• Hera78

Se och göra i Rättvik?

Jag och sambon har hyrt stuga i Rättvik under vecka 27. Nu vill vi ha lite tips på vad vi inte får missa under vårt besök

Ett besök på rodelbanan hade vi tänkt hinna med, och ett besök på Dalhalla den 5 juli, biljetter redan köpta

Vi har bil så även tips i närheten av Rättvik är välkomna.

• Svar på tråden Se och göra i Rättvik?
  • Nikki S

Ta en promenad ut på långbryggan, testa att gå i det långgrunda vattnet. Titta på statyerna i rondellen som min dotters gammelmorfars bror har gjort ;)

• Nikki S

Eller ja, statyerna står inte i rondellen utan mer vid en av rondellerna. Vid fontänen!

• boki

En tur på slijan kanske, eller besöka tomeland, leksands sommarland eller björnparken i orsa om ni har barn..

• wihoo

Mmm, rättvik! Ja, det du redan skrivit, rodelbanan är ett måste om man är intresserad av sånt! Låångbryggen är också ett måste, syns nog kan det vara mycket folk gåendes,annars är det mysigt med en picknick korg med filt, jordgubbar och vin- sätta sig längst ut o det lilla båset o bara njuta av varandras sällskap!

Hm, gokart om man gillar det, inget speciellt för rättvik, men en rolig grej!

Promenader är nog det bästa! Bara strosa runt och njuta av vackra Rättvik, bada(om vädret tillåter) hyra cyklar, ja, allt beroende på vad ni gillar att göra!

Vidablick är också besöksvärt, mysig utsikt med lite glass och minigolf!

Hoppas ni får trevligt:)

• joekan

Gocartbana lång och härlig ca 4 km från rättvik.
    Långbryggan som någon annan redan nämnt.
    Tellberg med sin otroligt mysiga kultur och goda restauranger.
    leksand; leksands sommarland.Kan va skoj om man har kvar ett barnsligt leksinne.=)
    åk även en vända runt sjön ca 10 mil om jag inte minns fel.

I Mora har ni Zorn museet och framförallt hans hem, vasalopp museet, dalahäst tillverkning i Nusnäs.

Hör av dig om du vill ha mer tips å specifisera gärna vad ni vill prova eller se så kan jag nog komma å hitta på nått åt er.

hoppas ni får en härlig semester!

//joekan

• Hera78

Åh tack för alla bra tips!

Vi har inga barn, men jag har iaf barnsinnet kvar så rodelbana blir det absolut. Och långbryggan såklart!

Vet inte riktigt vad man kan säga att vi är intresserade av, men att se natur och gammal historia (kyrkor, gamla hus osv) uppskattar vi båda. En del promenader räknar vi med så det underlättar ju att Rättvik är vackert

Sambon har varit mycket i Rättvik och Dalarna, själv har jag besökt Dalarna några gånger för många, många år sedan men aldrig Rättvik.

Det ska bli så härligt med semester i Dalarna! Vår innekatt får också följa med, så hela familjen ska semestra ihop

• Solskensmor

Dalahästtillverkningen i Nusnäs är ju ett säkert turisttips. Ska ni äta gott och ha en bedårande utsikt samtidigt, tycker jag ni ska besöka Buffils-Annas, Björkberget i Siljansnäs. Zorngården i Mora ska ni inte heller missa, finns jättemycket fint runt Siljan, välkomna...

• Hera78
    Solskensmor skrev 2008-06-17 19:15:21 följande:
    Dalahästtillverkningen i Nusnäs är ju ett säkert turisttips. Ska ni äta gott och ha en bedårande utsikt samtidigt, tycker jag ni ska besöka Buffils-Annas, Björkberget i Siljansnäs. Zorngården i Mora ska ni inte heller missa, finns jättemycket fint runt Siljan, välkomna...
    Äta gott med fin utsikt tackar man ju inte nej till. Skriver upp Buffils-Anna Tack för tipset och välkomnandet
  • RoL

Om ni har bil...och vill ta en tur upp till Furudalstrakten

Oresjöns långgrunda och varma sandstränder, bättre än siljan om dottern får bestämma, hon längtar dit varje sommar - Oresjön och kyrkan har varit med i Grummes reklam f.ö.

Norrboda Gammelstad - om ni gillar gamla hus

Styggforsen i Boda - 36 m högt vattenfall (ja, det är väl inte så mycket vatten på sommaren), Bergmans Jungfrukällan spelades in här

Hela vägen runt siljansringen är vacker, utsikten vid Skattungbyn är fantastisk. I närheten finns storstupet/helvetesfallet

Sen kan man ju alltid kolla in raggarbilarna o raggarna om man har lust... Jag o brorsan hade farsans bil en kväll då vi var i 20-årsåldern, åkte ner till Rättvik o kollade på raggarna - sen tog vi siljansleden hem med bilen, inte det bästa beslutet vi fattat, men vi hade roligt där i skogen alla fall.. inget papsen fick veta förrän 10 år senare

Svar på tråden Se och göra i Rättvik?