• MariaN

Varför dreglade katten?

Imorse kom min katt upp till mig i sängen som hon gör ibland. jag klappade henne och märkte ganska snart att det var små blöta fläckar i sängen! han hade inte doppat någon tass i vattenskålen för hela hon var torr och hon hade inte kissat. men så märkte jag att hon var alldeles blöt runt munnen. hon gick runt och greglade.!? så att det proppade! varför gjorde hon det? det har aldig hänt förut. är hon sjuk? hon är som vanligt annars.

• Svar på tråden Varför dreglade katten?
  • Birgitta2

Min första tanke är att hon blivit rejält skrämd. Det är enda gången mina katter dreglar. På nyårsafton exempelvis satt min ena katt gömd i 8 timmar och dreglade. I år blir det lugnande tabletter för den katten innan nyårsraketerna smälls av i området.

• j 3 n N y

Vår förra katt dreglade jämt när vi klappade och gosade med henne, så det var inget ovanligt. Hennes mamma däremot dreglade bara en gång, och det var precis innan hon skulle föda sina små ungar...

• Fru annmi

De kan dregla om de blivit rejält räddam,tycker mnå't är extremt äckligt eller om de fått nå'n äcklig smak i munnen..
    Typ avm,askningsmedel eller slickat på nå't olämpligt/äckligt!

Men håll koll ändå!

• Ayya

2 av mina 3 katter gör samma sak när dom gosar. De drägglar och myser. Äckligt som tusan men inget att göra åt saken.

• MariaN

skrämd.. hmm.. vet inte vad det kan ha varit av isåfall.. vi har ju iof en till katt men varken min sambo som hade gått upp eller jag märkte av nåt bråk eller annat.

• MariaN

hoppas att det var för att hon tyckte att det var mysigt att bli klappad.. men jag ska hålla koll på henne.

• Fru annmi
    MariaN skrev 2008-06-17 12:07:02 följande:
    skrämd.. hmm.. vet inte vad det kan ha varit av isåfall.. vi har ju iof en till katt men varken min sambo som hade gått upp eller jag märkte av nåt bråk eller annat.
    Née,men det kan vara ett litet kryp bara,min ena gör så ibland till Spindlar...Äckligt kan hända..Vet ej!
  • viseversa

är det norsk skogskatt i henne? dom är kända för att dregla när dom myser.Vi hadde en katt vars mamma var norsk skogskatt och han dreglade loss varje gång man myste med honnom.

Tycker det är lite gulligt.Sambons mamma har en norsk skogskatt och den dreglar också så det blir stora pölar i knät på en när den har legat där och myst.Även andra katter kan dregla när dom myser.Tror inte katten är sjuk.Hon mös helt enkelt.

• MariaN
    viseversa skrev 2008-06-17 12:17:06 följande:
    är det norsk skogskatt i henne? dom är kända för att dregla när dom myser.Vi hadde en katt vars mamma var norsk skogskatt och han dreglade loss varje gång man myste med honnom.Tycker det är lite gulligt.Sambons mamma har en norsk skogskatt och den dreglar också så det blir stora pölar i knät på en när den har legat där och myst.Även andra katter kan dregla när dom myser.Tror inte katten är sjuk.Hon mös helt enkelt.
    hehe okej

nej hon är en exotic :)
  • viseversa

tror iallafall att hon bara tyckte det var mysigt!

MariaN skrev 2008-06-17 12:18:57 följande:
    hehe okejnej hon är en exotic :)
  • Birgitta2

Eller tagit ett litet bett på en giftig växt hemma (prickblad är vanliga och ganska giftiga).

• Jackass

en av mina katter dreglade massor när hon åkte bil, tolkade det som åksjuka/illamående.

(¯`°?.¸ ღ♥ My - min ögonsten och mitt allt ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Vårflickan

Katten hade kanske druckit vatten. Mina svärföräldrars katt brukar stänka ner sig när hon är jätte törstig och dricker ur sin vattenskål.

• tintilar

Katter dreglar ibland när de är keliga.

Det är väldigt individuellt hur mycket en katt dreglar. En del lämnar blöta pölar medan andra inte dreglar alls. Och det är inget fel utan det är bara så som en del är. Man är olika.

Vi har en katt i stallet som det bokstavligt talat droppar konstant om så fort man tar på honom. Man kan tro att det är fel på honom men han är bara väldigt kelen och dreglar gärna när han njuter.

• Kristin24

Mamas katt dregglar när man klappar den, hon gnider in dregglet på enns armar. Är väl mysigt att bli klappad och kliad.

Go och glad Kexchoklad
  • Mirris

Casper dreglar jämt när vi gosar! Det är nog rätt vanligt. Min kompis katt är likadan!

• Xay1de
    Birgitta2 skrev 2008-06-17 13:05:55 följande:
    Eller tagit ett litet bett på en giftig växt hemma (prickblad är vanliga och ganska giftiga).
    Precis det hände iaf hemma hos oss. Sambon hade köpt en jättefin krukväxt med små röda o orangea bär på. Naturligtvis kunde inte kissen hålla sig ifrån den och blev förgiftad. Han låg bredvid mig i sängen under natten och sov o på morgonen var det en stor pöl under honom. Jag ringde veterinären som sa att så länge han var som vanligt i övrigt var det inget större fel på honom. Han tipsade om att ge honom barnmat på burk! vilket jag gjorde och det hjälpte iaf
  • MariaN

hehe hon har inte dreglat idag så det är nog lungt. tack för alla svar!

Svar på tråden Varför dreglade katten?