• Erica med c

Vad äter ni på midsommar??

Som rubriken lyder, vad finns på bordet på midsommar??
    Min sambo säger att man inte äter köttbullar och prinskorv mm utan att det är sill som gäller och senare ev grill..
    Men jag vill få det till att man gör det..
    Självklart kan man äta precis vad man vill men är det ovanligt att ha prinskorv mm på bordet??

• Svar på tråden Vad äter ni på midsommar??
  • Pshevil

Lunch: Sill och potatis
    Mat: Grillning av något slag och jordgubbar till efterrätt

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • lindaha

Nej köttbullar och prinskorv är det väl många som äter.

Själv ska vi äta sill och färskpotatis till förrätt sen ska vi grilla till huvudrätt

• tjenixen
    Pshevil skrev 2008-06-17 08:24:14 följande:
    Lunch: Sill och potatisMat: Grillning av något slag och jordgubbar till efterrätt
    samma här. Vi har jordgubbstårta till efterrätt då. Men annars så sill och sen grillat. Har aldrig varit på en midsommarfest där det serveras köttbullar eller prinskorv och liknande, det hör mer till påsk och jul för vår del.
  • Lalalong

Vi äter nuförtiden även köttbullar och prinskorv på midsommar men det är endast för att min man inte äter sill. Hemma gjorde vi aldrig det och jag gör det inte nu heller utan bara Mattias.

Lunch: Matjesill, färskpotatis, gräddfil, gräslök. Jordgubbar med grädde. (köttbullar och prinskorv)
    Senare: Grillat med potatissallad.

• Butterscotch
    tjenixen skrev 2008-06-17 08:25:30 följande:
    samma här. Vi har jordgubbstårta till efterrätt då. Men annars så sill och sen grillat. Har aldrig varit på en midsommarfest där det serveras köttbullar eller prinskorv och liknande, det hör mer till påsk och jul för vår del.
    Jag håller med om allt, köttbullar har jag aldrig sett på midsommar.

Vi kör sillunch, och sen grillat på kvällen. Jordgubbar i en eller annan form som efterrätt
  • Cecese

Finns väl inte några rätt eller fel? Man kan väl ha det man tycker om. När jag växte upp hade vi sill, nypotatis, grillat kött & korv, gravad lax, sallad och kanske nåt mera. Köttbullar har vi dock inte haft.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Erica med c
    Svar på #4
    Det är samma med mig,jag äter inte heller sill
  • Mamma Anna

jag har varit på många midsommarfiranden som innehållit både köttbullar och prinskorvar. Sjäv har jag aldrig grillat på midsommar utan det brukar vara smörgåsbord med både sill, köttbullar och annat gott som skaldjurspaj och annat småplock.

• bumse2

I år ser det ut så här hos oss:

LUNCH:
    Matjesill med tillbehör, potatis, lök och anjovispaj,gravad lax köttbullar och prinskorv (till de som inte äter sill)

Kaffe och jordgubbstårta

MIDDAG:
    Grillad fläskkarré, potatisknyten, kryddsmör, någon sås samt sallad.

• tjenixen

Glömde skriva att de som inte äter sill äter burkskinka, potatis, gräddfil eller dressing till.
    Men huvudsaken är väl att det finns något till var och en vare sig det är sill eller köttbullar eller vad det kan vara.

• NeA 84

vi brukar grilla...typ göra egna grillspett å så.

men iår ska vi fira midsommar helt annorlunda. barnen fick bestämma mat å så...så det blir TACCOS!   å lite godis med!

Adam 02 Gabriel 05
  • malla

Det här ska vi äta på kvällen :

Förrätt: Sillamacka (grovt bröd med matjesill, skivad potatis, gräddfil mm.

Varmrätt: Grillspett med färskpotatissallad med ruccola, grillade portabellasvampar, grillad sparris o olika såser (ex fetaostsås)

Dessert: Jordgubbar

• banantelefon

Oj, vad många det är som äter både lunch och middag.

Vi äter en måltid bestående utav diverse plockmat.
    I år ska vi resa bort och då får alla ha med det de ska äta själva - för vår del blir det färsk potatis, gräddfil, gräslök, matjesill plus två egna inläggningar (brantevik & gravad) och så laxpaj såklart! Ingen midsommar utan laxpaj!
    Till efterrätt blir det jordgubbar och grädde.

Grillar gör vi på midsommardagen och då skajag även fixa med en liten tårta eftersom det är flera utav oss som fyller år i dagarna.

• Butterscotch
    banantelefon skrev 2008-06-17 10:26:01 följande:
    Oj, vad många det är som äter både lunch och middag.
    Ja, det gör vi ju alla andra dagar också så för oss blir det ingen skillnad
  • bustjejen

Vi äter allt till middag.
    Förrätt: Matjessill, färskpotatis, gräddfil och gräslök - och till det öl och snaps.
    Middag: Grillat av något slag.
    Efterätt, eller när man orkar: Jordgubbar i någon form. Ofta blir det jordgubbstårta, ibland jordgubbar och vispad grädde eller glass.

• Sockerpinglan

Vi äter mer smörgåsbord, just för att man inte äter det mer än till påsk och jul, och jag älskar sånt! Älskar lax, så en glad lax på mitt bord gör mig glad också! Och köttbullar och prinskorv finns det självklart på bordet - eftersom barnen älskar det. Naturligtvis sill och alla tillbehör, men även ägghalvor finns!

Vi grillar på kvällen och till vickning gör vi en janson.

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • Kofttanten

Vi har också prinskorvar o köttbullar men mest för att det är många som inte gillar sill.

• Jänkmamma

Dag: sill, färskpotatis, stekt sil, (köttbullar, prinskorv, rostbiff, för dom som inte äter det andra), gräddfil, gräslök, nubbe, öl, vatten och dricka

Kväll: Grillning

Fika: Jordgubbstårta

• kiron

Jag äter inte sill har aldrig gjort så  för mig är midsommar maten:
    potatis, hemmagjorda köttbullar, prinskorv, gräddfil, gräslök, ägg mm

Blir faktiskt sur om det inte serveras köttbulla o då hammagjorda!!!!

En midsommar serverade de burkskinka till mig som inte äter sill
    GOTT!!!! NÄ!!!
    Frågar alltid innan om det just är hemmagjorda annars tar jag med mig egna!
    Fick svar på en fest ja grannen fixar köttbullar, hemmajorda!
    Perfekt!
    Men det var ÄKLIGA köpe köttbullar, hade det bara varit mamma scan....

Detta år blir det hemmagjorda köttbullar!

Hugo ska bli storebror om allt går som det ska!
Svar på tråden Vad äter ni på midsommar??