• Twisted Angel

Illamående, yrsel och huvudvärk p.g.a. stress och depression!?

Är det någon som vet ifall man kan må illa, ha yrsel, huvudvärk, m.m. utav stress och press när man har ångest och är deprimerad!?

Om det händer för mycket så att man mår dåligt utav det!

Ska det ALDRIG få bli min tur!? =0(
  • Svar på tråden Illamående, yrsel och huvudvärk p.g.a. stress och depression!?
  • Lotta71

Det kan du absolut ha. Jag har känt så många ggr. Hur yr är du? Yrsel är stressrelaterat. Jag har fått Meniers sjukdom. Läkaren sa" antingen får man hjärtinfarkt, eller denna sjukdomen jag fick. Bara för stressens skull. Inget att leka med.

• Twisted Angel
    Lotta71 skrev 2008-06-17 22:38:45 följande:
    Det kan du absolut ha. Jag har känt så många ggr. Hur yr är du? Yrsel är stressrelaterat. Jag har fått Meniers sjukdom. Läkaren sa" antingen får man hjärtinfarkt, eller denna sjukdomen jag fick. Bara för stressens skull. Inget att leka med.
    Aj då, det lät ju mindre skoj...

Näe alltså det är ett tryck i huvudet typ hela tiden, och ibland känns det som huvudet, nacken och neråt domnar... även händer och hela kroppen ibland.

Ibland blir det lite suddigt och så framför ögonen... det är obehagligt när man är på tex affären...

Jag har ofta yrsel i samband med mens... Men tänkte att det vore skumt om jag har det när det är äl på G. Eller kan man ha så då med!? Jag känner inte igen det vid äl, så därför har jag funderat!
  • Fru Gustavsson

TS: känner igen det du beskriver och jag har dragit på mig en inre stress (av att inte ha ett arbete, av att vilja vara supermamma/supersambo och av att bo på en liten ort med begränsad umgängeskrets), arbetslösheten och stressen (eller rättare sagt, pressen) av att vilja vara tiptop i allt jag tar mig för har nog fått mig rätt deprimerad. Men har inte sökt hjälp, ska dock iväg och ta blodtryck regelbundet pga det liggerlite högt.

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Twisted Angel
    En Liten Blå skrev 2008-06-17 22:45:14 följande:
    TS: känner igen det du beskriver och jag har dragit på mig en inre stress (av att inte ha ett arbete, av att vilja vara supermamma/supersambo och av att bo på en liten ort med begränsad umgängeskrets), arbetslösheten och stressen (eller rättare sagt, pressen) av att vilja vara tiptop i allt jag tar mig för har nog fått mig rätt deprimerad. Men har inte sökt hjälp, ska dock iväg och ta blodtryck regelbundet pga det liggerlite högt.
    Som mig då... är också arbetslös... har ångest att behöva gå till AF och söka massa jobb jag inte vill ha.

Jag sprang hos dem varje vecka i 2½ månad, hade ångest flera ggr... Sen började jag på ett annat ställe i 1 månad. Mådde hur bra som helst. Nu fick jag veta igår att jag måste till AF igen... tror du inte ångesten och depressionen kommer igen... fy säger jag.
  • Twisted Angel

Kan tillägga att jag har magkatarr/stressmage... Så det gör nog sitt också i stressade och pressade situationer tyvärr!

• Lotta83

Det kan inte vara så att du har järnbrist? Om det dessutom förvärras vid mens. Sådant kan man ju få yrsel av.

• Fru Gustavsson

Ja, att vara utan arbete kan verkligen få en nedstämd, särskilt med tanke på att "de" (af, a-kassa) oftast verkar tro att man bara vill gå hemma och slappa, och att det hjälper om de kniper åt ens förutsättningar och hotar med färre dagar (har jag fått) och lägre ersättning (har jag fått). Jag vet inte vad du vill göra i framtiden? Har du planer på att byta yrke eller att plugga? Själv ska jag börja plugga i höst och tror att det kommer att göra allt bättre.
    har också stressmage.

• Aniko
    Svar på #7
    Visst kan man känna så om man varit stressad en längre tid. Om jag är mycket stresad längre perioder så får jag förr eller senare fysiska symtom. Det kan vara att jag mår illa, är trött, har svårt att sova, ont i magen. En sommar så fick tom svårt att andas och det stack/domnade i fingrarna, mycket obehaglit . Jag får ibland också migrän. I julas vaknade jag rentav upp en morgon med tinnitus på högra örat!
    Hoppas du lyckas koppla av och må bättre.
  • Twisted Angel
    Lotta83 skrev 2008-06-17 22:55:10 följande:
    Det kan inte vara så att du har järnbrist? Om det dessutom förvärras vid mens. Sådant kan man ju få yrsel av.
    Det har jag funderat på ett antal gånger om jag har brist på nåt!
    En Liten Blå skrev 2008-06-17 22:57:43 följande:
    Ja, att vara utan arbete kan verkligen få en nedstämd, särskilt med tanke på att "de" (af, a-kassa) oftast verkar tro att man bara vill gå hemma och slappa, och att det hjälper om de kniper åt ens förutsättningar och hotar med färre dagar (har jag fått) och lägre ersättning (har jag fått). Jag vet inte vad du vill göra i framtiden? Har du planer på att byta yrke eller att plugga? Själv ska jag börja plugga i höst och tror att det kommer att göra allt bättre. har också stressmage.
    Jag vill helst fortsätta jobba med barn, men vill inte plugga vidare som alla tjatar om... Så senaste tiden har jag varit inne på lättare montering eller så.
    Aniko skrev 2008-06-18 08:41:30 följande:
    Svar på #7Visst kan man känna så om man varit stressad en längre tid. Om jag är mycket stresad längre perioder så får jag förr eller senare fysiska symtom. Det kan vara att jag mår illa, är trött, har svårt att sova, ont i magen. En sommar så fick tom svårt att andas och det stack/domnade i fingrarna, mycket obehaglit . Jag får ibland också migrän. I julas vaknade jag rentav upp en morgon med tinnitus på högra örat!Hoppas du lyckas koppla av och må bättre.
    Jo svårt att sova har jag haft sista tiden, ont i magen, och då det jag skrev i TS. Vet att sömnsvårigheter hänger ihop med om man är deprimerad... Har precis skaffat ett par böcker om ångest, oro, fobier och depression...

För det har varit många jobbiga saker sista veckorna... Dels då alla krav från AF, sen att det aldrig tag sig i barnverkstan och jag mår väldigt dåligt över det i perioder, sen att jag skulle ha fått hjälp av expertpsykologer att bli av med min fobi och rädsla att ta blodprov och stick-i-fingret... Men fick veta för drygt 1v sen att jag INTE får hjälp av dem. Så det har jag också mått dåligt över sista veckan... När jag äntligen trodde det började gå lite framåt, så hamnade jag på noll igen... Mkt skit, oro och ångest alltså sista veckorna!
  • D med N och A

Jag hade samma symptom för några veckor sen, jag trodde det var stress men det var järnbrist / lågt HB.

• Twisted Angel
    D med N och A skrev 2008-06-18 10:04:44 följande:
    Jag hade samma symptom för några veckor sen, jag trodde det var stress men det var järnbrist / lågt HB.
    Okej... jo järnbrist har jag misstänkt ett antal ggr...

Vad är HB... är det blodtrycket!?
  • Fru Gustavsson

om jag får "låna" tråden lite, T.A, passar jag på att fråga om nån vet: jag har ju kollat både Hb och järnvärdet, bägge var helt okej, men kan det ändra sig (gå uppåt/nedåt) med kort varsel?

• Twisted Angel
    En Liten Blå skrev 2008-06-18 12:37:25 följande:
    om jag får "låna" tråden lite, T.A, passar jag på att fråga om nån vet: jag har ju kollat både Hb och järnvärdet, bägge var helt okej, men kan det ändra sig (gå uppåt/nedåt) med kort varsel?
    Låna på du... Det kanske kommer info som är intressant för mig med... haha. Räcka ut tungan
  • D med N och A

Nja, alltså HB är nåt med hemoglobin och typ ett sätt att mäta järnvärdet tror jag. Det "vanliga" testet med stick i fingret. Järndepåerna kollade de _efter_ att ha sett att HB var lågt.

Man ska ha över 130 i HB som kvinna tror jag, jag hade 105. Och järndepåerna skulle ligga över 10 och där hade jag 4.

Vad gäller frågan om det kan ändras snabbt så vet jag faktiskt inte, men det vet säkert nån annan. Jag har alltid haft bra HB och aldrig behövt extra järn ens som gravid, så jag var förvånad att det var så lågt nu. Tror det kan variera lite över menscykeln i alla fall.

Twisted Angel skrev 2008-06-18 10:27:03 följande:

Okej... jo järnbrist har jag misstänkt ett antal ggr...Vad är HB... är det blodtrycket!?
  • Twisted Angel
    D med N och A skrev 2008-06-18 22:15:22 följande:
    Nja, alltså HB är nåt med hemoglobin och typ ett sätt att mäta järnvärdet tror jag. Det "vanliga" testet med stick i fingret. Järndepåerna kollade de _efter_ att ha sett att HB var lågt.Man ska ha över 130 i HB som kvinna tror jag, jag hade 105. Och järndepåerna skulle ligga över 10 och där hade jag 4.Vad gäller frågan om det kan ändras snabbt så vet jag faktiskt inte, men det vet säkert nån annan. Jag har alltid haft bra HB och aldrig behövt extra järn ens som gravid, så jag var förvånad att det var så lågt nu. Tror det kan variera lite över menscykeln i alla fall.
    Aha okej, då förstår jag vad det är...
Svar på tråden Illamående, yrsel och huvudvärk p.g.a. stress och depression!?