• Anonym (Frågvis)

Alkohol innan leverprov?

Jag ska ta lite leverprover i början av nästa vecka. Nu funderar jag lite på alkohol innan. Det är ju midsommarafton på fredag och jag skulle gärna ta mig en nubbe eller två och nån öl till maten. Är det klokt med tanke på leverproverna? Kommer svaren att bli helt missvisande om jag dricker lite eller spelar det inte ens någon roll?

(Jag dricker i vanliga fall ytterst sällan och då väldigt måttligt)

• Svar på tråden Alkohol innan leverprov?
  • Anonym

Svårt att svara på.. ring din VC och fråga!

Men jag skulle nog undvika alkoholen ifallatt...

• Maggis

Om du tar någon öl och ett par nubbar på fredag så kan jag aldrig tro att du skulle få förhöjda levervärden till början av nästa vecka. Såvida du inte har en sjuk lever som inte klarar så mycket, förstås.

//Maggis
  • Anonym (Frågvis)
    Maggis skrev 2008-06-17 20:19:57 följande:
    Om du tar någon öl och ett par nubbar på fredag så kan jag aldrig tro att du skulle få förhöjda levervärden till början av nästa vecka. Såvida du inte har en sjuk lever som inte klarar så mycket, förstås.
    Nej, nåt fel på min lever var det inte när man testade den för fyra månader sedan. Jag tar inte heller prover för misstänkta fel, utan för att se att levern är bra så jag kan få en viss typ av medicin.
  • Maggis
    Anonym (Frågvis) skrev 2008-06-17 22:25:21 följande:
    Nej, nåt fel på min lever var det inte när man testade den för fyra månader sedan. Jag tar inte heller prover för misstänkta fel, utan för att se att levern är bra så jag kan få en viss typ av medicin.
    Ok. Som jag också gör, då.
    Nej, jag tror inte det ska vara några bekymmer. Och skulle det visa sig att proverna är förhöjda så är det ju bara att förklara läget och ta om dem om ett tag.
    //Maggis
  • Anonym (Frågvis)
    Maggis skrev 2008-06-18 08:57:52 följande:
    Ok. Som jag också gör, då.Nej, jag tror inte det ska vara några bekymmer. Och skulle det visa sig att proverna är förhöjda så är det ju bara att förklara läget och ta om dem om ett tag.
    Dåså, då ska jag njuta ordentligt av en Hallands Fläder imorgon då
  • Anonym

har hört talas om en kille som typ varit i väg o festat en helg och sen vecka därpå gjort leverprovsvärden på hälsoundersökning med jobbet. Han fick frågan senare om han typ var alkoholist eller så!!
    Kan du inte ringa o omboka tiden så slipper du tänka på hur mycket du dricker? ( kanske lät lite dumt det där...)...

• Anonym (Frågvis)
    Anonym skrev 2008-06-19 16:32:56 följande:
    har hört talas om en kille som typ varit i väg o festat en helg och sen vecka därpå gjort leverprovsvärden på hälsoundersökning med jobbet. Han fick frågan senare om han typ var alkoholist eller så!!Kan du inte ringa o omboka tiden så slipper du tänka på hur mycket du dricker? ( kanske lät lite dumt det där...)...
    Fast jag ska inte festa en helg. Jag ska ta mig en nubbe till sillen och en öl eller två till grillmiddagen sen. Omboka går inte heller eftersom jag har ett läkarbesök inbokat veckan efter som är beroende av proverna.
  • Maggis
    Anonym (Frågvis) skrev 2008-06-19 16:25:00 följande:
    Dåså, då ska jag njuta ordentligt av en Hallands Fläder imorgon då
    Gör det du. Ha det så bra!
    //Maggis
  • PrettyGirl

Är det pga att du kan ha fått ngn sjukdom el misstänker de att du har problem med spriten? Det sistnämnda, för tex avtaget körkort och provtagning efteråt, så ska man hålla sig nykter minst 14 dgr, helst 21 dgr, alltså 3 ve, för att värdena inte ska vara förhöjda. Är det ngt medicinskt, dvs misstanke om sjukdom så skulle det väl vara bäst för dig själv om lät bli helt och hållet??

• Anonym (Frågvis)
    PrettyGirl skrev 2008-06-19 22:25:15 följande:
    Är det pga att du kan ha fått ngn sjukdom el misstänker de att du har problem med spriten? Det sistnämnda, för tex avtaget körkort och provtagning efteråt, så ska man hålla sig nykter minst 14 dgr, helst 21 dgr, alltså 3 ve, för att värdena inte ska vara förhöjda. Är det ngt medicinskt, dvs misstanke om sjukdom så skulle det väl vara bäst för dig själv om lät bli helt och hållet??
    Man vill bara se att levern är bra inför eventuell medicinering för något som inte alls har med levern att göra. Senast, för fyra månader sedan, var levern jättefin, men då jag fått en ny läkare måste denna ta om alla prover istället för att enkelt kika lite i min journal

Det mesta av detta hade för övrigt gått att läsa redan i min ts!
  • PrettyGirl

Anonym (Frågvis) skrev 2008-06-19 22:50:33 följande:

Man vill bara se att levern är bra inför eventuell medicinering för något som inte alls har med levern att göra. Senast, för fyra månader sedan, var levern jättefin, men då jag fått en ny läkare måste denna ta om alla prover istället för att enkelt kika lite i min journal Det mesta av detta hade för övrigt gått att läsa redan i min ts!
    ok, då får jag väl be om ursäkt då...:)
  • Anonym (Frågvis)
    PrettyGirl skrev 2008-06-19 22:51:53 följande:
    Anonym (Frågvis) skrev 2008-06-19 22:50:33 följande:
    ok, då får jag väl be om ursäkt då...:)
    Det är lugnt
Svar på tråden Alkohol innan leverprov?