• Bebiiis88

Solarium, hur länge? snabbt svar!

Känner mig så enormt blek och tråkig så ska ner till badhuset och sola hade jag tänkt. Brukar aldrig sola och har bara gjort det en gång för längesen så de jag vill veta är hur länge man ska våga sig på och sola nu när det är första gången? 20 minuter låter så lite men det kanske räcker första gången? Är gravid så det kanske räcker med 20 minuter? (och ja, jag vet att man kan få pigmentfläckar så jag vill inte ha några svar om att man inte ska sola när man är gravid)

Och sen det här med å sola ansiktet, är det jätte lätt att "bränna" sig så man bli röd som en signalkräfta sen? :P Eller borde man skippa och sola ansiktet...

Svara snabbt tack :)

• Svar på tråden Solarium, hur länge? snabbt svar!
  • litenlind

Man ska inte sola längre än 20 min även om man är van vid att sola solarium, så det räcker absolut. Sen är ju solarie alltid värre än solen varken man är gravid eller inte, men det vet du säkert redan. Tänk också på att bebisen är 1 grad varmare än vad du är, inte så superbra att ligga tills man blir helt genomsvett alltså.

Ansiktet bränner man sig ju inte lika lätt i eftersom det alltid är exponerat för solen, men om det är en ansiktskanon du menar i din fråga så rekomenderas MAX 5 min om du inte är van.

• Bebiiis88

Aha. Okej, Tror jag skippar sola ansiktet. Har lätt för att bli brun i ansiktet ändå, så då är det väl bara hoppas solen dyker upp snart. Kroppen får aldrig någon färg nästan av att bara sola i solen. Då ska jag ligga en hel dag och det blir knappt någon ändring ändå. Dessutom är det svårt å sola baksidan nu när magen är ivägen .

Jo vet givetvis att solarie är starkare än solen, Blir väl mer "koncentrerat" uv ljus.

Men, jaha, då kanske man bara ska sola 15 minuter? Eller får det nästan ingen effekt knappt alls då?

• litenlind

Om du har svårt för att få färg, så ska du eg inte sola mer än kanske 10 min... Huden är känsligare om man har svårt att få färg. Resultatet blir istället uttorkad hud, som lättare blir rynkig även om du är ung. Inte så kul. Uv strålar är inget att leka med direkt...

Svårt att säga om du kommer att få färg eller inte, men i regel krävs det ett par gånger även om man har rätt lätt för att få färg innan man får resultat. Och du ska absolut inte sola längre stunder för att bli brun när du inte är van. Det tar huden bara stryk av.

• Bebiiis88

okej, då tar jag nog bara 10 minuter, de första gångerna. Men är det högeffektivt solarium då? Vet inte vad det är dom har på badhuset, men om det är ett "vanligt" solarium bör jag väl sola längre?

• Jiji

Ja det beror ju på hudtyp och om du har lätt att få färg eller inte. Är du lite rödlätt så sola kort tid.

Jag solar nog 25 minuter, även när jag inte solat på länge och är blek. Men jag vet ju att jag tål det.

Prova 10-15 minuter, om du dagen efter tycker att du kunde tagit mer så gå dit igen och ta tio till.

• Jiji
    Bebiiis88 skrev 2008-06-18 11:43:53 följande:
    okej, då tar jag nog bara 10 minuter, de första gångerna. Men är det högeffektivt solarium då? Vet inte vad det är dom har på badhuset, men om det är ett "vanligt" solarium bör jag väl sola längre?
    Det där kan vara lite missvisande, vissa har solarium som ska vara lika effektiva som de gamla. Man behöver bara sola ex 7 minuter och det motsvarar 20 i de gamla.
    Men jag tycker inte det stämmer, det är skitsnack. Om rören däremot är nya, då tar dom riktigt bra och man blir brun och fin
  • Bebiiis88

Överkroppen får jag väl färg lättast på. Armarna och axlar och ja vid brösten blir jag väl brun ganska lätt. Benen däremot tar skit lång tid. Vet inte om det beror på att man oftast har byxor/kjol på sig så dom inte får så mycket sol på sig. För på överkroppen har man ju bara linne, så så fort man är ute och solen är framme så har man ju "tillgång" till sol där.

Jag är inte känslig i huden annars. Är brunhårig och har inget rött i mig.

• Bebiiis88
    Jiji skrev 2008-06-18 11:49:27 följande:
    Det där kan vara lite missvisande, vissa har solarium som ska vara lika effektiva som de gamla. Man behöver bara sola ex 7 minuter och det motsvarar 20 i de gamla. Men jag tycker inte det stämmer, det är skitsnack. Om rören däremot är nya, då tar dom riktigt bra och man blir brun och fin
    okej. hmmm.
  • SVejsan
    Jiji skrev 2008-06-18 11:49:27 följande:
    Det där kan vara lite missvisande, vissa har solarium som ska vara lika effektiva som de gamla. Man behöver bara sola ex 7 minuter och det motsvarar 20 i de gamla. Men jag tycker inte det stämmer, det är skitsnack. Om rören däremot är nya, då tar dom riktigt bra och man blir brun och fin
    Om rören är "nya och fina" så är det nästan garanterat att man får en dos över de tillåtna gränsvärdena också... Så sök absolut inte de "nya rören". Vid klassificeringar av solarier så börjar man med att "bränna in" rören så att man får en stabilisering av uv- strålningen (typ man låter de var på kontinuerligt i 48h). Så är du gravid så skulle jag absolut inte öka på risken för pigmentförändringar ändå mer med sånt...

Problemet med rynkor och "läderhud" då, kanske inte spelar någon roll. Tänk dessutom på att sedan när du är ute i solen smörja in dig med hög solfaktor ändå eftersom färgen du får i solariet inte skyddar på ett bra sätt

Man kan dessutom inte generellt säga si eller så många minuter innan man vet effekten i W på UV-A resp UV-B och rörens spectra...
  • Jiji
    SVejsan skrev 2008-06-18 12:38:38 följande:
    Om rören är "nya och fina" så är det nästan garanterat att man får en dos över de tillåtna gränsvärdena också... Så sök absolut inte de "nya rören". Vid klassificeringar av solarier så börjar man med att "bränna in" rören så att man får en stabilisering av uv- strålningen (typ man låter de var på kontinuerligt i 48h). Så är du gravid så skulle jag absolut inte öka på risken för pigmentförändringar ändå mer med sånt... Problemet med rynkor och "läderhud" då, kanske inte spelar någon roll. Tänk dessutom på att sedan när du är ute i solen smörja in dig med hög solfaktor ändå eftersom färgen du får i solariet inte skyddar på ett bra sätt Man kan dessutom inte generellt säga si eller så många minuter innan man vet effekten i W på UV-A resp UV-B och rörens spectra...
    Jag är soldyrkare, jag solar när jag vill och är inte rädd för läderhud. Smörja in mig med solskyddsfaktor? Näe inte jag, inte i sverige iaf.
  • Bebiiis88

har iallafall vart iväg nu . Solade i 14 minuter. De va det som va rekommenderat för "min" hudtyp. Det kändes alldeles lagom också. Fick inga pigmentfläckar heller, men dom kanske kommer senare isånnafall. Men äsch, jag tror inte det. Kändes inte för varmt för bebis heller då jag inte svettades nå överdrivet och så va magen kall hela tiden pga. fläktarna i solariet. Så. Dom stänger för renovering den 27:e fram till den 18:e augusti, så ska försöka ta mig dit iaf två gånger nästa vecka. Sen får vi se om bebis vill titta ut ^^. Det är bara 3½ vecka kvar nämligen. Sen får jag se till och vara ute i solen lite om den har lust att komma tillbaka snart. Och åka någon annanstans där dom har solarier, för dom borde väl ha öppet över sommaren ändå?

• Bebbe2006

Man kan inte säga hur länge TS ska våga sola. Det beror helt och hållet på hur starkt solarium det är, och hur många timmar rören har gått. Och på hur tålig TS är.

Att sola 20 minuter i ett starkt solarium med relativt nya rör är värre än att sola 30 minuter i ett lite svagare solarium.

Förhoppningsvis finns det kunnig personal på plats som känner till solariumen de säljer soltid i. Dock är det sällan man har sådan tur.

Svar på tråden Solarium, hur länge? snabbt svar!