• Kickinalle

Lammskinn - skillnad på de dyra och de jättedyra?

Tänkte köpa ett lammskinn att ha i vagnen. Min lillasyster hade ett som bebis som verkade funka bra.

Vet inte riktigt vilket man ska köpa bara, finns ju sk "svenska" lammskinn med lockig ull fast dom kostar ju minst 1200kr (minimundus), har sett för ett par, tre tusen. Sen finns det ju andra lammskinn som kostar runt 600kr, vilka också ska vara godkända för bebis. Tycker det är dom man ser mest. Minimundus har tex från Nya Zeeland, dom BORDE ju vara bra, där har man ju mycket får :-P

Hur är det med värmeregleringen tros, skulle de dyra reglera värmen bättre kanske?

En djungel detta...

Mvh Kicki

• Svar på tråden Lammskinn - skillnad på de dyra och de jättedyra?
  • Loren

Har svårt att tro att de dyrare skulle vara så mycket bättre. En kompis köpte mitt från Tyskland (hon är tyska) och det är lägre priser där, kanske kan man beställa på nätet därifrån.

• DreamCatcher

Jag har köpt samma märke på lammskinnet nu till kommande bebisen som sonen hade, Babycare heter märket och finns på dom flesta butiker med babysortiment.
    Gick på 595:- och jag har varit väldigt nöjd med det!

Reglerar både värme och kyla jättebra och var i fortsatt bra skick efter första tvättarna.

• mini79

I vagnen har vi IKEAS fårskinn. Sonen har ju alltid kläder på sig och ligger inte med huvudet rakt ner i fårskinnet (om det nu är något farligt i dom). Har funkar jättebra...

• SaraHeleneBirgitta

du kan ju försöka få tag i en privatperson som kan sälja billigt eller som du kanske kan få ett av :) Om du nu känner någon som känner någon ;)

• Kajak
    mini79 skrev 2008-06-18 11:06:36 följande:
    I vagnen har vi IKEAS fårskinn. Sonen har ju alltid kläder på sig och ligger inte med huvudet rakt ner i fårskinnet (om det nu är något farligt i dom). Har funkar jättebra...
    om du lämnar in fårskinn på kemtvätten så går det bra!

Har några som jag känner gjorde så några ggr.
  • Grenna

Det är lite av en djungel men jag hade satsat på ett svenskt, äkta lammskinn även om det är dyrare. Dels av miljöskäl (mindre frakt), dels av djurhänsyn eftersom vi har väldigt bra djurhållning här.

När det gäller värmeregleringen är det viktigt att det är ett äkta skinn. Tack vare ullen bildas en luftspalt som gör att temperaturen hålls behagligt och man kan alltså använda skinnet både sommar och vinter.

• nublu

Jag tänker köpa ett svenskt skinn som är närproducerat och där jag själv med egna ögon sett att djuren verkligen har det bra.

Är det inte i Nya Zeeland de klipper av rumpan på lammen utan att bedöva, de visade ett grymt äckligt inslag om det på Kalla Fakta tror jag för några månader sedan. Sådant vill iaf inte jag gynna!

Bara beredningen av skinnet kostar 300 kr/skinn, det är ju inte precis så att bonden kan stoppa alla pengarna rakt ner i egen ficka...

• saris

Vi har babycare, kostar väl ca 600:-. vi är jättenöjd, den håller lillen sval när det är varmt ute och den är jättegosig. Tvätta den går det också men då blir den lite lockig.

Vårt fäll är från en bonde i norrland som gjorde fällar just till babycare. Men de finns visst inte i hela landet har jag förstått. vi har alltså fäll från ett svensk bondgård.

• DreamCatcher
    Kajak skrev 2008-06-18 12:08:23 följande:
    om du lämnar in fårskinn på kemtvätten så går det bra!Har några som jag känner gjorde så några ggr.
    IKEAs fällar är enbart till för prydnad och inte för småbarn, det satt en skylt om det på IKEA förut.
  • Kickinalle

Fick precis svar från minimundus om vad de ansåg om svenska och utländska fällar.
    För att värmeregleringen ska fungera optimalt krävs att fällen har tillräckligt med underull, vilket man tydligen (oftast) avlat bort på svenska får. Fällarna blir då lite lockigare och detta är mer efterfrågat i Se, till inredning. Utländska fällar, iaf de som dom säljer från nya zeeland, har kvar underullen och passar då bättre till bebisar (så länge de är godkända så klart). Så dyrare är inte alltid bättre

• Pennylain

jag har beställt från lammskinn.se eller skinnbaronen.se.
    de har babyskinn som är tvättbara, kostar bara ca 400 kr för ett eller 700 kr för två.
    tycker att det är överkomliga priser. de har massor av olika skinn också, mycket billigare än i butik och på de flesta ställen jag har hittat.

• mjukisbyxan

Hopper inn litt her da jeg både elsker ull og dyr! Det var i australia de klippet opp fåren..pga blowfly flugan..og denne finns ikke på New Zealand..

Jeg bestilte imidlertid mitt ursnygge skinn fra en gård her i Sverige, det er lockigt men fungerer veldig bra!Har aldri tidligere hört at det er lite underull förut??Det logiske er jo kanskje at det er omvendt siden det er kaldere i Sverige..
    De har og en webbutik..Tror det var www.drefseryd.com eller .se

Synes det er best å bestille närmest mulig fra der jeg bor av miljöhensyn! Og at jeg vet at det er giftfritt..Og at fåren mår bra!!

En annen viktig egenskap et ekte giftfritt fårskinn har er at det er naturlig flammehemmende! Om det er syntetskinn så sier det bare POFF, og så er det smeltet bort..

Og det siste og kanskje viktigste er at jeg önsker å stötte foretakere på glesbygden her i Sverige!

• Poloc
    Svar på #9
    DreamCatcher skrev 2008-06-18 23:04:28 följande:
    IKEAs fällar är enbart till för prydnad och inte för småbarn, det satt en skylt om det på IKEA förut.
    Anledningen till att IKEA:s fällar inte ska användas till småbarn är att de är för långhåriga; inte bra om barnet får in strån i näsa/ögon/mun.

(såg denna info i en tidigare tråd; en tjej hade kontaktat IKEA:s kundtjänst och fått detta svar)
  • kärålajn

Åh, här kan jag få tips på lammskinn! :)

Har också den från IKEA, hade den i vagnen EN gång och sonen var nätsintill sjöblöt när jag plockade upp honom. Så deras reglerar nog inte värme/kyla som lammskinn ska.

ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • Limja

Jag skulle rekomendera ett svenskt skinn av lockigare typ, alltså INTE pälsfårsskinn som är täta och med lång och luddig fäll (den typen säljs ofta som "babyskinn").
    För att det inte ska bli jättevarmt för bebisen är det bättre med ett lockigt skinn istf tjockt. (Ofta klär man dessutom på barnen mer än vad de behöver, med ett jättevarmt skinn kokar man barnet i vagnen.)
    Köpte själv billigt av en kompis som har får. Det är tvättbart i maskin, vilket är praktiskt - skulle inte kemtvätta något som bebisen ska ha!

• Lilja73

Jag var på Öströö fårfarm (utanför Varberg) i går em. Deras skinn är från gården och är behandlat i Tranås. De kostar 1100:- och är tvättbara i maskin. Pälsen är lite krullig. Någon som vet om de är bra? Det skulle kännas bra med ett skinn som är närproducerat, vi köper ju deras kött varje höst och vet att fåren mår bra.

• Grenna

Lilja73> Deras skinn är jättefina!

Har varit där på studiebesök och skulle absolut kunna tänka mig att köpa skinn därifrån om jag bodde i närheten.

Svar på tråden Lammskinn - skillnad på de dyra och de jättedyra?