• bubbelmaja

Vad ha till grillad lax?

just nu kan jag inte tänka! Vpr tjej fyller år på midsomamrafton men har firats lite i helgen och nu i veckan. bakat och bakat har jag gjort...och vips dyker midsommarafton upp! Vi ska inte alls ha någon stor bjudning, bara en annan familj som kommer över och äter middag. Igår kom fiskbilen och vi köpte fin lax som vi tänkte grilla. Men jag öär ingen hejare på fisk. Lagar mycket fisk till barnen, fiskfileer osv men det är mest vardagsmat.

Så.....vad ska jag göra? Vad är gott till lax? Vad marinera laxspetten i? Vilka röror ska jag göra, vad servera till? Tänk åt mig nu, snälla, så gör jag kalrt pannkakstårtan till eftermiddagens lilla födelsedagsbjudning så länge!!

Tack på förhand för eventuella tips!

• Svar på tråden Vad ha till grillad lax?
  • Birgitta2

Till grillad lax skulle jag göra en kall röra på creme fraiche, mycket dill, citronsaft, salt och svartpeppar.. Dödsgott. Man kan krydda creme fraiche hur mycket som helst, det är bara fantasin som sätter stopp. Creme fraiche med en stor klyfta krossad vitlök är också kanongott. Eller med chilipulver...

• Cecese

Varför inte nypotatis och nån kall sås på gräddfil, lite citron och hackad dill.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • bubbelmaja

Tack för tips!

Hur är det med sallad då, tycker ni att en sallad med tex solroskärnor eller pinjenötter passar till fisk?

• bubbelmaja

Jag tycker om mat med mycket kryddor i, och tycker ofta att fisk på restaurant smakar för lite, är för lite eller mesigt kryddad, så "snällt". Vill göra nåt kul, och bli duktigare på fisk (speciellt nu när vi har 2.5 kg fin fisk i frysen)

• Sniglar och Krut

Nåt som är så OERHÖRT gott till grillad lax är hackad avocado och räker.
    Jag och mamma har dille på det och äter det tio gånger varje sommar.

Man hackar avocadon i ganska stora bitar och blandar med räkor, häller över lite pressad citron och svartpeppar och salt. sen lägger man antingen blandningen ovanpå en grillar laxfjäril eller så serverar man det till grillad lax.
    Det är superenkelt, men SÅ gott!

Vill du ha lite hetta så på med lite cayennepeppar över röran också!

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • bubbelmaja

tack. Lät gott! Ska göra lite av varje, tänkte jag. Olika röror och såser och sallader. det är ju 4 barn som ska äta också, så vill hitta på olika saker så alla hittar nåt de gillar.

• Barbamami

En sallad på olika bönor (stora vita, svarta, kikärtor förslagsvis) Tärnad tomat,hackad paprika, hackad avocado, hackad lök, massor av hackad bladpersilja, lite olivolja, citronsaft, ev lite vitlök. Kanske ruccula eller babyspenat...

Färskpotatis som är lättkokt, sedan inoljad i olika örter och grovsalt. Trä på spett och grilla dem.

Som sås är Hummus väldigt gott
    kanske någon smaksatt cremefraiche
    Någon god balsamvinäger kanske

Det tror jag på.

• bubbelmaja

gott gott!

Grilla potatis kan ju vara smidigt om man redan grillar annat!

Bönsalladen lät god, men tror inte den manlige gästen gillar det. Men kan göra sådan och någon annan också. Alla i min familj tycker om bönor, speciellt barnen!

• Lalune2

Jag brukar blanda lite sötsur sås i creme fraichen och sen svartpeppar, det är jättegott till lax!

• TinaElisabeth

Mitt förslag är att marinera laxen i sweet chili-sås, lime, salt och peppar.
    Gör en bulgursallad med rödlök, solroskärnor och några bönor som ni gillar.

Eller om ni har gott om plats på grillen: Förkoka färskpotatis, häll på olivolja, salt och svartpeppar. Trä den på blötlagda grillspett och grilla på den tillsammans med laxen.

Det går att göra en supergod kall sås med matl.yougurt, limeskal, limesaft, sweetchilisås, salt och peppar. (extra vitlök och man vill.)

Oavsett vad du väljer att göra med laxen, så passa upp så att den inte får ligga för länge på grillen och bli torr.
    Lycka till och hoppas ni får trevligt!

• EowynAurora

hemma-gjord cole slaw är riktigt mumsigt till grillad lax,men även till annan grillad mat =D

• astalacasta

Kall sås på turkisk yoghurt, riven gurka och sweet chili-sås är gott till fisk.

En variant på de här spetten har jag testat i ugnen, ska testa på grillen i sommar också. Det var gott och enkelt.
    www.alltommat.se/recept

Vanlig klyftpotatis tycker jag funkar bra till en grillad lax med kall sås.

Fast om du kör på någon mer asiatisk stil på marinad och sås så kanske det är gott med en kall nudelsallad till.

• 0507

färskpotatis och en kall sås av, cremé fraice och blanda i lite hjortronsylt jätte gott och hur enkelt som helst

• QuteCat

eller koka gnoccipasta enligt anvisningarna. Häll bort vattnet. Blanda i en burk creme fraiche och riven skal av en citron. krydda med citronpeppar o salt.
    Serveras direkt!

• Thursday

Det här är ett supergott recept på grillad lax med tillbehör, kommer ur Killen vid grillen av Jonas Borsén:

Lax med rostad mandel och spansk vitlökssås
    4 portioner
    Använd en vanlig öppen grill med kol eller ved alternativt engångsgrill, vertikalgrill eller gasolgrill.

Du behöver:

4 fjärilskotletter av lax à 175 g
    1 tsk mald spiskummin
    salt och nymald peppar
    spansk vitlökssås (se separat recept)
    1 burk cannellinibönor, noggrant avsköljda
    4 salladslökar, tunt skivade
    1 ask cocktailtomater, delade
    salt
    2 msk jungfruolivolja
    1 1/2 dl hackad och rostad sötmandel

Gör så här:

1. Börja med att bereda spansk vitlökssås och ställ den åt sidan. Rosta och hacka även sötmandel och ställ åt sidan.

2. Krydda laxkotletterna med spiskummin, salt och svartpeppar och lägg dem åt sidan.

3. Låt kolen brinna ner till en askgrå glödbädd. Stäm av värmen som ska vara mycket stark.

4. Blanda bönor, lök, tomater med olivoljan i en liten kastrull och värm på grillen eller spisen. Grilla samtidigt laxkotletterna 2?3 minuter på varje sida över direkt glödvärme.

Servering: Lägg upp kotletterna på en bädd av den varma bönsalladen. Ringla på vitlökssås och strö på hackad mandel.

Spansk vitlökssås

Såsen som alla vitlöksälskare vill ha till lamm-, fläsk- och nöttkött samt kyckling och grönsaker.

2 1/2 dl brödtärningar (av dagsgammalt vitt bröd)
    3 vitlöksklyftor
    2 msk sherry- eller rödvinsvinäger
    1 dl jungfruolivolja
    1/2 tsk pimentón de la Vera (paprikapulver)
    salt

Gör så här:

1. Mixa ingredienserna i en matberedare med vass kniv eller med en stavmixer till en slät konsistens.

2. Förvara i kylskåp tills det är dags att servera.

• bubbelmaja

hur blir potatisen om jag skulle kóka den nu, men sedan grilla den på stett vid 17?

• Psychobilly

En enkel romsås är ju underbart gott!
    Bara gräddfil, majonäs, hackad dil, röd stenbitsrom.
    En helt underbart god sås till lax och som även passar till midsommar. Sen som tillbehöv skulle jag ha nypotatis.

• bubbelmaja

Det blev så gott!! Gjorde lax som marinerats i sweet chilli, soja, svartpeppar och lime. Potatisen blev kanon. Lika god nu, de rester som blev kvar. En röra med avokade och räkor med ci´tron och svartpepapr. En röra med sweet chilli, en röra med dill, svartpeppar och citronsaft. En sallad med solroskärnor, ruccola, tomat och feta. Och lite annat. Gott. Tack för användbara tips!

Svar på tråden Vad ha till grillad lax?