Jag har haft konstant höga värden under mina båda graviditeter, första slutade i missfall i v20, mitt levande barn kom i v28. Tyvärr vet inte (iaf mitt) MVC särskilt mycket om för höga blodvärden utan är skitglada om man kommer in med 166 i Hb som jag hade första gången. Andra graviditeten låg jag på 150-160 varje gång, men lyckades hålla det hyfsat i schack genom att dricka flera liter vätska om dagen, så jag i vecka 21 kom ner till 141 vilket är okej. Det är ovanligt med förhöjda värden, andra gången ringde jag in i början av sommaren och sa att jag hade huvudvärk och kände mig väldigt yr ibland. Min vikarierande BM föreslog att jag skulle börja med järntabletter, för det var garanterat pga för låga värden. Jag fick verkligen diskutera och tjata på henne för att få komma in och kolla Hb (det stod i min journal att jag hade förhöjda Hb-värden, men det brydde hon sig inte om att kontrollera förrän jag bad henne). Iallafall kom jag då in med 163 i Hb och fick helt enkelt ordern att dricka mycket, vilket jag redan gjorde. Så, jag började dricka ofantliga mängder mjölk, vilket funkade bra. (dyrt, för jag dricker bara Valio
) Min prematurfödsel misstänks inte vara beroende på mitt blodvärde, däremot hade jag förändringar i moderkakan under första graviditeten, vilka inte gav utslag på odling, så de kan ha varit virus, proppar eller något annat "osynligt" för patologen. Förlåt att det blev långt, ville bara poängtera hur viktigt det är att hålla nere ett FÖR högt värde.