• jo anna

Att bli nekad tjänstledighet - sur på min chef

Jag är lite sur på min chef för tillfället. Jag sökte ett jobb i höstas och fick det. Det innebar en provanställning i 6 månader. Jag frågade om tjänstledighet men fick direkt till svar att de inte skulle bevilja det.
    De beviljade bara tj.led till utbildning.

Nu har en kollega till varit på anställningsintervju för annat jobb ett vikariat på 1 år. Hon får tjänstledigt för detta!!

Jag känner mig faktiskt lite sur över detta... eller överreagerar jag?
    Vi har samma arbetsuppgifter så det är ingen skillnad där.

Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Att bli nekad tjänstledighet - sur på min chef
  • Snorkis

Jag skulle ha frågat min chef varför det är skillnad..!

• jo anna

Jag får nog göra det vid nåt tillfälle. Tycker det känns trist för chefen har ansträngt sig här för att hitta ersättare ifall hon får jobbet.
    Ringt en som sommarjobbat hos oss, kollat m "gamla kollegor" men till mig var det bara blankt nej. :(

• Skimra

Men den stora skillnaden i fallet som faktiskt jag kan se det är att din är en provanställning för att du sen kanske försvinner från dom. Din kollega ska ju ha ett vikariat och kommer sen tillbaka.
    Det hade jag som chef sett som den stora skillnaden.

~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • Snorkis

jo anna skrev 2008-06-18 12:45:31 följande:

Jag får nog göra det vid nåt tillfälle. Tycker det känns trist för chefen har ansträngt sig här för att hitta ersättare ifall hon får jobbet. Ringt en som sommarjobbat hos oss, kollat m "gamla kollegor" men till mig var det bara blankt nej. :(
    Varför inte fråga idag så slipper vara irriterad över helgen?

Kan det kanske bero på tiden av tj.ledighet? Du ville "bara" 6 mån och hon 1 år..?

Ja, jag vet inte.. men jag skulle def fråga chefen!
  • Carisma95
    Skimra skrev 2008-06-18 12:47:14 följande:
    Men den stora skillnaden i fallet som faktiskt jag kan se det är att din är en provanställning för att du sen kanske försvinner från dom. Din kollega ska ju ha ett vikariat och kommer sen tillbaka. Det hade jag som chef sett som den stora skillnaden.
    Proceduren att få fram en vikarie för 6 mån eller 1 år är ju lika "omständig"!
    Enda skillnaden är ju att vikarien i TS fall ev. hade fått vara kvar om hon valt att fortsätta provanställningen/tills vidare på det nya jobbet.
    A stumble may prevent a fall....
  • jo anna

He...jag har varit irriterad i typ tre veckor nu....

skimra: precis så säger min man också men samtidigt ett vikariat kan ju leda till ett fast jobb.
    Om de jag sökte jobb hos hade ändrat till vikariat på 6 månader istället för provanställning hade jag fått ledigt då?

Ja det är väl bara att fråga. Kände bara att få skriva av mig!
    Tur att FL finns... :)

• iacata

Fråga som sagt var vilken skillnaden var på kollegans och din tjänstledighet. Sedan om du inte får ett bra svar kontakta facket och hör vad de säger. Berätta om din kollega då.
    Vissa arbetsgivare ger inte längre tjänstledighet för annat arbete utan för bara utbildning tyvärr.

• Gotlandsunge

Tror inte en arbetgivare får lov att neka tjänstledighet, men det måste uppfylla vissa kriterier för detta och vet inte riktigt vilka de är.
    Är det andra jobbet inom samma yrkeskategori får de lov att neka vet jag i alla fall.

• jo anna

Ja det med utbildning det köper jag och därför tackade jag nej till tjänsten. Men i min kollegas fall är det ju inte utbildning utan också det ett arbete.

• Tecken
    Gotlandsunge skrev 2008-06-18 12:53:53 följande:
    Tror inte en arbetgivare får lov att neka tjänstledighet, men det måste uppfylla vissa kriterier för detta och vet inte riktigt vilka de är. Är det andra jobbet inom samma yrkeskategori får de lov att neka vet jag i alla fall.
    Jo, för andra anledningar än studier, så får arbetsgivaren neka tjänstledighet.
  • Pysse

Jag kan inte alls förstå varför en arbetgivare skulle bevilja tjänstledighet för att jobba på ett annat jobb. Jo - om jag kanske vore sjuksköterska på Vårdcentral och ville jobba ett år på avdelning på sjukhuset - då har ju alla parter nytta av det - erfarenhet av annan verksamhet.
    Men annars kan jag inte förstå varför arbetsgivaren skulle behöva lära upp en vikarie.

• jo anna

Nej jag kan förstå att arbetsgivaren nekar tjänstledighet. Vad jag blivit lite sur för är att min kollega får tjänstled. för annat jobb när jag fått till svar att de endast tillåter det vid utbildning.

Om någon av oss försvinner blir det jättetufft för oss andra som är kvar för vi är en liten arbetsgrupp med mkt att göra och svårt att hitta folk som kan jobbet så jag förstod ju på ett sätt att de nekade mig.
    Sen så kan de bevilja nån annan och anstränga sig för att försöka hitta ersättare åt henne men för mig är det blankt nej... ja det känns lite märkligt...

• mirakelasta

Det kan också vara så att chefen "hoppas" att din kollega ska få ett nytt arbete. Det är ju inte lätt att göra sig av med personal man av en eller annan anledning inte vill ha kvar.

Svar på tråden Att bli nekad tjänstledighet - sur på min chef