Ok att åka utomlands när jag är gravid?
Hej....
Är de nån som har varit utomlands när ni har varit gravida? är de ok att åka i vecka 14? är de nått jag bör tänka på om jag åker.....
Hej....
Är de nån som har varit utomlands när ni har varit gravida? är de ok att åka i vecka 14? är de nått jag bör tänka på om jag åker.....
Jag åkte en vecka till USA i v 20. Inga problem. Kolla upp att du har reseförsäkring/hemförsäkring.
Du kan leva som hemma i Sverige- vad gäller mat osv.
Var lite mer noggrann med hygienen bara.
Jag ska resa iväg till Bulgarien på fredag och är i vecka 8.
Jag var i thailand i v6 ov7 sen i v20 var jag på lanzarote. Tänk på hygien med mat o sånt, men det gör man ju annars oxå. Passa på att njuta av en sista semester utan bebis=)
Oki.... de skulle vara så kul om bara min sambo och jag kunde sticka iväg.....
Vad menar ni med hygien och mat?
Var på Azorerna i vecka 20.
Det är flygbolaget du ska kolla med, man får inte flyga efter en viss tid.
Annars är det ingen fara, kanske ska man undvika att åka till en öde ö, men åker du till en turistort där det finns sjukvård om nåt skulle hända så är det ingen fara.
Jag åker till Spanien imorgon och är i v 18.
Kommer tänka på maten, ffa, men det är ju ignen skillnad från hemma. Sen använda mitt sunda förnuft, försöka äta sådant där jag kan undvika bakterier i möjligaste mån.
Hoppas ni kommer iväg!
Självklart kan man resa som gravid! Herregud folk föder ju barn i hela världen.
Man SKA resa om man gillar det, själv har jag flängt runt en hel del men nu håller jag mig inom Sverige då jag passerat v.28.
Så här är det nämligen:
De flesta försäkringar slutar att gälla efter graviditetsvecka 28. D.v.s. om något skulle hända, om graviditetskomplikationer skulle uppstå så att du måste ha sjukhusvård, så får du stå för kalaset själv. Och skulle barnet födas för tidigt under din utlandsvistelse får du också stå för kostnaderna själv.
Om man skulle behöva flyga hem med barnet i kuvös, i ambulansflyg alltså, blir det väldigt dyrt. Alltså - väldigt.
En person på skadebolaget IF förklarade att ett ambulansflyg hem från Thailand kostar runt en miljon, från södra Europa runt 300 000.
Visst är ens älskade lilla knyte värd alla pengar i världen, men det kanske inte är så klokt att riskera att skuldsätta sig för resten av livet.
Men innan grav.v. 28 säger jag bara - go for it girls!
Vad är de för mat ni inte äter nu när ni är gravida i sverige?
Jag åker till USA i vecka 16, och barnmorskan sa att det var inga problem förutom att jag skulle se till att ha stödstrumpor på flyget och vara flitig med fotgymnastiken under flygresan.
Jag åkte till Bulgarien i 5:te månaden.
jag var jätte försiktig men fick ändå shigella. Det är som salmonella men ännu värre.
Blev sjukskriven från jobbet i en månad och var jätte orolig för babyn. Som tur är så är det ingen sjukdom som påverkar barnet.
Men det är alltid en risk att åka iväg. Shigella kan du få av toalettbesök eller vatten med bakterien. Och det är rätt svårt att inte gå på offentliga toaletter när du är i 5:te månaden.
Hoppas du har bättre tur än jag.
Ja det är klart att det är okej. Det är först sent i graviditeten som man avråds från att flyga. tror det är 10 veckor innan (så i v 30) som man inte ska flyga efter. Själv så ska jag flyga om 2 veckor och sen igen i slutet på juli. är i v 17
Vi kommer åka till Grekland då jag är i v.30-31 om graviditeten fortlöper som den ska utan komplikationer dvs.
Alltid bra att höra med bm innan & få ett intyg på vilken vecka man är i så man kan visa upp ifall de vill se på flyget. Alla flygbolag har olika regler, men de flesta fram t.o.m. v.32 utan läkarintyg.
Annars är det inga problem - man ska nog inte resa några längre sträckor & som de sagt tidigare - använd stödstrumpor, rör dig så mycket du kan på planet & väl där - drick vatten i massor så är det nog inga bekymmer alls :)
Har precis kommit hem efter två veckors semester, i Spanien och Norge. Är i v. 20 nu. Gick fint, trots att jag var tvungen att söka upp en vårdcentral pga misstänkt urinvägsinfektion. Fick väldigt bra hjälp. Tips annars är att komma ihåg att dricka vatten och ha ett tålmodigt resesällskap som förstår att man är lite tröttare än vanligt.
Risken att få en infektion är ju betydligt större i de flesta länder än här hemma, även om man är försiktig med maten. Jag skulle var atveksam att åka till många ställen som känns lite mindre välkontrollerade än här. Visst får folk barn i Egypten också men de får också fler missfall och fler infektionsrelaterade skador på sina barn...
Jag kom hem från Mallorca igår (vecka 28 nu), det var så härligt :)!
Jag skulle enbart åka dit där de kan engelska, och har sjukvård som har bra standard. Aldrig någonsin att jag skulle åka till t.ex. ett land som slovenien eller liknande, eller en liten by i typ thailand.
Engelska samt bra, "västerländsk" sjukvård skulle vara ett krav för mig om jag åkte utomlands som gravid igen.