• mri

väcka 3 månaders på dagen?

Vår dotter somnar oftast vi 21 på kvällen och sover till mellan 3-5, äter och sedan somnar hon om och sover till 6-8. Helt okej tycker jag!
    Dagarna ser ganska olika ut vad det gäller sömnen, beror mycket på vad vi gör. Oftast sover hon 1 timme på fm, ett lite längre pass mitt på dagen ca 2 timmar och på em sover hon kanske 1 timme + lite powernaps då och då ca 15-30 min.
    Brukar försöka hålla henne vaken lite mer på kvällen och väcker henne om hon sover längre stunder när klockan är efter 19 för att hon ska sova på natten sen.

Är det fel att väcka en sån liten? Borde hon få sova precis som hon vill? Är rädd att det ska påverka nattsömnen bara. Vad tror ni?

• Svar på tråden väcka 3 månaders på dagen?
  • Mickis74

Vi väckte aldrig våra barn...behövde dom sova fick dom sova.

• Mayen

Väck absolut inte ett så litet barn. Det är för tidigt för att skapa några "sömnvanor". Låt henne sova när hon behöver.

• miababia

jag lät sonen sova när han var så liten, nu är han 16 månader och det är väldigt sällan jag väcker honom.

• Erics mamma

Fått info om att barnen vaknar när de behöver något. Låt det sova. Man väcker endast små barn som inte växer, ökar i vikt, som de skall.

• nenne40

Tror snarare att ni kanske stör nattsömnen om ni väcker henne på dagen. Om hon sover så bra på nätterna nu finns ingen anledning att väcka henne tycker jag

• anelia

Håller med alla andra! Låt dem sova! Passa på att få saker gjorda, eller rå om dig själv när de sover. Det kommer dagar då du önskar att de kunde sova lite mer Räcka ut tungan

• ninaboel

Först nyligen när Hillevi är lite äldre (nu 8 mån) har jag fattat att ju bättre hon sover på dagen desto bättre sover hon på natten... *ler* Små barn kan behöva sova 12-14 timmar per dygn (olika givetvis) och det är fördelat på dagen och natten.

Om Hillevi har sovit dåligt på dagen så får hon oftast sämre nattsömn vilket gör att om hon inte sovit efter lunch alls och klockan är runt 17 så försöker jag få henne att somna fast det inte är jättelångt kvar till nattsovet.

Jag tycker att du lugnt kan låte din lilla sova när hon visar att hon vill, hon behöver det säkert Det låter som om hon har rätt så bra tider med. Skönt för dig!

• anelia

Mina barn sover bättre på natten om de sovit bra på dagen tycker jag.
    God sömn, ger bra sömn har jag hört

• mri

tack för alla svar! har tänkt samma sak själv.. känns inte riktigt bra att väcka henne.. Kanske ska byta till pyjamas lite tidigare på kvällen också så att hon är klar för natten ifall hon somnar tidigare än vanligt...

• majsols

Jag har haft fasta sovtider åt mina barn sen de var ca 2 månader, jag har väckt deem om de har sovit väldigt länge på dagen för att de ska sova bättre på natten.

• tristania

Har aldrig väckt mina barn, när dom var så små. Dom behöver verkligen sova.

• strojes
    Vi väkte aldrig vår äldsta tjej när hon var så liten. Det hände att vi fick göra det när hon blev lite större och vi märkte att den sena em-luren störde nattningen (hon blev svår att söva på kvällen om hon sov sent och länge på em) men det var när hon var över halvåret iaf.

Nu väcker jag på dagarna men då har vi å andra sidan två bebisar som jag vill ska äta och sova ungefär samtidigt. Vaknar den ena före den andra får den som sover sova max en halvtimme extra (ofta somnar de lite olika och det är för det mesta den som somnar först som vaknar först).
  • jen bossman

jag väcker aldrig min dotter som också är 3 månader. min uppfattning är att hon sover när hon behöver det. de dagar hennes storebror råkat väcka henne tycker jag ofta att hon har svårare att komma till ro på kvällen!

• MammasÖgonsten

Brukar heller inte väcka vår kille som är 3 1/2mån ibland brukar han hinna somna innan han ätit för natten, brukar låta han sova ändå,han vaknar när han e hungrig....

• mri

vaknar de inte tidigare om de somnar tidigare då? :)

• MammasÖgonsten

lite olika, men oftatst så sover han från ca:20-06 ungefär givetvis finns där dagar då han vaknar kl. 03 å är hur pigg som helst.....

• JeanneDArc

mri, nej många barn är inte alls så logiska Många vaknar tex kl 7 oavsett när de lägger sig. Din dotter är så liten än så låt henne vara. Hon kommer snart ändra sina rutinerav sig själv.

• Glada L

Min tjej blir också 3 månader om några dagar. Hon får vara vaken och sova när som. Hon har själv styrt in att hon somna för natten vid 21-22 på kvällen och sover oftast till runt 7-8.. Det är jag som väcker henne någon gång vid 23-02 för att ge ett mål mat. Men har märkt att hon även klara sig utan det målet.. Det är mer jag som vill mata för att tömma brösten.

Dock så har jag märkt att när hennes storasyster (snart 2 år) har stört henne när hon sover på dagarna/eftermiddagarna så blir hon lite kinkig när det är dags för nattsömnen, då kommer hon inte till ro utan är övertrött och gråter..

Därför låter jag henne sova när hon själv vill.  

Svar på tråden väcka 3 månaders på dagen?