Vad ska man inte ge barn under 1 år att äta och varför?
Ja, som rubriken lyder...
Ja, som rubriken lyder...
"Kan en ettåring äta samma slags mat som en vuxen?
Ja, från ett års ålder kan barn äta i stort sett samma mat som vuxna. Men det finns några livsmedel som även kan vara skadliga för vuxna som barn kan vara känsligare för och som man därför bör undvika eller vara försiktig med.
Barn ska inte äta
* opastöriserad mjölk eller ost tillverkad av opastöriserad mjölk
* rå och halvrå mat, till exempel ostron och andra råa skaldjur
* råbiff eller annat rått eller gravat kött.
Barn bör inte få stora mängder av
* salt
* sötningsmedel
* socker och sötade livsmedel
* vissa fiskar.
Läs mer om kostråd för barn på länkarna till höger."
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Mangold, spenat och rödbetor tror jag det är... de är nitratrika
Problemet med höga halter av nitrat är att det hos spädbarn kan omvandlas till nitrit med hjälp av bakterier som infekterat magen. Därför bör man inte ge nitratrikt vatten till barn under ett års ålder. Även nitratrika grönsaker kan vara riskabla (till exempel mangold, nässlor, sallat, salladskål, spenat, rödbetor och rabarber).
Sedan är det honung, som kan innehålla bakterier som orsakar botulism, botulism är iofs ovanligt i svensk honung, men svårt att hålla isär om det är svensk eller inporterad honung man har.
Fast nu såg jag att det inte riktigt var det du ville veta...
läste och kopierade detta från nån sida för ett tag sedan...stod dock inte varför de inte kan äte det. Men antagliegen för att det innehåller saker som deras kropp inte kna ta hand om än och kanske kan ge upphov till allergi:
spenat
rödbetor
honung
nötter
citrusfrukter
fisk
ägg
jordgubbar
nypon
tomater
kiwi
Jag undrar: Hur mycket är en portion?
Barn har naturliga hunger och mättnadskänslor innan de förstörs så en portion är helt enkelt så mycket som barnet vill äta.
Ok, vad bra! :)