• Anonym (2barnsmor)

brunt/svart blod - ont - spiral etc...

Undrar om någon mer varit med om något liknande. Har haft Hormonspiral sen september. Hade mycket problem när jag satte in den och blödde jättelänge. sen har jag haft en del småblödningar. Sen i torsdags har jag haft vad jag tänkt varit mens. Men det har varit brunt och svart och ibland med lite färskt blod. Har även haft ont i livmodern. Framförallt när jag ska gå på toa och göra nummer 2 då får jag jätteont i livmodern.

Funderar på att ta ut spiralen om det är den som ställer till det så mycket för mig. Har eg mått bättre när jag ätit p-piller innan.

Vad tror ni... Kan det vara något som är fel? Någon infektion eller så eller är det normalt med svarta och bruna blödningar/flytningar när man har hormonspiral?

Ska ringa till min BM senare och höra också, väntar på telefontiden.

• Svar på tråden brunt/svart blod - ont - spiral etc...
  • Anonym (2barnsmor)

puff

• nemaem

Jag har samma problem.
    Men min bm säger att det är gaser och att när man sitter och "krystar" när man ska göra nr 2 så drar livmodern ihop sej.
    Jag ammar också och det säger hon kan påverka, men det tror inte jag då jag inte har ont när mjölken ökar och minskar. Bara när jag vart på toa i princip.
    Men hon har kollat flera gånger och säger att det inte är nåt fel.
    Men jag har också övervägt att ta ut den.
    Jag satte in den för ett år sen.

• Anonym (2barnsmor)

jag känner lite att jag har mått väldigt bra när jag ätit p-piller och tycker det känns som om mina hormoner är helt upp och ner nu...

• nemaem

Jag påverkades mer av p-pillrena hormonmässigt än vad jag gjort med spiralen.
    JAg fick bl.a ont i ena benet med p-piller.
    Prata med din BM om vad hon tycker och be att hon ska kolla att allt är bra.
    Men det är klart att du avgör ju om du står ut med smärtan också.
    Jag tycker det är väldigt jobbigt.
    Samtidigt som det är smidigt att inte behöva tänka på nåt när man har spiral.
    Kom på att min BM sa att jag skulle ha värmekudde när jag hade ont.
    För tydligen gör värmen att blokärlen drar ihop sej och så skulle det bli lättare tror jag hon sa.

Anonym (2barnsmor) skrev 2008-06-18 10:50:41 följande:

jag känner lite att jag har mått väldigt bra när jag ätit p-piller och tycker det känns som om mina hormoner är helt upp och ner nu...
  • reflections

Hej.
    Om du fortfarande har ont när din "mens" förväntas vara slut tycker jag absolut att du ska gå till en barnmorska eller gyn, den kan ha halkat ner en bit, och då gär det ont samtidigt som man är sämre skyddad, och kanske mer mottaglig för infektioner? Hände mig, och den doktorn sade att man absolut inte ska gå omkring med en spiral som sitter dåligt.
    Man kan ev. kolla med ultraljud om den sitter som den ska.
    Lycka till.

• nemaem

Man ska inte ha mens när man har hormonspiral.
    Men blödningar kan förekomma, men de är sällan regelbundna.
    Jag har iaf. ingen mens.
    Men det beror ju också på om man vanligtvis har mycket blödning under mensen.
    Har man det kan man få blödningar. Men man får ingen mens när man har hormonspiral.

reflections skrev 2008-06-18 19:04:19 följande:
    Hej.Om du fortfarande har ont när din "mens" förväntas vara slut tycker jag absolut att du ska gå till en barnmorska eller gyn, den kan ha halkat ner en bit, och då gär det ont samtidigt som man är sämre skyddad, och kanske mer mottaglig för infektioner? Hände mig, och den doktorn sade att man absolut inte ska gå omkring med en spiral som sitter dåligt. Man kan ev. kolla med ultraljud om den sitter som den ska.Lycka till.
Svar på tråden brunt/svart blod - ont - spiral etc...