• Anonym (undrar)

porr - hur ofta är vanligt?

vad är en normal, sund, vanlig porrkonsumtion för killar egentligen?
    har varit tillsammans 10 år. har barn. fast DET borde inte spela någon roll då jag ställer min fråga. vill bara veta. är det vanligt att titta varje dag innan man går till jobbet? eller en gång i veckan? eller en gång i månaden?

• Svar på tråden porr - hur ofta är vanligt?
  • Anonym (Kungen)

Jag antar att det finns män som tycker det är spännande att kika på porr dagligen, och det finns absolut män som avskyr porr och aldrig tittar. Själv porrsurfar jag någon gång i veckan.

Vad är det för svar du söker egentligen? Ett medelvärde typ "i genomsnitt tittar svenska män på 1,8 porrbilder i veckan", eller ett max och min typ "vissa män tittar flera gånger varje dag och vissa inte alls". Eller vill du veta vad som är vanligast, typ "de flesta män ser någon form av porr varje månad"?

Det är ju inte lätt att besvara din fråga när man inte riktigt vet vad du frågar efter...

• Anonym

min kära sambo kollar på sånt dagligen helt sinnessjukt ....

• Anonym (Kungen)

Glömde tillägga att ur ett sex- och samlevnadsperspektiv (ja, jag jobbar med sådana frågor) så finns det ingen "osund" porrkonsumtion så länge det inte får ut över din eller andras hälsa eller ekonomi, eller krashar ditt förhållande osv. Med andra ord är allt sunt och normalt så länge ingen tar skada.
    Vilket gör det ännu svårare att besvara din fråga om vad som är en "normal, sund porrkonsumtion".

(Sedan kan man ju ha helt andra perspektiv på porrkonsumtion och hur "sunt" det är (trafficking, porrbranschens koppling till svarta pengar, etc, etc).)

• Anonym (undrar)

egentligen undrar jag väl om det är "normalt" eller vanligt att en kille tittar dagligen eller vill titta på porrfilm dagligen. min man har varit porrberoende men påstår sig inte vara det längre. vi är i en ohållbar situation känns det som. därför vill jag bara veta - är det normalt att vilja titta flera gånger i veckan?
    att bli arg om man "inte får det".

• Anonym (undrar)

han har ljugit om detta förut. han tittade förut väldigt ofta utan min vetskap, jag trodde att han tittade nån gång i månaden typ. men det visade sig vara hela tiden då jag var borta eller sov. dessutom sa han att han aldrig tittade på porr, vilket jag tyckte var mystiskt. orkar inte skriva om allt.
    det var flera år sedan.
    men nu vill han titta mer och mer och vi bråkar ofta om det här. jag litar inte på honom, att han sitter och tittar direkt jag är ute ur huset och barnen sover. och han hatar min misstänksamhet och att jag "förbjuder" honom att titta utan att jag vet om det. eller förbjuder helt. jag vill inte att han ska titta för jag är rädd att han börjar se mer och mer igen och snart ljuger han åter om detta...
    vill inte vara tillsammans med en porrgubbe. eller en som ljuger.
    men kanske tittar alla killar ofta?
    kanske är han helt normal, även om vårt förhållande går isär på grund av detta ljugande som varit?
    han tittar inte nu, det vet jag. men han säger att han vill, frågar ibland varje kväll om han kan titta på en film, osv... jobbigt för mig.

• Anonym (Kungen)

Aha, nu närmar vi oss pudelns kärna. Du har alltså en make som tidigare varit porrberoende (och då antar jag att han alltså varit sjukligt beroende så att hans eller ditt liv blivit lidande).

Nu vill han titta på porrfilm dagligen och du tycker inte att det är ok? Då har ni ju ett problem: alltså är hans porrkonsumtion inte "bra" för er. På vilket sätt stör det dig, TS? Är det att du känner dig undanträngd och åsidosatt av hans porrfilmer, eller är det rädslan att han inte kan/vill sluta för din skull? Skulle ert förhållande riskeras om du krävde att han bara tittade t.ex. en eller två gånger per vecka?

• Anonym (Kungen)

Aha, nu hade du redan svarat på min fråga. Det verkar som att det egentligen inte är något problem med själva mängden just nu. Det är det faktum att han smyger med porren och ljuger, och du litar inte längre på honom...

Då kan jag ju bara säga att problemet sitter någon annan stans än i själva mängden. Det är ointressant om han tittar "normalt mycket" eller "lite mer än medel". Vad som är intressant är att hans porrkonsumtion skadat och fortfarande skadar ert förhållande. Ni har ett stort problem så länge han beter sig såhär, tror jag.

• Anonym (undrar)

ja mitt liv blev lidande.

han vill väl inte titta på porr dagligen (jo om han själv fick bestämma) men han vill titta "ibland" som han säger.
    - jag litar inte på att han bara skulle titta tex en gång i veckan och bara titta 10 minuter elelr hur länge det nu tar. min rädsla är att han, om jag var borta tex, sitter och tittar och tittar och tittar...beroende....en timme eller två.
    och att han skulle titta oftare. direkt tillfälle ges. och sen ljuga om det.
    vet inte varför jag känner så här. skulle bara vilja kunna rycka på axlarna åt detta och strunta i vad han gör. men jag mår dåligt. det är nog mest att jag inte kan lita på honom...

• Anonym (undrar)

vad ska vi göra då?
    det känns konstigt att gå halva vägen var. och hur? jag ger honom lillfingret och han tar hela handen.
    började med att vi tittade tillsammans igen. sen mer och mer. han ville ha nya filmer, fick dåligt samvete och kastade bort dom. sen en månad senare ville han ha nya. sen en kväll sa jag att han kunde titta själv utan mig. nu vill han göra det igen. känns som att det bara blir mer...

• Anonym (Kungen)

Och där har du svaret. Du vill egentligen inte veta hur mycket porr som är "normalt" eller "vanligt". Det du söker efter är ju att kunna lita på din kille.
    Att skapa ett förtroende mellan er båda över nätet ligger långt utanför min förmåga som sex- och samlevnadsterapeut, men ni kanske ska överväga att träffa någon tillsammans för att få rätsida på allt. Så att ni kan lita på varandra igen?

Svar på tråden porr - hur ofta är vanligt?