• Cina1

*Har köpt Luzern-te och undrar nu

Har köpt Luzern-te och undrar nu om det är någon som vet hur man ska tillreda det. Står på förpackningen att man ska ta en tesked ört-te per mugg som sedan ska koka i tio minuter, men om man bara ska göra en mugg i taget så kokar det ju torrt?

• Svar på tråden *Har köpt Luzern-te och undrar nu
  • Mia83

Hmm..har aldrig köpt te som ska kokas...kan man inte bara låta det dra i hett vatten då?

• betsla

Det är bara att låta det dra som vanligt ört-te, de kanske har skrivit tokigt och menar att det ska dra i 10 min?! Fast det låter ju som att det blir rätt äckligt... :)

Gör som vanligt du :)

• Pelargon

Hej

Med såna örtteer kan du ta flera koppar och hälla i en kastrull, pytsa i rätt antal skedar och koka (inte storm utan småputtra) i tio minuter. Sila bort örterna sen. Jag gör typ fyra muggar i taget, ett dricker jag och resten ställer jag in i kylen när de svalnat och värmer upp senare. Jag har i en halv kopp extra vatten som "får" koka bort. Koka under lock så försvinner inte vattnet, kan man göra också. (Om man bara låter de dra som vanliga tepåsar händer det inte ett jota, örterna ligger bara och flyter på ytan.) Eftersom man ska dricka fler koppar om dan spar man lite el om man kokar fler koppar i taget. Lycka till.

• cikliden

Tänkte bara säga att jag också provat Luzern te och det var inte gott... Smakade som hö man blötlagt. Där gick gränsen för mig! Drack annars anis-fänkålste i månader för att öka mjölkproduktionen och det var också fasligt äckligt! Men vad gör man inte för sin älskling! Fick dock nog en dag och la ner drickandet av teer och extra pumpning på nätterna för att stimulera mer och resultatet blev att det går bättre att amma och att mjölktillgången är bättre Ja, jag säger då det....

• Evangeline

Jag kokar upp en stor kastrull med vatten, har i téet och låter koka i ca 15 min. Häller sen på en termos och kan dricka det hela dagen och ibland på natten när jag är uppe och ammar. Funkar jättebra och smakar likadant flera timmar senare. Tycker det är OK gott faktiskt. Dricker ca 2-4 koppar/dag.

Svar på tråden *Har köpt Luzern-te och undrar nu