Vad tror ni om denna jordgubbstårta med creme fraiche istället för vispgrädde?
Hittade detta recept i vår lokala morgontidning:
Fräsch jordgubbstårta (6-8 portioner, 30 minuter.
En snabb och fräsch tårta med frisk creme fraiche istället för grädde.
1 paket färdiga tårtbottnar
2 liter jordgubbar
ev amarettolikör
1 burk lemon curd
2 citroner
4 dl creme fraiche
1 msk vaniljsocker
1 msk strösocker
färsk mynta
Lägg upp den nedersta tårtbotten på ett tårtfat. Snoppa och skiva jordgubbar och täck botten. Är det en barnfri tårta kan du slå på lite amaretto, annars pressar du bara över citronsaft (gäller även med amaretto).
Lägg på nästa tårtbotten och bred på ett lager lemon curd. Täck med skivade jordgubbar och kanske en skvätt amaretto plus citronsaft. Lägg på den sista tårtbotten och bre på lemon curd.
Vispa creme fraichen, vaniljsocker och strösocker med elvisp tills det blir samma konsistens som vispade grädde. Bred ut på tårtan så att den täcks helt.
Dekorera med hela jordgubbar, strimlade myntablad och en vacker midsommarblomma. Ställ svalt tills det är dags att äta. Servera med ett glas amaretto eller jordgubbssaft.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad tror ni om denna tårta? Jag tänkte göra den på midsommarafton men jag måste säga att jag aldrig nånsin hört talas om att man kan vispa creme fraiche! Jag har dock köpt den 34-%-iga. Vågade inte köpa den magra fraichen.
Men är det någon som provat vispade creme fraiche på tårta? Blir det lika bra som vispgrädde? Vill ju inte misslyckas