• Suri

Lösning med skötbord på tvättmaskin?

Är det någon som har någon smart lösning? Jag vet inte om jag bara vill lägga dynan på tvättmaskinen jag är superorolig att barnet skall ramla av. Skulle vilja ha lite kanter. Sedan, hur löser man förvaring? Vi har kakel (men inte ända upp) och det är ju bökigt att behöva skruva/borra en massa. Kom gärna med förslag hur ni gjort. Gärna bilder om ni har.

• Svar på tråden Lösning med skötbord på tvättmaskin?
  • Cecese

Jag har tillfälligt haft det ibland när barnen badar badkar (vi har ett skötbord man ställer uppe på badkaret) och jag gillar inte det så nej, jag skulle inte ha det som permanent lösning.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Miss Lau

Vi hade enbart dyna uppe på tvättmaskinen i ett tidigare boende och tyckte att det fungerade rätt bra. Man ska _aldrig_ låta barnet ligga fritt på skötbordet utan alltid ha en hand på magen, hålla i benen eller vad man nu gör. Då minimerar man risken för att bebisen ramlar av men kanter innebär oftast bara en falsk säkerhet.

• Freiya

nu vet jag ju inte hur erat badrum ser ut, men jag kan ju berätta hur vi tänkte göra i vårt badrum.
    det är ganska litet och avlångt, så det är bara tvättmaskinen och tvättkorgen som får plats i den ändan som det ska vara skötbord.
    där ska vi sätta upp en skiva mellan väggarna, som går från vägg till vägg så att det blir bord hela vägen om man säger. sätter den ett par centimeter hägre än tvättmaskinen så att man kan byta bjöja utan att hela bordet vibrerar av tvättmaskinen :) dör får tvättkorgen också plats, kanske hänger jag upp ett snyggt tyg som döljer också, det får vi se.
    där på lägger vi en skötbädd och sen finns det ju gott om plats för förvaring bredvid. dessutom sätter vi upp en hylla ovanför där man kan ha korgar med grejer.
    om bebisen skulle rulla av skötbädden åt sidan, så rullar han ju bara in i väggen.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Marayah

Vi kommer att ha dynan liggandes på tvättmaskinen bara. Man får se sen när bebis kommer ut om de är bra.. Har ett element i närheten som vi kommer att ha ikeas set med burkar där vi ska ha tvätt servetter och så på. Kan knäppa ett kort och lägga in om du vill se...

Marko 031103, Liten BF: Ca 6/6-08.
  • glad i livet

Hej!
    Vi har skötbädden på tvättmaskinen och det har fungerat bra. Snart måste vi dock uppgradera till något annat då vår flicka (5v) börjar bli för stor för tvättmaskinen, benen sticker ut så mycket. Har en skötbänk man sätter på badkaret som vi inte använt hittills.

Oavsett vilken läsning man har så måste man ha en hand på bebis hela tiden så den inte ramlar ned (om inte bebisen redan är på golvet).

• Miss Lau

bf april 28 skrev 2008-06-17 13:56:29 följande:

Snart måste vi dock uppgradera till något annat då vår flicka (5v) börjar bli för stor för tvättmaskinen, benen sticker ut så mycket.
    Fast det är standardstorlek på de flesta skötdynor. Den vi hade på tvättmaskinen är den som nu ligger på skötbordet vi har ovanför badkaret. Så om ni redan har en "vanlig" dyna blir det inte mer plats utan man får leva med att benen sticker ut.
  • Lilla M

Vi har lite samma problem, väldigt trångt badrum och vill egenligen inte lägga bebisen direkt på tvättmaskinen. Har sett det här belma.se/ men tycker det är lite dyrt. Såg att Babyproffsen har en skötbädd med lite högre kanter på, tror att vi kommer att köpa det.

Förvaringen kör vi i en krok från taket. Antingen en trådkorg i tre våningar eller ett "fiskenät" från Ikeas barnavdelning.

• glad i livet
    Miss Lau skrev 2008-06-17 13:58:57 följande:
    Fast det är standardstorlek på de flesta skötdynor. Den vi hade på tvättmaskinen är den som nu ligger på skötbordet vi har ovanför badkaret. Så om ni redan har en "vanlig" dyna blir det inte mer plats utan man får leva med att benen sticker ut.
    Jo, jag inser att det är samma storlek på skötdynan, men jag tror att det blir enklare med badkarslösningen nu när hon börjar bli stor, men får se om det känns smidigare, kommer att bli skönt att ha vattnet precis bredvid iaf. =) Känns säkrare också på något sätt.
  • Suri
    Lilla M skrev 2008-06-17 14:05:22 följande:
    Vi har lite samma problem, väldigt trångt badrum och vill egenligen inte lägga bebisen direkt på tvättmaskinen. Har sett det här belma.se/ men tycker det är lite dyrt. Såg att Babyproffsen har en skötbädd med lite högre kanter på, tror att vi kommer att köpa det.Förvaringen kör vi i en krok från taket. Antingen en trådkorg i tre våningar eller ett "fiskenät" från Ikeas barnavdelning.
    Ja, Belmabordet var lite väl dyrt tycker jag också.
  • Suri
    Freiya skrev 2008-06-17 13:52:25 följande:
    nu vet jag ju inte hur erat badrum ser ut, men jag kan ju berätta hur vi tänkte göra i vårt badrum.det är ganska litet och avlångt, så det är bara tvättmaskinen och tvättkorgen som får plats i den ändan som det ska vara skötbord.där ska vi sätta upp en skiva mellan väggarna, som går från vägg till vägg så att det blir bord hela vägen om man säger. sätter den ett par centimeter hägre än tvättmaskinen så att man kan byta bjöja utan att hela bordet vibrerar av tvättmaskinen :) dör får tvättkorgen också plats, kanske hänger jag upp ett snyggt tyg som döljer också, det får vi se.där på lägger vi en skötbädd och sen finns det ju gott om plats för förvaring bredvid. dessutom sätter vi upp en hylla ovanför där man kan ha korgar med grejer.om bebisen skulle rulla av skötbädden åt sidan, så rullar han ju bara in i väggen.
    Nu måste jag gå och kolla om vi inte skulle kunna bygga ngt smart. Förvaring är ju alltid bra.
  • MarleneJ

Vi löste det väldigt enkelt med en "vanlig" skötbädd med mjuka kanter på tvättmaksinen. Denna fäste vi med dubblehäftande kardborreband på undersidan, så den inte skulle glida runt. Förvaring fixade vi med korgar som fästes med sugploppar på kaklet, finns bl.a. på Claes Ohlson.

• Freiya
    Suri skrev 2008-06-17 14:12:24 följande:
    Nu måste jag gå och kolla om vi inte skulle kunna bygga ngt smart. Förvaring är ju alltid bra.
    ja precis.
    och man behöver ofta mer förvaring än man tror, iaf vi :)
    Kläder som man kanske bara använt en dag som fortfarande är rena lägger man ju inte tillbaks i skåpet utan de hamnar ju gärna vid skötbordet, sen samlar man lite på hög där..
    man vill ju inte ha det trångt heller.
    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Vi 5

Vi har också trångt och förra gången hade vi IKEAs skötbord "i duschen", har bara draperi.  Denna gång skulle jag vilja ha ett sådant vägghängt som man fäller ut, tycker de verkar så praktiska, men min man vill inte förstöra kaklet...Vi bor i bostadsrätt så jag tänkte fråga om deras serviceavdelning kunde komma och borra upp det. Borde ju vara i deras intresse att föreningens lägenheter sköts så bra som möjligt.

• amelismamma08

Vi har också ett litet badrum!
    Så vi löste det på ett sånt sätt att vi tog en bit av en överbliven bänkskiva från när vi gjorde om köket! (Massiv ek)
    Köpte ben på IKEA satte på dom och ställde hela paketet över tvättmaskinen! Väldigt bra blev det. Tänka antingen sy eller köpa lite tyg grejs som man kan som förvaring!
    Dock har inte våran bebis kommit än så vi vet ju inte rent praktiskt om det funkar. Hoppas på det iaf!
    Sen har vi också ett skötbord inne i sovrummet som har massa bra förvaring med lådor och sånt. Så där blir lillen/ans klädförvaring!

Nåt tips på bra förvarings möjligheter i badrummet? Tex vad man ska ha blöjor i etc!

• Jessisca
    Suri skrev 2008-06-17 13:46:58 följande:
    Jag vet inte om jag bara vill lägga dynan på tvättmaskinen jag är superorolig att barnet skall ramla av.
    men du kan ju ändå inte lämna ungen ensam på skötbordet, oavsett hur det ser ut... om du är närvarande och håller i barnet kan det väl inte va nån fara? köp en sån där uppblåsbar "madrass" eller vad man ska kalla d från ikea o lägg på tvättmaskin, så gjorde iaf min mamma när syrran va liten!
  • Ellinor Doolittle

Jag har inget bra tips men ville ändå skriva att jag också oroade mig när jag väntade första barnet och vi hade skötbordet på tvättmaskinen men det gick hur bra som helst! Man lämnar ju aldrig sitt barn där själv. Jag släpper inte dottern med blicken.

• MarleneJ
    lillskrutten80 skrev 2008-06-19 13:18:41 följande:
    Nåt tips på bra förvarings möjligheter i badrummet? Tex vad man ska ha blöjor i etc!
    Som jag skrev ovan, så kan jag rekommendera korgar som man fäster med sugploppar. Vi köpte ett par på Claes Ohlsson. En hade vi tvättlappar i och i den andra blöjor, rymmer säker 15-20 st för en nyfödd.
  • amelismamma08

marleneJ:
    tack måste missad ditt mess :)
    ska genast kolla upp det!
    har du nå mera tips å råd?
    ( första gångsmamma;) )

Svar på tråden Lösning med skötbord på tvättmaskin?