Pikaur skrev 2008-06-17 14:17:07 följande:
Har ni erfarenheter av hundar sedan tidigare? Har nuvarande ägare haft den sedan den avr valp? Vet ni vad den varit med om tidigare? Är ni beredda att ta en hund som är mitt inne i "unghundstimmet" (vilket kan vara väldigt jobbigt)?Köper man en valp vänjer man sig sakteligen vid unghundsfasonerna i takt med att hunden växer upp, men att kliva rätt in i det kräver sin husse och matte.Känner ni att det är rätt för er så ta hem den på prov i 3-4 månader? Det tar ju ett par månader (kan även ta kortare eller längre tid) för en hund att vänja sig vid ett nytt hem, nya omgivningar och ny husse och matte innan den visar sina rätta färger.
Hejsan, tack för svaret! ja vi har båda tidigare haft hund förut, jag har haft en schäfer & en whippet som båda har gått ur tiden p.g.a av ålder, men då har båda varit valpar när vi köpte dem.. Är lite rädd för att ta över en annan hund dock, skulle ju inte kännas bra att ta hand om den och sen inse att det inte funkar för att då behöva flytta den igen.. Är inte så insatt i rasen ridgeback heller så försöker läsa allt jag kan komma över om den ...