• Mikka82

Hyresvärdens ansvar att skaffa skydd till spis?

Är det någon som VET om det är hyresvärdens uppgift att skaffa fram alla skydd som behövs till våran 20 år gamla spis? Vi bor i hyresrätt.
    Jag försökte ringa till hyresgästföreningen men var tvungen att vara medlem för att få svar på en fråga :-S

• Svar på tråden Hyresvärdens ansvar att skaffa skydd till spis?
  • ejda

Ja det tror jag att det ska vara..

• smarties

Intressant fråga, jag har själv försökt få tag i någon som vet, men får olika svar överallt.

♥ Max 060112 ♥ Moa 070720 ♥
  • Suzisuze

tja, men då kan man ju kräva allt- plattskydd, kontaktskydd m.m.
    Nej, tvivlar p att hyresvärden ska ansvara för det- istället för att kolla upp det och invänta svar e det lika bra investera själv om det e för barnens skull...

• Mikka82

BVC sa till oss att det är hyresvärdens uppgift men han själv säger att det inte är det. Så har också fått lite olika svar... Tänkte om det var någon som har varit i kontakt med hyresgästföreningen eller liknande om samma "problem" och fått ett korrekt svar!!?

Suzisuze: Lite svårt att få tag på grejer till en spis som inte är bytt sen de byggde radhuset (lätt över 20 år sen)! Annars hade jag självklart skaffat grejer...orkar inte bråka! Men har inte lust att behöva köpa en helt ny spis bara för att få skydd, det känns inte helt rätt.

• Gizmania

Asså.... det är inte nog hyresvärdens SKYLDIGHET att göra det, även om jag kan tycka att man som schysst hyresvärd kan bjussa på det! Erbjud dig att betala en liten slant för det annars, så kan de ändå beställa det åt dig så slipper du det bekymret!

• Mikka82

Ja, men nu är ju inte han schysst och kan göra det tydligen, tror nog att det kan vara svårt att få tag på också då spisen är så pass gammal.
    Ingen som har tips där vi kan hitta skydd till gamla spisar?

• mapo51

På den här sidan finns tippskydd som ska passa de flesta spisar: www.safe-side.se/

Jag tror att även Babyland har skydd som ska fungera på flera olika spisar.
    Vi har heller inget skydd till spisen och vi behöver dessutom värmeskydd till ugnen då den blir jättevarm (vi har gasspis, med gasugn).

• Mikka82

tack för tipset! vi behöver värmeskydd för ugnsluckan vi med... fan så surt det känns alltså. Pratade med min mor nyss (hon hade samma hyresvärd när hon bodde i lgh här) Hon fick en NY spis med skydd när hon flyttade in och fick sitt sista barn (hon är 7 år). Känns konstigt att det är olika "regler" för olika hyresgäster!

• Mikka82

Har nu varit i kontakt med konsumentrådgivare här i byn och dom har tagit reda på att det är hyresvärdens skyldighet att skaffa fram dessa skydd. Skriver av från brevet jag fick hemskickat:

Om huset är byggt efter 1973 är det den som bygger huset som har ansvaret. Enligt Boverkets bygg- och konstruktionsregler så ska lätt åtkomliga ytor på spisar, ugnar och dylikt ha skydd mot beröring om de har så hög yttemperatur att de vid beröring kan orsaka brännskador. Det betyder att spisar bör ha hällskydd och att ugnsluckor bör ha säkerhetsbeslag. Fastighetsägaren har ansvar för att upprätthålla de säkerhetskraven, så att den inte blir sämre. För hus som är byggda före 1973 gäller inte samma hårda regler.

Hoppas detta kan hjälpa andra som undrar om denna fråga!

Svar på tråden Hyresvärdens ansvar att skaffa skydd till spis?