• Ell

Oftare sjuk som gravid?

Var till vårdcentralen idag då jag varit förkyld av och till i en månad + att jag haft superont i halsen i över en vecka + hostar galet mycket vilket ger mig sammandragningar. Efter lite prover visade det sig att jag bara har virus men det är så himla långdraget! Läkaren skyllde delvis på min graviditet och sa att vissa får klart nedsatt immunförsvar när de är gravida och det kan ta jättelång tid innan man blir frisk! Nån annan som hört detta? Var/är ni extra mycket sjuka nu när ni är med barn? Jag väntar andra barnet och var superfrisk typ hela graviditeten och är det normalt sett annars också trots att sonen går på dagis och drar på sig en massa infektioner men nu denna graviditet har jag varit dålig nästan hela tiden känns det som.

Nån mer?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Busfrö i magen BF 18 oktober ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Oftare sjuk som gravid?
  • Johanna35

Samma här... jobbar på förskola, småbarnsavdelning dessutom, har två barn innan som går på två olika ställen.. är i stort sett aldrig sjuk, men under graviditeten har sjukorna avlöst varandra...hmm, vet dock inte om det är vanligt, jag hade det inte så med de två andra graviditeterna...

• Syss Inha

Varit kärnfrisk sedan jag tänkte på orden "nu kör vi"
    Har en liten på strax över tre månader och det känns som jag står emot alla sjukdomar i världen *peppar peppar...*

• stockholmsjente

Jag är friskare när jag är gravid. Min första graviditet botade min pollenallergi. Låter kanske konstigt, men så var det. Tror åtminstone att det hade med graviditeten att göra. Har hört flera som har varit "friskare" än vanligt när dom har varit gravida. Aldrig hört det motsatta. Men det din läkare säger är förmodligen sant.

• Athema

Jag har faktiskt också kännt mig sjukare under graviditeten, har varit förkyld 2 gånger och dom förkylningarna har hållt i sig länge.
    Sen har jag även haft halsont och hosta kortare perioder.

Som i inlägg 1 så jobbar jag med på en förskola med barn i 4 års åldern. Och har inte blivit mer sjuk tidigare men just nu under graviditeten är det som om jag är mer känslig mot sjukdomarna.

• Henning06

Jag är normalt mycket sällan sjuk. När jag väntade vårt första barn var jag sjuk hela tiden kändes det som. Tre rejäla magsjukor (5 dagar den värst), riktigt förkyld två ggr och en halsböld... Nu är jag gravid igen i 9 mån. och har inte varit sjuk...

• Chloe80

Är gravid i 6e månaden och har varit förkyld hela tiden. Ibland mer ibland mindre, men det ger sig aldrig. I övrigt mår jag dock väldigt bra, inga krämpor. 

• LindaV

Jag är också gravid med barn nr 2, i vecka 25. Jag har definitivt varit mycket sjukare än vanligt under våren. Har infektionsutlöst astma och har hostat från och till i flera månader. I helgen fick jag magsjuka/kräksjuka och jag är fortfarande inte pigg. Dessutom har jag haft diverse andra infektioner också. Min bm tyckte att det inte lät som att man kan förklara allt det här med ökad infektionskänslighet pga graviditet. Hon trodde att jag behövde ta det lite lugnare. Jag tar det redan nu väldigt lugnt, förutom att jag jobbar. Sover jämt, äter nyttigt, promenerar... Gör allt vad jag kan för att må bra. Tyvärr fanns det ingen läkartid på vårdcentralen förrän nästa fredag. Ska se om jag orkar gå till jobbet imorgon. Jag vill ju jobba men just nu är jag helt under isen och orkeslös! Får se om läkaren/FK kan gå med på en deltidssjukskrivning åtminstone fram till semestern...

• mammajoanna

var konstant sjuk under min garviditet. Min sista förkylning med halsont sa min läkare att den nog inte skulle gå över förrän jag fött och det gjorde den inte heller. =)

• Pnyxtra77

Jag har hört att det inte är ovanligt att man blir mer infektionskänslig under graviditeten eftersom slemhinnorna blir skörare, jag antar att man lättare får in virus etc. i kroppen då. Men det är ju förstås individuellt, själv har jag nog varit lite friskare än vanligt (peppar, peppar). Men har hört om många andra som blivit sjuka betydligt oftare än annars.

• Kajak

Ja jag har hört man är sjuk oftare när man är gravid.

Med mina 2 graviditerna var jag FRISKA hela tiden.
    Med 3e bebis (nu) är jag duderförkylda o ont i halsen+ har hostan...superduderväldig dålig kombination!!!!!

Jag har inte kunna smaka eller lukta på 1 vecka nu o jag testa mig + förra vecka onsdags...

suck suck önskar nu jag inte har testat mig för jag börjar inbillar mig att kroppen ser grav-test = ska bli sjuk...

• MrsZ

Jag har aldrig varit så sjuk sammanlagt under hela mitt liv som jag varit under dessa nio månader... Hört att immunförsvaret inte är det bästa när man är gravid.
    Sen har jag ju en skrutt sedan tidigare så det kan ju även bero lite på stress. Då toppas heller inte immunförsvaret =)

• Jennass

Jag var sjuk massor mina första gravida månader, dunderförkylning, magsjuka, halsvisrus m.m det ena efter det andra, men efter ca. vecka 20 känns det som om allt har "stabiliserats" och jag har hållt mig frisk.

Immunförsvaret blir sämre när man är gravid, har hört det från många, det sa även min läkare, och jag tror att hon har rätt :)

Vi ska få en liten pojke
  • majo74

Första graviditeten nästan ingen förutom en rejäl förkylning. Denna gång har jag varit förkyld från och till i stort sett hela tiden. Kulmen blev en bihåleinflammation och då fick jhag penicillin vilket har hjälpt. Lilltjejen går på dagis och hon blir lite snorig då och då och då blir jag jätteförkyld. Är i vanliga fall "kärnfrisk". Har nu 2,5 månad kvar och hoppas på att få hålla mig frisk.

• majo74

Första graviditeten nästan ingen förutom en rejäl förkylning. Denna gång har jag varit förkyld från och till i stort sett hela tiden. Kulmen blev en bihåleinflammation och då fick jhag penicillin vilket har hjälpt. Lilltjejen går på dagis och hon blir lite snorig då och då och då blir jag jätteförkyld. Är i vanliga fall "kärnfrisk". Har nu 2,5 månad kvar och hoppas på att få hålla mig frisk.

• Stjärna3

Hmm.. Var också kärnfrisk med ettan i magen. Denna gång kommer dottern hem med dagisvirus med jämna mellanrum och dem verkar jag inte kunna stå emot. Har varit dunderförkyld, matt i kroppen och hostat i flera veckor nu. Känns som om det aldrig ska ge sig =(. Såhär är jag aldrig annars.

• LOTTAAA

Här är en till, är i v.34 nu, har inte direkt varit sjuk tidigare i min grav. Men har börjat hosta och känner mej allmänt sjuk o dåsig, trött.. får ta det lugnt, men det verker vara seglivat, verkar inte ge med sej lika lätt som annars...
    påverkas barnet när man är sjuk??

• loveelin

Jag var aldrig sjuk när jag var gravid. Mådde bättre än vanligt förutom foglossningen.

• Jez

Ja, jag har varit kanonförkyld c:a 1 gång i månaden med feber o allt som hör till..tagit lång tid att bli a med varje förkylning också..uppemot 2 veckor, så c:a halva tiden av graviditeten har jag varit förkyld hittills (v35)..hoppas nu på att slippa en sista omgång inanna bäbis kommer då jag precis återhämtat mig från senaste förkylningen..Brukar normalt vara sjuk c:a 1-2 ggr per år och då inte i 2 v åt gången..

• Frostizz

Innan jag vart gravid så hade jag haft några jobbiga år m förkylningar som avöste varandra. Magsjuka, bältros, mm mm mm. Ingen rast o ingen ro från det. Förrens jag blev gravid. Jag vart friskare än jag någonsin varit. Läkaren visste innan knappt vad han skulle göra m mig. Nu sa han att det var tydligen d bästa som kunde hända mig.
    Inte ont i ryggen, benen el nått. Forstatte o jobba natt som vanligt på mitt bageri.
    Sista veckan (gick en vecka över tiden) Blev jag förkyd, o sambon med.
    Men annars mådde jag hur bra som helst.

Svar på tråden Oftare sjuk som gravid?