• augustin

Vad ska jag ha på mina grillspett?

Jag har blivit utnämnd till förste grillare på midsommar Hela släkten samlad. Grillspett tyckte jag skulle vara ett inslag, men sen kom jag på att min fantasi är på reserven...

Hjälp mig!! Vad funkar gott ihop med vad??

Recept, tips och hintar mottages tacksamt

• Svar på tråden Vad ska jag ha på mina grillspett?
  • augustin

Jo, men vilka grönsaker lämpar sig väl ihop med vilket kött??

• Ayya

Vitlök, lök, tomat, små champinjoner, nötkött/fläskfilé/kycklingbitar, paprika sen pensla det med olivolja eller nån smaksatt grillolja... mums...

• augustin

Jag vill typ blanda... Eller ska man kanske inte göra det? ska man ta köttet för sig och grönsakerna för sig??

• augustin
    Ayya skrev 2008-06-17 11:31:58 följande:
    Vitlök, lök, tomat, små champinjoner, nötkött/fläskfilé/kycklingbitar, paprika sen pensla det med olivolja eller nån smaksatt grillolja... mums...
    Mums!! Det låt gott... Paprika och champinjoner hade jag ju inte tänkt på Hur fungerar aubergine att grilla?
  • Carisma95

På "Niklas mat" hade han grillspett med majskolvar (delade) och kycklingfilé. Såg jättegott ut! Även tomat och squash är gott att grilla!

A stumble may prevent a fall....
  • SanniXx

Att grilla en majskolv samtidigt som paprika är inte så lyckat då paprikan går mycket fortare. Just majskolv brukar vi har för sig på ett spätt..

Korv kan man oxå ha på spättet..

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Ayya

Om du blandar grönsaker och kött så tänk på att ha små köttbitar eftersom det ofta tar längre tid att få färdiga. Du kan ju oxå förgrilla köttet och sen innan servering grilla på det lite snabbt bara.

Usch vad hungrig jag blev nu...

• lindaha

baconlindade champinjoner är Grymt gott att grilla!
    Paprika, squash (kan inte stava till det) majskolvar, tomat, rödlök, hela vitlöksklyftor, sparris..

det finns hur mkt som helst! Marinerar man en del av grönsakerna så blir det ännu godare!

Sen kan man grilla lax, fläskfilé (går aldrig fel) kycklingfilé mm. Marinera i olika smaker så blir det toppen!

• Jopphejdi

Baconlindade bananbitar eller ananas! Det är våldsgott

• augustin

Mer mer tips

Jag blir jättesugen bara att höra allt gott!!

• Tussen06

Super gott med grillat bacon. ta två pinnar och sätt på två skivor. Ha två pinnar annars snurrar de lätt. Färska champinjoner i nån marinad, lök, paprika, tomat, citron om ni ha fisk och kyckling. Skulkle nog tänka mig att det är lättare att grilla grönsakerna för sig. Köttet kan ju ta en stund och vissa grönsaker blir fort färdiga. Lycka till!!

• morrhoppan74

Låt alla göra sina egna grillspett. Grönsker och kött i skålar och alla fixar sitt eget. Visst det tar längre tid men ingen har väl brådis och det brukar bli många skratt runt grillen.

Svar på tråden Vad ska jag ha på mina grillspett?