• Jenny70

Måla teakmöblemang??

Fick ett möblemang i teak för 8 år sedan. Jag har oljat in det varje år, men de senaste åren har det blivit så svart & fult. Skulle aldrig börjat olja in det, men det är så dags nu.

Kan jag måla det vitt, tror ni?????

Har även en ytterdörr i teak jag skulle vilja måla. Har hört att man inte kan måla på teak?

• Svar på tråden Måla teakmöblemang??
  • sanna77

Vi oljar inte våra möbler, utan brukar tvätta av dem med högtryckstvätten en gång om året. De ser jättefina ut, och vi blev rekommenderade att göra så av försäljaren eftersom det bara blir fula svarta prickar när man oljar.

Om du ska måla om möblerna måste du först slipa ner hela ytan så det är trärent, tror jag. När du väl har gjort det så kommer säkert möblerna se fina ut igen, så då kanske du slipper måla dem?

• Biene

Det finns risk för att oljan har sjunkit in djupt i trät och då måste man slipa mycket. Trämöbler som ej är lackade bör oljas annars torkar de ut, men man brukar använda fint sandpapper på ytan först innan man oljar. Då tar man bort beläggning och smuts och man får fin träyta igen. En vanlig träolja torkar ut ganska fort och man får göra om det oftare. Använder man en vaxolja så blir det ett litet skyddande skikt av vaxet som ger trät en fin glans och lyster och som stänger inne träets naturliga fukt så att det inte torkar ut och spricker.

Du kan prova med lite sandpapper på ytan, köp den finaste sorten i en färghandel eller byggmarknad och så ska du nog få ytan ren igen. Om du försöker måla på en oljad yta så blir det nog problem med att färgen inte fäster så bra. Lycka till.

• Jenny70

Jag slipade som bara den för ett par somrar se´n & nä, det är liksom kört. Visst, det blev LITE bättre men det är alldeles, alldeles för mörkt.

Mina föräldrar köpte ett teak-möblemang för kanske 3 år se´n & bestämde sig för att inte olja in det. Dels för att slippa det jobbet & se´n för de ville ha det lite sådär silvergrått som det blir annars. & det är jättefint!! Ångrar så att jag började med den här teakoljan från början...

Känns som det kan kvitta, så som det ser ut nu vill jag inte ha det. Provar jag att måla & det blir kass för att färgen inte torkar t ex, så får det väl va så då. & skulle det bli bra är det ju toppen! Skulle göra sig jättebra i vitt!!

Tack för tips i alla fall.

Svar på tråden Måla teakmöblemang??