• Umm Israa

utegångsförbud = olaga frihetsberövande?

En fundering jag fick, är det samma som att frihetsberöva sitt barn om de får utegångsförbud?

• Svar på tråden utegångsförbud = olaga frihetsberövande?
  • Mickis74

Nej, det tycker jag inte.....inte om det är en stund av en dag, en kväll eller så.

• Birgitta2

På sätt och vis. Om du låser ytterdörren och gömmer nyckeln, så är det faktiskt olaga frihetsberövande om barnet försöker ta sig ut men inte kan. Men utegångsförbud, som barnet respekterar, är INTE olaga frihetsberövande.

• Waldo

Nej.
    För jag antar att om ditt barn skulle ha utegångsförbud skulle du ändå låta det gå till skolan, eller hur?
    Du skulle ta det till tandläkaren i vanlig ordning osv.

Vi använder oss av det i vår familj, funkar utmärkt
    Om man missköter sig får man heller inte vara med på roliga aktiviteter eller träffa vänner
    Mitt jobb som förälder är att fostra ett barn som kan stå på egna ben vid 18 år.
    En som förstår hur samhället fungeraar

Att dra paralell mellan utegångsförbud och frihetsberövande låter moralpanik och culrling förälder lång väg

• Umm Israa
    Waldo skrev 2008-06-17 15:34:08 följande:
    Nej.För jag antar att om ditt barn skulle ha utegångsförbud skulle du ändå låta det gå till skolan, eller hur?Du skulle ta det till tandläkaren i vanlig ordning osv.Vi använder oss av det i vår familj, funkar utmärktOm man missköter sig får man heller inte vara med på roliga aktiviteter eller träffa vännerMitt jobb som förälder är att fostra ett barn som kan stå på egna ben vid 18 år.En som förstår hur samhället fungeraarAtt dra paralell mellan utegångsförbud och frihetsberövande låter moralpanik och culrling förälder lång väg
    vet inte om du är insatt i svensk lag men det var inte en personlig åsikt jag var ute efter utan att faktiskt få reda på hur det ligger till enligt svensk lag.

Vet ej heller vad en curlingförälder är?
  • Danne123

Det finns inte angivet i lagtext att det är eller inte är olaga frihetsberövande om du låser in eller ger ett barn utegångsförbud. Det är upp till domstol att avgöra.
    Jag tror dock inte att det skulle bli tal om olaga frihetsberövande om du ger ditt barn utegångsförbud. Vet inte om det finns någon dom som tagit upp just detta iofs.
    Såhär står det i lagen:

Brottsbalken 4 kap.

Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande till fängelse, lägst ett och högst tio år.

Är brottet mindre grovt, döms till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2002:436).

Detta är från en dom där en anstäld låste in en kollgea på jobbet, och det blev inte tal om olaga frihetsberövande i det fallet. Såhär skriver de i domen:

Ansvar för olaga frihetsberövande förutsätter att någon berövats sin frihet, dvs. gått sin frihet förlustig. Offret skall förlora rörelsefriheten så gott som fullständigt genom att han hindras att förflytta sig från en viss plats. Ett frihetsberövande kan vara kortvarigt, men en rent tillfällig förlust av handlingsfriheten är inte ett frihetsberövande. För att ansvar skall kunna komma i fråga fordras vidare uppsåt. Om gärningsmannens uppsåt inte omfattat den omständigheten att frihetsberövandet var olagligt, bör ansvar med stöd av paragrafen vara uteslutet (se Kommentaren till Brottsbalken, s. 4:5 f och Jareborg, Brotten, första häftet, s. 232 f)

Du kan gå in på rättsinfosök och ange nummer B3922-02 och Hovrätten för Västra Sverige för att få fram mer info.

• Umm Israa

Ok, så med andra ord kan det bli olaga frihetsberövande om friheten helt tas bort från barnet, och barnet nu är införstådd med att detta går att anmäla?

Danne123 skrev 2008-06-17 15:50:31 följande:
    Det finns inte angivet i lagtext att det är eller inte är olaga frihetsberövande om du låser in eller ger ett barn utegångsförbud. Det är upp till domstol att avgöra.Jag tror dock inte att det skulle bli tal om olaga frihetsberövande om du ger ditt barn utegångsförbud. Vet inte om det finns någon dom som tagit upp just detta iofs.Såhär står det i lagen:Brottsbalken 4 kap.2§ Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande till fängelse, lägst ett och högst tio år.Är brottet mindre grovt, döms till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2002:436).Detta är från en dom där en anstäld låste in en kollgea på jobbet, och det blev inte tal om olaga frihetsberövande i det fallet. Såhär skriver de i domen:Ansvar för olaga frihetsberövande förutsätter att någon berövats sin frihet, dvs. gått sin frihet förlustig. Offret skall förlora rörelsefriheten så gott som fullständigt genom att han hindras att förflytta sig från en viss plats. Ett frihetsberövande kan vara kortvarigt, men en rent tillfällig förlust av handlingsfriheten är inte ett frihetsberövande. För att ansvar skall kunna komma i fråga fordras vidare uppsåt. Om gärningsmannens uppsåt inte omfattat den omständigheten att frihetsberövandet var olagligt, bör ansvar med stöd av paragrafen vara uteslutet (se Kommentaren till Brottsbalken, s. 4:5 f och Jareborg, Brotten, första häftet, s. 232 f)Du kan gå in på rättsinfosök och ange nummer B3922-02 och Hovrätten för Västra Sverige för att få fram mer info.
  • arianne03

Ja, om du tänker tex Fritzl etc, de kan nog åtala honom för olaga frihetsberövande (plus en massa annat såklart!)

• Umm Israa
    arianne03 skrev 2008-06-17 16:45:55 följande:
    Ja, om du tänker tex Fritzl etc, de kan nog åtala honom för olaga frihetsberövande (plus en massa annat såklart!)
    öh, det han gjorde var väl knappast enbart utegångsförbud.
  • arianne03

Umm Israa skrev 2008-06-17 16:51:17 följande:

öh, det han gjorde var väl knappast enbart utegångsförbud.
    Nej - därav "plus en massa annat såklart". Ville bara göra en poäng, att naturligtvis kan man åtalas för det, men knappast om det är inom rimliga gränser..
  • Umm Israa
    arianne03 skrev 2008-06-17 23:05:56 följande:
    Umm Israa skrev 2008-06-17 16:51:17 följande:
    Nej - därav "plus en massa annat såklart". Ville bara göra en poäng, att naturligtvis kan man åtalas för det, men knappast om det är inom rimliga gränser..
    fast frågan här handlar om utegångsförbud vilket i mina ögon inte handlar om att låsa in sitt barn i en källare.
Svar på tråden utegångsförbud = olaga frihetsberövande?