• Medan

Ge Postafen till åksjuk katt?

Har läst på internet att det går utmärkt att göra. Pratat med veterinär tidigare angående detta, hon sa att man kan droga katten inför längre resor, men inte så ofta som vi behöver åka bil med vår (åksjuka)katt.
    Någon med erfarenhet av Postafen till katter?

• Svar på tråden Ge Postafen till åksjuk katt?
  • AngelOfSin

Vad tråkigt att ingen svarat som vet, jag har ingen aning, men har också en åksjuk katt så skulle också vilja veta om det går. =)

• Medan

Ok, har nu ringt djursjukhuset här i stan. De säger att det inte finns några undersökningar på detta, så de kan inte rekomendera det. Har dock läst i ett annat forum en som varit hos veterinären där veterinären själv gav sin egen katt en halv krossad postafen utsmetat med kaviar på insidan av låret på katten (för att katten skulle slicka i sig det). Det är väl samma som barnmorskor inte får rekommendera naturläkemedel fast de använder det själva...

Så jag tror jag provar, återkommer efter helgen (om katten fortfarande lever då ;)

• AngelOfSin

Haha, ja gör det. Enda som kan hända är väl att kissen mår lite illa, en halv tablett är ju inga större mängder. HOppas det går bra! =)

• lillamammsen

Min veterinär rekomenderade oss att ge postafen till katten när vi skulle åka långt, vi gav en halv tablett och han blev jättedåsig.
    Men vi skulle först prova med en fjärdedel och om det inte hjälpte så bra så skulle vi ge en halv.
    Hon sa även att vi inte skulle säga till de på apoteket att de var till en katt..(?)
    Iallfall så gick det jättebra.
    Tydligen så har det gjorts undersökningar ang det men inte tillräckligt stora tydligen.

Ge du postafen, tycker jag vår mådde toppen efteråt.

• Medan

Vill bara meddela att det funkade bra med postafen! Katten lever och mådde betydligt bättre under bilresan. Han blev trött och sov nästan hela tiden :)

• AngelOfSin

Skönt att höra! Ska prova på min kisse nästa gång vi ska långt =D

• Medan

På apoteket sa de att det var för hundar också men inte för katter. Så det ska nog gå bra! Fråga dem!

• södertälje

En liten varning bara,katter kan bli höga på postafen,min blev det när jag skulle ge honom lugnande för att reda ut tovor i pälsen.Han sprang omkring som en vettvilling.Veterinären sa att en del katter reagerar så.

• Nattviolen

Pleglesil brukar veterinärerna skriva ut till katter (och hästar)
    Funkar bra på åksjuka, men min katt blev lite på dåligt humör av det

• Zaria

Vi fick tipset att ge Stesolid av veterinären och det har funkat bra,han blir groggy och sover hela resan istället för att bli hysterisk, spy och bajsa på sig.

• milimina

postafen funkar inte på vår katt. inte 1/4, inte 1/2 eller ens en hel (efter råd från vet) funkade, det gör ingen som helst skillnad. så det funkar inte på alla djur (och det är också därför inte alla veterinärer säger nåt om det). vi åker typ aldrig nånstans med honom eftersom han blir så vansinnigt åksjuk och det är så synd om honom! det enda som kan hjälpa lite, lite är om han fått vara utan mat i 12 timmar, då kräks han oftast inte på en gång utan först efter en stund, men mår illa gör han ändå.

tyvärr fick vi heller ingen som helst hjälp med lugnande eller något när vi skulle flytta och var tvungen åka bil i lite drygt 2 timmar med honom nu letar vi en veterinär som gör hembesök så han ska slippa bilresa för vaccinationer. det är inte drömläge att tvinga honom att först åka bil så han är uppstressad lagom tills man kommer fram och han ska hållas fast och få spruta.

Svar på tråden Ge Postafen till åksjuk katt?