• tomcar1

Folsyra och graviditet ?

Hej !
    Jag är inte på något vis gravid, men har ändå en fråga om detta ämne. Kan kroppens folsyra bli lägre om man blivit gravid ?
    /tomcar1

• Svar på tråden Folsyra och graviditet ?
  • SessanSessan

Tror inte att det blir lägre men man behöver mer folsyra när man är gravid, det går åt mer då, när kroppen gör ett barn.

• Haraaz

Det finns inget folsyra i kroppen normalt, det finns i mörkgröna grönsaker o kött... alltså inget man producerar själv.

• tomcar1

okej, bara undrade då jag själv just för tillfället har lite lågt med folsyra. Undrade då om man kan få det just i början av en graviditet, eller om det kan bero på andra orsaker.

• Poloc

Folsyra är generellt en vanlig brist - vi får normalt sett inte i oss tillräckligt genom vår kost. Därför rekommenderar Livsmedelsverket att "alla kvinnor som kan tänkas bli gravida" äter tillskott med 400 mikrogram folsyra/dag.

• tomcar1

aLs...okej, jag är ganska normal alltså ; )

• Sweetie76

Bra med folsyra, även innan man är gravid så ät på Tomcar1! Minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Jag äter 2 st Mitt Val Kvinna om dagen, men det finns också rena folsyretabletter på Apoteket. Eller så kan man förstås äta lite nyttigt, men jag litar inte på mig själv att jag får i mig tillräckligt...

• tomcar1

Det är mer att jag har brist på foilsyra på mina blodprover och då skulle börja äta folsyra. Tänkte om det kunde vara et graviditetstecken ? Men förstår att det nog mer beror på vad man inte äter tillräckligt.

/tomcar1

Svar på tråden Folsyra och graviditet ?