni ju hjälp. Försök att inte oroa er förrän ni vet mer. Ofta är ju ens fantasier värre än verkligheten.
  • Velour

Eller hur??? Alla barn måste passa inom en viss ram, annars är de onormala. Och ena nollan efter den andra uppfinner punkter som alla barn inom olika åldersintervaller måsta passa in i.

Just i vår sons fall gjorde man TRAS på honom.

Nä, jag och mitt ex tycker inte att det är något fel på vår son. Inte för att vi är hans föräldrar och därför ologiska och icke-objektiva, utan för att det helt enkelt inte är något fel på honom.

danitra skrev 2008-06-17 11:47:37 följande:
    Åh denna normalitetshets!Jag jobbar inte som fsk-personal än men har jobbat med barn i andra sammanhang och har mött ett par som pratat som du beskriver. Men jag har inte uppfattat dessa som onormala på något sätt utan verkar bara vara i en väldigt intensiv fas. Men jag är absolut inte någon expert. Uppfattar ni honom som annorlunda? Misstänker ni att det kan ligga något bakom?
  • Velour

Vi blev föreslgna en logoped, men jag sa blankt nej. Varför det liksom? Min son är väldigt duktig på att själv utvecklas och lära sig, så han behöver ingen jävla "hjälp". Bara för att han inte passar helt perfekt inom en ram, så ses han som någon onormal. Men jag är av den åsikten att så länge ett barn inte är gravt avvikande så måste man ha respekt för barn olikheter när det gäller personlighet och individuell utveckling. Så enkelt ska det vara.

Vi upplever inte det som något onormalt. Men förskolepersonalen och speciellt rektorn tycker att situationen är bekymrande.
    Faktiskt så skiter jag i det. Hur mycket ser de av vår son egentligen. Det som faktiskt spelar roll är att jag ser vår son i olika situationer vilket de inte gör och kan därför jämföra och observera honom mer.

Nhelia skrev 2008-06-17 12:49:48 följande:
    Hej!Det du beskriver låter lite som något som kallas för "topic drift" och "topic shift". Det är när barnet byter samtalsämne helt plötsligt mitt i en mening eller "driver iväg" när han/hon pratar. Nu kan be att få komma till en logoped som kan bedömma och hjälpa barn med dessa så kallade pragmatiska svårigheter. Men kom ihåg att fundera över vems problem detta är! Är det bara förskolan som upplever detta som ett problem eller ni själva också? Ni känner ändå erat barn bäst.Lycka till!
Svar på tråden Pratar osammanhängande - om allt möjligt på en samma gång!