• Analoga

Vad tror ni om denna jordgubbstårta med creme fraiche istället för vispgrädde?

Hittade detta recept i vår lokala morgontidning:

Fräsch jordgubbstårta (6-8 portioner, 30 minuter.

En snabb och fräsch tårta med frisk creme fraiche istället för grädde.

1 paket färdiga tårtbottnar
    2 liter jordgubbar
    ev amarettolikör
    1 burk lemon curd
    2 citroner
    4 dl creme fraiche
    1 msk vaniljsocker
    1 msk strösocker
    färsk mynta

Lägg upp den nedersta tårtbotten på ett tårtfat. Snoppa och skiva jordgubbar och täck botten. Är det en barnfri tårta kan du slå på lite amaretto, annars pressar du bara över citronsaft (gäller även med amaretto).
    Lägg på nästa tårtbotten och bred på ett lager lemon curd. Täck med skivade jordgubbar och kanske en skvätt amaretto plus citronsaft. Lägg på den sista tårtbotten och bre på lemon curd.

Vispa creme fraichen, vaniljsocker och strösocker med elvisp tills det blir samma konsistens som vispade grädde. Bred ut på tårtan så att den täcks helt.

Dekorera med hela jordgubbar, strimlade myntablad och en vacker midsommarblomma. Ställ svalt tills det är dags att äta. Servera med ett glas amaretto eller jordgubbssaft.

------------------------------------------------------------------------------------------------
    Vad tror ni om denna tårta? Jag tänkte göra den på midsommarafton men jag måste säga att jag aldrig nånsin hört talas om att man kan vispa creme fraiche! Jag har dock köpt den 34-%-iga. Vågade inte köpa den magra fraichen. 

Men är det någon som provat vispade creme fraiche på tårta? Blir det lika bra som vispgrädde? Vill ju inte misslyckas

• Svar på tråden Vad tror ni om denna jordgubbstårta med creme fraiche istället för vispgrädde?
  • Trinity78

Crème fraîche på tårta låter inget vidare gott faktiskt. Fot i munnnen

En ynklig rad av fotspår, en oändlig kontinent
  • Fru annmi

Née,det tror jag inte alls på,men..

• Analoga
    Trinity78 skrev 2008-06-17 12:32:01 följande:
    Crème fraîche på tårta låter inget vidare gott faktiskt.
    Tycker du inte? Fundersam   Åå vad tveksam jag blev nu då!

Hoppas hoppas någon här inne har provat det! Har sån lust att testa den här tårtan och tyckte det lät spännande med creme fraiche istället för grädde men feg som jag är måste jag höra om någon smakat det förut
  • mooogn

Den låter jättegod

Men så är jag ju tårtmakare som gärna provar annat än bara vispad grädde...

• Analoga
    mooogn skrev 2008-06-17 12:34:21 följande:
    Den låter jättegod Men så är jag ju tårtmakare som gärna provar annat än bara vispad grädde...
    Men har du provat vispad creme fraiche på tårta någon gång då?
  • mooogn

Fet vispad creme fraiche är ju inte helt fel, för övrigt

TS: Tårtan kommer att bli härligt syrlig istf stabbig

• Vårsolen

syrlig jordgubbstårta... njae jag skulle kört med en vanlig klassisk jordgubbstårta på midsommarafton

• mooogn
    Analoga skrev 2008-06-17 12:34:51 följande:
    Men har du provat vispad creme fraiche på tårta någon gång då?
    Jag har gjort fyllningar/mousser med cf Och du har ju inte på cf:en naturell; den vispas ju med socker
  • de blir en flicka

ja de är super gott o vispa  blir jätte gott o väldigt fräscht
    men byta ut vaniljsockert mot florsocker för om du vispar förlänge med vanilj kan de bli bäskt.

jag ska göra en liknande fast som en paj
    smaklig tårtbit! =)

Chella vårt under!
Svar på tråden Vad tror ni om denna jordgubbstårta med creme fraiche istället för vispgrädde?