• Anonym

Äckligt,men springmask och huskur?

Är allergisk mot många mediciner och nu har jag och min dotter fått springmask. Jag är tveksam till om jag kan äta den. MEN finns det någon huskur som gör att man kan få bort springmaskar?

Min dotter ska givetvis få medicin men jag tänkte testa med något annat först.

• Svar på tråden Äckligt,men springmask och huskur?
  • Birgitta2

Har inte hört talas om huskurer mot mask tyvärr. Hade jag varit du hade jag ringt min läkare och hört om det är ok att äta medicinen. För du vet väl VAD du är allergisk mot? Ni bör båda genomgå kuren annars är risken enormt stor att det blir en rundsmitta.

• VulgusProfanum

Vad jobbigt Springmask är ju ofarligt men ack så jobbigt att drabbas av och det sprids även väldigt väldigt lätt mellan olika familjemedlemmar. Därför så är jag skeptisk till huskurer då det mest troligt kommer att resultera i att ni smittas igen. Vanquin innehåller pyrvin- men är du inte allergisk mot just detta så är det väl det säkraste sättet att bli av med maskeländena. Är du osäker så tycker jag att du ska kontakta din läkare och resonera med denn* om du kan ta Vanquin. Tänk också på att det är viktigt att hålla extremt god hygien efter behandling och att tvätta sängkläder, handdukar toaletter etc då maskäggen kan överleva lång tid utanför kroppen.

Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • Jessie74

Vad är det i Vanquin som du inte tål? Har fått för mig att det är en rätt säker medicin utan nästan några biverkningar alls. Tror mig ha läst att rå vitlök kan fungera men jag är oerhört tveksam.

• Anonym

Vitlök åt jag när jag hade haft mask så många gånger att jag blev resistent mot medicinen, det fungerade faktiskt! Sen vet inte jag om det var pga vitlöken eller om den försvann av sig själv

• Anonym

Hur vet man att det är mask?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-17 16:14:58 följande:
    Hur vet man att det är mask?
    Man ser de små krypen, de är ca 1cm lång och vit och smal. Man kan börja kika om det kliar ovanligt mycket i rumpan.

Jag har haft mask hela livet, nu för tiden hjälper inget medel, jag pillar ut dem sirekt när jag märker dem och skrapar bort äggen, då försvinner de på nån dag, det effektivast sättet enligt mig!
  • Anonym

Jag har för mig att jag hört/läst nå´nstans att man kan äta rödbetor.. Springmask gillar tydligen inte det.

• Anonym

Anonym: Ja jag börjar tro det mer och mer också. Sambon tror inte heller att det är en mask

• Jordgubbsflickan

Det finns ingen huskur mot mask!

Viktigt att du medicinerar hela familjen samtidigt samt att du byter alla sängkläder etc. Mask smittar otoligt lätt. Faktiskt väldigt svårt att bli av med.

Om du inte tar den medicin man ska är risken STOR att du mittar tillbaka dotter,

På vilket sätt är du allergisk mot mediciner? Du måste ju veta vad det är du reagerar på? Hur yttrar det sig?

Svar på tråden Äckligt,men springmask och huskur?