• Ayya

Hundfodret Carrier......

Jag är helt kass på detta med foder. Nu äter min jyckar Carrier premium men jag tycker min stora hund bajsar väldigt mycket och ofta.

Kan det bero på fodret?

Är dessa foder man köper i affären helt kassa, typ doggy, friskies, pedigree pal och allt vad det heter?

• Svar på tråden Hundfodret Carrier......
  • Pikaur

Om hunden bajsar mycket och ofta så går fodret bara rätt igenom. Hunden tar inte till sig de ämnen och den näring den ska ha och behöver. Testa byt till annat foder och se om det blir bättre.
    Jag hade samma problem med min hund. Nu går han på Beneful och det har funkat jättebra på honom. Det är ett foder med mycket spannmålsprodukter (vi kör med oxköttsvarianten) och är ett "billighetsfoder". De foder min hund hade innan och som "rann ut" lika fort igen var Royal och Eukanuba. Så dyrt behöver inte innebära bäst för alla hundar

• Ayya

Är det inte just spannmål man ska undvika?

• LillaRonjaa
    Ayya skrev 2008-06-17 20:22:52 följande:
    Jo det är det eftersom hunden inte tar åt sig utav just spannmål och då går de rakt igenom kroppen = mkt bajs! Min hund hade det problemet men så bytte vi till Carrier Lamm & Ris och de blev mkt bättre. Hon i affären sa att det var ett okej foder men helst ville hon ju att vi skulle köpa ett jätte dyrt och jätte bra foder, fast de har vi inte råd med och jag tyckte som sagt att det inte alls var ngt fel på Carrier. I de billigare foder man köper i affären så är det nästan bara spannmål och det är inget en hund naturligt äter utan den ska ha så mycket kött som möjligt vilket det finns mest utav i de dyrare foderna.
  • Ayya

Oki, kanske ska prova carrier lamm och ris och se om det blir bättre.

Hur många gånger om dagen bajjar era hundar?

LillaRonjaa skrev 2008-06-17 20:33:48 följande:
    Jo det är det eftersom hunden inte tar åt sig utav just spannmål och då går de rakt igenom kroppen = mkt bajs! Min hund hade det problemet men så bytte vi till Carrier Lamm & Ris och de blev mkt bättre. Hon i affären sa att det var ett okej foder men helst ville hon ju att vi skulle köpa ett jätte dyrt och jätte bra foder, fast de har vi inte råd med och jag tyckte som sagt att det inte alls var ngt fel på Carrier. I de billigare foder man köper i affären så är det nästan bara spannmål och det är inget en hund naturligt äter utan den ska ha så mycket kött som möjligt vilket det finns mest utav i de dyrare foderna.
  • TreSmåHjärtan

Vi hade Carrier till vår grand danois när han va valp och unghund. Men han bajsade STOOORA lass av det. Rätt löst va det me, å han gick inte upp bra i vikt. Testade även deras lamm & ris men det va inte heller nå bra. Det enda som funkar på honom e Eukanuba lamm & ris. Har testat b la pedigree, royal canin och Magnussons. Men han fick utslag i öronen och tappade päls... Så för oss e det Eukanuba som gäller. Men det är väääldigt olika från hund till hund. Vissa hundar mår jättebra på billigt foder, medans andra inte gör det. Man får testa sig fram lite....

Mina hundar bajsar ca 3 ggr/dag. Nästan vid varje promenad. Valpen bajsar väl någon mer gång än den vuxna... 

• Ayya

Hm... men då kanske min hund inte bajsar så mycket som jag trodde.... är väl mer att det just är fokuserat till eftermiddagarna...

• LillaRonjaa

Sen med bajsandet så är det också olika från hund till hund. Min hund en labradortik bajsar några gånger per dag, vet ej hur mkt eftersom vi bor på landet och hon går ut och in som hon vill. Våran gamla hund, en briard bajsade inte er än kanske 2 ggr per dag. Ändå åt de samma foder så det är olika från hund till hund som sagt.

Sen om Carrier passar din hund kan ju ingen svara på förens du provat. Vi valde lamm och ris bara för att våran tik har lite problem med huden och på paketet stod det att de var ett allergifoder så därför tog vi det :) Jag antar att lamm och ris är allergivänligt vilket märke de än gäller.

• Pikaur
    Ayya skrev 2008-06-17 20:22:52 följande:
    Säkert så för andra hundar, men funkar väldigt bra på min
Svar på tråden Hundfodret Carrier......