• Anonym (knäpp)

Panikattacker och minnesluckor?

Är det vanligt att man får minnesluckor när man har panikattacker?

när jag får det så minns jag inte allt som hänt. Inte allt jag sagt under attacken eller hur jag betedde mig.

Jag vet bara att jag gör allt för att få komma bort...flyr undan mig själv så att säga...

Fick en panikattack inatt och nu har jag sån ångest. Vet inte hur jag ska klara dagen...

• Svar på tråden Panikattacker och minnesluckor?
  • smaragden

börja gå på KBT..kognativ beteende terapi..

• piixelslyna

Ja, det är rätt vanligt vad jag vet i alla fall.

• FaRieTaLe

Ja, det är vanligt att man får minnesluckor under attackerna. Kroppen är inställd på något helt annat.

Det du bör göra, för din egen skull, är att söka för dina attacker.
    Kanske vore det bra att du fick prata med en psykolog om det.
    Allt har en orsak och även detta finns det "bot" på.
    Inte kul när det inträffar men tills dess du fått hjälp så finns det en del trick som de flesta tar till för att lösa problemet.
    Vissa går ut och går, andra försöker hitta något att göra som stör själva paniktänkandet, alltså att bryta tänkandet.

• Anonym (knäpp)
    FaRieTaLe skrev 2008-06-18 14:44:23 följande:
    Ja, det är vanligt att man får minnesluckor under attackerna. Kroppen är inställd på något helt annat.Det du bör göra, för din egen skull, är att söka för dina attacker.Kanske vore det bra att du fick prata med en psykolog om det.Allt har en orsak och även detta finns det "bot" på. Inte kul när det inträffar men tills dess du fått hjälp så finns det en del trick som de flesta tar till för att lösa problemet.Vissa går ut och går, andra försöker hitta något att göra som stör själva paniktänkandet, alltså att bryta tänkandet.
    Jag har en diagnos, kronisk depression. Har i vanliga fall antidepressiva och sömntabletter men är gravid nu så tar inget sånt. Jag mår jättebra när jag tar medicinen så hoppas att kunna börja ta den igen så fort bebisen kommer ut!

Jag brukar alltid vilja lämna lägenheten när jag får mina attacker men min man är rädd att något ska hända mig så nu får jag inte göra det. oftast får jag mina attacker på kvällen/natten. Har sömnproblem...

Attackerna kommer inte så ofta längre men det känns hemskt att behöva fråga min man vad som hänt när jag blir "normal" igen. det känns som att han inte tror på mig att jag inte minns allt.
Svar på tråden Panikattacker och minnesluckor?