• Gosigos

Gravid sjuksköterska bör undvika???

arbetar som sjuksköterska på en palliativ avdelning och har börjat fundera på vad man kan ställa för krav på arbetsgivaren då vi tyvärr inte har all den nya skyddsutrustning som bör finnas. blandar bla antibiotika utan dragskåp samt ger cytostatika. Känns inte så vidare bra med tanke på graviditeten. Någon som vet vad man ska tänka på mer än cytostatikan och AB?
    ska prata med min chef när hon kommer åter från sin kurs vad som gäller men känns skönt att ha på fötterna innan...

• Svar på tråden Gravid sjuksköterska bör undvika???
  • Gosigos

jo du vi har inte så mycke alls utan en rosakanyl när vi blandar tazocin så du kan tänka dig vad vi sprider ut i luften....
    tack för länken

• Sockerkakan

Va?! Dragskåp har inte vi heller, men vi blandar med slutna system iallafall. Cytostatika var det jag nojjade mej mest över och vägrade hantera under min graviditet.

• Champagne

Vad jag har hört så ska man avveckla dragskåpen och använda slutna system istället. Ta upp det med din chef, får du inget gehör där, så kontakta arbetsmiljöverket Det gjorde jag, och de kom och inspekterade och dömde ut lokalerna . Så vi fick äntligen flytta till andra lokaler (även om det fördröjdes lite).

Om inte livet berusar dig, drick Champagne!
  • Kaffekopp

Cytostatika så klart. Och röntgen (men det är det kanske inte så mycket av på palliativa enheter?)

• Sötsugen

Tänk även på så enkla saker som tunga lyft tycker jag! Tänk på att inte göra sånt själv även om du kanske "skulle kunna" utan ta alltid hjälp!

Svar på tråden Gravid sjuksköterska bör undvika???