• Zalmiak

Vi har blivit erbjuden en omplaceringshund? Vad behöver man tänka på?

Ja som rubriken lyder, vi har blivit erbjuden en omplaceringshund, vi har länge tänkt köpa en hund, men hade då tänkt en valp, har läst mkt böcker och försökt förbereda oss.. Men nu har vi istället blivit erbjuden att köpa en omplaceringshund, en hane på 1år blandning av labbe & ridgeback..Nu blir man ju lite fundersam för det låter ju intressant, men känner att vi behöver tips & råd på vad man behöver tänka på när man tar över en hund så? Tacksam för alla tips & råd vi kan få

• Svar på tråden Vi har blivit erbjuden en omplaceringshund? Vad behöver man tänka på?
  • wedding

Jag tycker om ni hela tiden har funderat på en valp så tycker jag att ni ska köpa en valp. Och så kan ni fostra och träna den redan från början. Svårt att veta vad en placeringshund har varit med om.

Jag har en hund på 9 år som jag tog från 8 veckor och har nu köpt en placeringshund dvärgpincher. Jag tycker det är jobbigt att inte veta vad han varit med om. Den är aldrig tränad ,har suttit de sista månaderna i en hundgård. Så med våran är det mycket jobb med lydnad träna den att bli rumsen och att lära den att vara ensam korta tider.

Jag älskar den nya hunden, nu med allt jobb så hade jag nog hellre tagit en valp för jag tror det är svårare att lära en äldre hund en valp är lättare.

Lycka till !

• Zalmiak

tack, ja i dem banorna har jag oxå tänkt.. Att man absolut inte vet vad han har gått igenom så att man därför inte vet vad man "får"..
    Dock när vi hälsade på han nu verkade han vara väldigt väldresserad iaf..men som sagt man vet inte..
    Tack för ditt svar!!

• Pikaur

Har ni erfarenheter av hundar sedan tidigare? Har nuvarande ägare haft den sedan den avr valp? Vet ni vad den varit med om tidigare? Är ni beredda att ta en hund som är mitt inne i "unghundstimmet" (vilket kan vara väldigt jobbigt)?
    Köper man en valp vänjer man sig sakteligen vid unghundsfasonerna i takt med att hunden växer upp, men att kliva rätt in i det kräver sin husse och matte.
    Känner ni att det är rätt för er så ta hem den på prov i 3-4 månader? Det tar ju ett par månader (kan även ta kortare eller längre tid) för en hund att vänja sig vid ett nytt hem, nya omgivningar och ny husse och matte innan den visar sina rätta färger.

• Zalmiak
    Pikaur skrev 2008-06-17 14:17:07 följande:
    Har ni erfarenheter av hundar sedan tidigare? Har nuvarande ägare haft den sedan den avr valp? Vet ni vad den varit med om tidigare? Är ni beredda att ta en hund som är mitt inne i "unghundstimmet" (vilket kan vara väldigt jobbigt)?Köper man en valp vänjer man sig sakteligen vid unghundsfasonerna i takt med att hunden växer upp, men att kliva rätt in i det kräver sin husse och matte.Känner ni att det är rätt för er så ta hem den på prov i 3-4 månader? Det tar ju ett par månader (kan även ta kortare eller längre tid) för en hund att vänja sig vid ett nytt hem, nya omgivningar och ny husse och matte innan den visar sina rätta färger.
    Hejsan, tack för svaret! ja vi har båda tidigare haft hund förut, jag har haft en schäfer & en whippet som båda har gått ur tiden p.g.a av ålder, men då har båda varit valpar när vi köpte dem.. Är lite rädd för att ta över en annan hund dock, skulle ju inte kännas bra att ta hand om den och sen inse att det inte funkar för att då behöva flytta den igen.. Är inte så insatt i rasen ridgeback heller så försöker läsa allt jag kan komma över om den ...
  • skåne tjej

Jag har tagit över en omplaceringshund som blivit misshandlad.
    När jag tog över henne såg hon ut som en skabbig räv, smal och rädd.
    Det har varit mkt jobb att få henne att bli hund igen, dock så är hon fortfarande ganska försiktig av sig.
    Jag tror det är viktigt att få veta så mkt som möjligt om hunden innan ni bestämmer er, t.ex. om den blivit slagen, om den visat aggressivitet osv.
    Lycka till!

First God created man, then he had a better idea...
  • Tummelisa06

Vet ni nått om hunden?
    Om den går med andra hundar?
    Barn?
    Hur den är allmänt tex snäll och go famhund eller om de är reserverad eller så? Har ni träffat hunden?

• Tummelisa06

Ni borde ju få komma och träffa hunden först och ev "låna" med hem på prov för och se om den anpassar sig eller om den är nerstämmd eller om han tycker de är superkul med ny husse o matte..

• Zalmiak

Tack för alla svar!
    Ja vi har hälsat på hunden 1gång igår, det kändes bra, dock hade vi inte med våra barn, men det fanns barn där, dock lite äldre än våra! Han verkade lugn & harmonisk det vi kunde märka den stunden vi var där.. Men det här med en liten prövotid verkar som en bra ide, jag skall prata med dem som har han & se vad dem säger om det!

• Tummelisa06

De vore ju bra om ni fick låna hem och kolla så hund och barn kommer överens så man inte tror att bara för att de fanns barn där så går dom i hop när ni tar hem hunden..

• JECJ

vi tog vår när han var 11 månader.. jag måste säga att vi ofta funderade på att lämna tebax honom de första 3 månaderna.. Unghundar är ett helvete ibland ;) så man få ta dem med en nypa salt :)

Nu är vår hund underbar :D o jag tar gärna omplacering igen

• Minimor78

Jag har haft en omplaceringshund, en Staffordshire bullterrier. Han var 4 år då.

jag tor att det är bra att veta varför han placeras om. Beror det på hunden eller har ägaren inte tid mm. Det ger ju en fingervisning om vad man kan förvänta sig.

Jag tyckte att det gick bra att träna lydnad och annat trots att min hund var vuxen. Mina erfarenheter är mycket positiva. Jag skulle definitivt ta en omplacering igen.
    Håller dock med om att prövitid kan vara bra.

• Rottis77

Varför ska dom placera om hunden??

Det som jag tycker är en viktig bit om ni bestämmer er för att ta över hunden är att hunden blir ordentligt besiktigad hos en veterinär innan den flyttar hem till er och intyget ska inte vara mer än 1 vecka gammalt.

Svar på tråden Vi har blivit erbjuden en omplaceringshund? Vad behöver man tänka på?