• PrettyUgly

Vardagstips för ensamstående med bebis

Jag har en snart två veckor gammal son och fram tills nu har jag bott hos mina föräldrar och de har sedan bott hemma hos mig. Jag har alltså bara behövt fokusera på att ta hand om sonen och fått mat, disk, städning, handling ordnat utan att behöva tänka på det själv.

Nu ska även min syster som jag bor med bort under resten av veckan och det är dags för mig och sonen att klara oss själva vilket inte känns både lite spännande och läskigt.

Jag skulle vilja ha era tips på hur ni får vardagen att fungera med mat (till er själva alltså), handling, disk, hålla någon slags ordning i lägenheten, dusch m.m att fungera. Själva babyvården känns det som att jag har koll på utan det är just hur jag ska lyckas ta hand om mig själv och lägenheten samtidigt som en bebis jag behöver hjälp med.

Alla tips om hur ni gjort med olika vardagssaker blir jag jätteglad över. ^^

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 14:48
    "Själva babyvården känns det som att jag har koll på utan det är just hur jag ska lyckas ta hand om mig själv och lägenheten samtidigt som en bebis jag behöver hjälp med."

Oj jag vet inte vad jag skriver. Jag har inte behövt hjälp med sonen hittills och är helt säker på att jag klarar den biten. Jag skyller det på att min hjärna inte är på topp just nu

• Svar på tråden Vardagstips för ensamstående med bebis
  • smaragden

oj, vad hjälp du fått..vilken lyx..jag var helt själv samt hade en dampig hund som skulle rastas oxå..jag struntade ganska mkt den första tiden i städning..grovstädade bara,försökte diska så fort jag ätit direkt.ja, duschade snabbt med bebben i bebbestolen som stod i badrummet, så jag såg barnet hela tiden..
    jag sov oftast alltid när bebben sov..stängde av telefonen, hade ett speciellt medelande samt en lapp på ytterdörren.

Låt allt bara flyta på, du behöver inte ha superfint, allt löser sig bara du inte stressar upp dej..du har ju el, vatten och ett tak över huvuvdet..köp frystfärdig micromat annars, köp hem dubbelt av blöjor etc.
    hur gammal eller ung är du..ålder spelar säkert ingen roll men du, du är en överlevare.

• devega

När du duschar kan du kanske ha lillen i en babysitter inne i badrummet. Mat försöker vi laga lite extra när man lagar middag och frysa in en eller två extraportioner till en dag då man inte hinner laga. Vi har kört ganska hårt på burkmat fast att vi velat laga mer själv. Men det underlättar med burkar när man har tidsbrist. Någon ordning i lägenheten hade vi inte de första månaderna. För oss har det alltid känts viktigare att ta det lugnt och umgås med vår dotter än att jäkta runt med dammsugaren och fejja flera dagar i veckan.
    Hoppas allt går bra och grattis till sonen!

• Birgitta2

Mitt första tips är att fokusera på babyn för det första. När du känner att du har koll under dagen så kan du ta disken. Passa på att duscha när barnet sover. Plocka undan kan man göra med barnet i babysitter, eller på golvet. Jag tror du haussar upp det lite grand, det är inte så svårt om man tar lite lätt på det. Rusa inte omkring och börja dammsuga och skura golv, när du känner att babyn behöver dig. Babyn är det viktigaste. Disken springer inte ifrån dig, men skölj noga och lägg den i blöt så blir den lättdiskad sen. Mat till sig själv är värre. Man skall ha ork att både laga och äta. Koka spaghetti och stek flera kotletter (som går att mikra sen), eller skicka in nån kycklingfil+e i ugn som sköter sig själv. Använd pås-sås som är lätt att hantera. Ät mycket grönsaker och frukt.

• Sotardotter

Skaffa en bärsjal eller bärsele. De flesta barn brukar hålla sig lugna i en sådan och du har båda händerna fria att göra saker du måste.

Men se till att vila när bebisen sover. Det är viktigare att du mår bra än att fönstrena är nyputsade!

• hymafr

Mikromat, engångsbestick + muggar.
    Duscha med bebben på golvet i badrummet.
    Kom ihåg att dammråttorna inte anfaller.
    Om du inte har egen tvättmaskin - kanske du bor i ett hus där tvättstugan är ledig mitt på dan på vardagar? Tvätta i så fall lite men ofta. Ta bebben i barnvagnen och knöla in tvätten i plastkassar så får du med dig allt.
    Ha radio eller TV på - man måste höra andras röster - annars blir man tokig.
    Försök leva så inrutat som möjligt, dvs följ bebisens rutiner, men glöm inte att försöka få lite tid för dig själv. 5 minuter när han precis somnat, då kan du gå på toan i lugn och ro.
    Sitt med sonen i knäet framför TV:n när du ser ditt favvoprogram - sonen bryr sig inte, bara han får vara nära dig.

Skaffa en babysitter där du sätter sonen medan du äter och du kan vagga sittern lite med din fot om han gnyr.
    Gärna en bärsjal eller sele om du har råd (de kan vara ruskigt dyra). Dessutom kan iaf sele vara obekvämt om dina bröst är alltför mjölkstinna.

Kanske kan dina föräldrar och syster hjälpa dig även i framtiden, tex med handling och någon timmes passning ibland.
    Då får du lite avlastning och klarar bättre de perioder de inte har möjlighet att ställa upp.

Lycka till! Jag klarade det och det kommer du också att göra, även om det finns stunder då man frågar sig själv hur i allsin dar man ska överleva (hihi).

• Bobby77

Halloj! Jag var också helt ensam och det var lite pirrigt när man kom hem från bb.. Men allt har gått jättebra.. man får ta det som det kommer.. ta med barnet i duschen i babysitter.. men försöka passa på när det sover annars!
    När man går till tvättstugan får man använda sele eller sjal.. om man inte har tvättmaskin i lgnhten..
    Har man ett friskt barn och det är ungefär som det brukar så fattar jag inte paniken.. Men jag är ju 31 år också.. kan ha med saken att göra litegrann iaf.. Lycka till alla ensamma duktiga mammor.. För det är vi!!!

• Sweedie

jadu maten. blev en hel del billy pizor . mat man kan käka med en hand för andra armen låg bebin på! sen ska jag erkänna att jag prioriterade sömn över "lägenhetsvård" tex. Så när sonen sov så passade jag hellre på att sova lite hellre än att städa. skulle inte heller ha överlevt utan våran babysitter. en fischer price med inbyggd massagefunktion som brummade och vibrerade i sitsen. Så länge det vibbade i ryggen på sonen så satt han rätt nöjd i den. Gick rätt så mkt batterier där .

• Pinocio

Man hinner inte med så är det bara!

Som Sweedie säger, prioritera din egen sömn istället för städning!

Jag har ofta min Vilde i vagnen inomhus och drar med mig när jag lagar mat, städar, klär på mig osv osv

• Harmonisk68

Stressa inte upp dig! Att vara helt ensam med en nyfödd är jobbigt i längden men det funkar. Jag har varken micro, diskmaskin, tvättmaskin i lägenheten eller bil och det går jättebra. Min son är nu fem månader och han är ganska genomsnittlig i sina behov. Visst, lite trött är jag emellanåt men inte värre än att det är hanterbart.

Svar på tråden Vardagstips för ensamstående med bebis